Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/leg_press_vs_squat_the_final_chapter

The Wrap Up

In conclusion, there's no reason to "hate" on the leg press or machine-training in general. Although the squat is likely superior to the leg press for total body hypertrophy, quad hypertrophy, and improved sport performance such as increased vertical jump and acceleration, that doesn't mean that the leg press – or many other fitness machines – have no merit.

Free weights reign superior, machines allow us to do things we can't do with free weights: Training muscles in various ranges of motion, providing for unique positions, isolating various joints and muscles, and/or providing constant tension throughout full ranges of motion. Rather than champion one over the other, find a way to perform both in your leg training routine.

A little variety never hurt anyone, did it?

Ps, hvorfor tåler knærne dine beinpress og ikke knebøy? Knebøyen er jo mye letter å justere utifra forhold en evt måtte ha, det går ikke på beinpressen noe som i mine øyne resulterer i mye mer ubehag.

Den ene utelukker ikke den andre, men beinpress alene er ikke et godt argument for å utelukke knebøy.

Ps, hvorfor tåler knærne dine beinpress og ikke knebøy? Knebøyen er jo mye letter å justere utifra forhold en evt måtte ha, det går ikke på beinpressen noe som i mine øyne resulterer i mye mer ubehag.

Den ene utelukker ikke den andre, men beinpress alene er ikke et godt argument for å utelukke knebøy.

Har hatt smerter i knærne helt siden jeg begynte å trene.

har fått til å kjøre benpress uten smerte, men når jeg kjører knebøy får jeg sånn smerter i knærne uansett hvor mye det er.

Prøvd utallige ganger å få det til, kjørt flere oppvarmingsøvelser men ingenting hjelper.

Annonse

Det er ikke det at jeg ikke vil, men det at jeg ikke er i stand til det.

Har hatt smerter i knærne helt siden jeg begynte å trene.

har fått til å kjøre benpress uten smerte, men når jeg kjører knebøy får jeg sånn smerter i knærne uansett hvor mye det er.

Prøvd utallige ganger å få det til, kjørt flere oppvarmingsøvelser men ingenting hjelper.

Tur til legen? :) Og evt få sjekka teknikken med noen som vet? :)

Håper du finner ut av det slik at du får kjørt bøy i framtiden :)

99,9% av alle som synes knebøy er vondt er fordi de har dårlig teknikk eller bare ikke er vandt med belastning på skuldrene.

Beinpress er bra fordi det er enkelt å trene forskjellige varianter som feks smal stand, bred stand eller med en fot som er det eneste jeg bruker benpressen til. Knebøy er bedre fordi det krever mye mer av kroppen å være sterk i knebøy kontra benpress.

99,9% av alle som synes knebøy er vondt er fordi de har dårlig teknikk eller bare ikke er vandt med belastning på skuldrene.

Beinpress er bra fordi det er enkelt å trene forskjellige varianter som feks smal stand, bred stand eller med en fot som er det eneste jeg bruker benpressen til. Knebøy er bedre fordi det krever mye mer av kroppen å være sterk i knebøy kontra benpress.

Da er jeg en av de 00,1% som faktisk ikke har mulighet til å kjøre knebøy. Formen min er helt grei når jeg prøver meg på noen reps med stanga. har fått sjekket av fysio/pt + speil. Som jeg sa til eirich, knærne mine er ikke i stand til å gjøre knebøy. Benpressen er da bedre enn å ikke trene noe da :)

Men helt enig i det du sier :)

Annonse

Hvilken øvelse som egner seg avhenger jo både av

* Formål

* Anatomi

(og en del flere ting)

Som det nevnes er knebøy en god øvelse for å øke akselerasjon og spenst - men er målet styrke og hypertrofi mener jeg at det ikke er vesensforskjeller mellom beinpress og knebøy. Begge disse øvelsene belaster i all hovedsak quads. Jo lengre ned du går, jo mer tar den på baksiden og rumpa, men ikke mer enn at det fortsatt er en øvelse for fremsiden.

Beinpress, bulgarske utfall og frontbøy er alle øvelser som kan brukes om du ikke liker knebøy. Sliter du med knebøy men vil trene den kan det være et alternativ å trene med boks eller såkalt goblet squat for å optimalisere teknikk.

Jeg kjører sjeldent knebøy da jeg rett og slett ikke får det til med tyngre vekter :(

har laange ben (og lårben) og kort overkropp, så faller fort på rumpa eller havner aalt for langt frempå med ryggen :/

Prøv frontknebøy. Det pleier ofte å fungere bedre på "dere" ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...