Gå til innhold

Dype knebøy (Plyobøy)


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Er enig med pinglo og eirich. Tror ikke du må avskrive fine knebøy enda, det kan ofte ta veldig lang tid å finne frem til den teknikken som passer deg.. Se på de norske styrkeløfterne, mange ulike teknikker der - noen står bredere enn andre. I første øyekast kan det se ut som du står litt smalt, slik at du ikke kan sette deg med kroppen mellom knærne (og havner mer med kroppen oppå knærne).

her er forøvrig en fin artikkel om dype bøy som de fleste kan få noe fornuftig utav. Trykk på de ulike figurene og se (de er interaktive). http://www.athleticdesign.se/athletics/squat_article_1_english.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

Jeg sliter med akkurat det samme som deg Espen. Får den krummen ved korsrygg. Dette merkes spesielt under knebøy og markløft. Merker at det har gitt endel smerter i korsrygg, noe som er demotiverende siden det er typ de 2 "beste" øvelsene.

Vært hos man.terapaut nå, og skal tilbake på Onsdag. Fikk påpekt at jeg har et lite søkk i nedre delen av rygg,de klarer ikke å kjenne ryggraden mellom 4 og 5. De var redd for brudd, så var på røntgen, men alt var som det skulle.

Jeg har gått mer og mer over til frontbøy, men har etter litt speiling sett at når jeg går dypt med ræva oppstår samme problem.

Er forøvrig 184cm høy.

Tar gjerne imot tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mistar for mykje spenn i botn ja. Djupe knebøy er ikkje for alle, spesielt om ein har avgrensa mobilitet.

Breiare stance, press knea utover, aktivering av hoftene under løftet, mobilitet osb.

For øvrig forstår eg ikkje poenget med tåhev på slutten. Når du kjem ned så smeller du heile kroppen pluss vekta av stanga ned i golvet med hælen først, noko som igjen belastar knea ganske mykje, samt alle andre ledd på vegen opp til stanga. Ta heller tåhev utanom om du vil trene legg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en god del av punktene har blitt nevnt, blant annet bredere stand! For å ta meg selv som eksempel (kort rygg, lange bein) så har det måtte mye mobilitetsøvelser og tøying for å klare å bøye slik jeg gjør idag. Husk også at med bredere stand vil det også følge med seg at adduktorene blir satt mer på strekk og man burde ha området varmet og sørge for å forbedre mobiliteten i dette området slik at man unngår strekkskade. Knærne ut, lav stangplassering og det som jeg syntes bør nevnes: Bruk vektløfter-sko!

En enkel reserve mens man venter på bestilte bøysko er å bruke vektskiver under hælene, dette vil føre til bedre plassering av leggbeinet og da bedre mulighet for å komme til god dybde og mer gunstig posisjon av hofteleddet.

Det tar ikke uendelig mye mobilitetstrening, det krever litt og tar tid, men som all annen trening så kommer ikke resultatene av seg selv. Å skygge unna bøy er slik sett kun bare tap for din trening da dette er en klar nr.1 for bein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...