Gå til innhold

Dype knebøy (Plyobøy)


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Da har jeg kuttet ut "tung" bøy en stund for å jobbe med teknikken og komme litt dypere.

Kommer vel mer eller mindre så langt ned som det er fysisk mulig, men er ikke vant til å trene med det. Ryggen kommer ofte etter nederst, og jeg tar gjerne tips til øvelser og tøying for å forbedre dette, samt alt relevant om dype bøy. En annen ting som kjennes feil nederst er forsiden på leggene.

Plyobøy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skikkelig oppvarming med dynamisk tøying er alfa og omega for meg når det gjelder dype bøy. Spidermans er alltid med. Se Børge Fagerlis oppvarmingssekvens for bein.

Tøyer også en del nå om dagen. Hamstrings+hofteleddsbøyere+quads. Før pleide jeg å ta tak i ei vertikal stang foran kroppen, gå ned i knebøy og tøye sakte nedover derfra. Tror det hjalp bra. Føler også at massasjerulle før trening hjelper litt.

Ellers kan du ta en titt på SquatRX-videoserien som ligger på YouTube. Mener å huske at den inneholdt en del bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det litt ulike erfaringer. Jeg tøyer aldri, og bruker ingen såkalte oppvarmingsprotokoller. Rett på et par oppvarmingssett, så er det tut og kjør...

Ulike erfaringer, ja. Noen er fleksible nok fra før av. En kompis er blant annet sånn, løper bare litt på mølla og tar dype bøy like etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig, å det er absolutt ment som konstruktiv kritikk så er du alt for rund i korsryggen fra parallell og ned til stop. "lumbar rounding".

Jeg ville enten stått bredere, eller fått noen til å stoppet deg når du begynner å krumme ryggen, så får du heller jobbe med fleksibilitet/mobilitet å gå litt og litt dypere etterhvert som du ikke krummer. For slik det er nå er ikke spesielt hensiktsmessig når du kjører på med litt vekt, da blir det vondt i ryggen!

Er vanskelig å forklare via noen linjer på et forum, men det finnes også en masse bra videoer som omhandler akkurat dette på youtube fra ripptoe, gutta på Elitefts.com (tate, wendler etc)

Jeg er ikke sikker på om du er klar over dette selv, for ofte så bruker dette også å korrigere seg selv bare noen stopper deg i bunnposisjon så du selv blir klar over at rumpa har falt inn mellom knærne, og ikke stikker ut som den skal. Det er ikke lett å oppfatte når man ikke kan se seg selv fra siden/bakfra, men en treningskompis kan se det med engang. Så kan du få vite akkurat når formen begynner å "break down" å jobbe derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...