Gå til innhold

10år gammel jente, 95kg i knebøy - verdensrekord

Anbefalte innlegg

10år gammel jente med 95kg (209 pounds) i knebøy gjør verdensrekord i styrkeløft. Skal sies at teknikken var langt fra god, men en utrolig styrke!

http://www.kiiitv.com/story/16574968/10-year-old-girl-breaks-world-squat-record

Så jenter, bare å trene mer knebøy :)

Fortsetter under...

Annonse

Annonse

Sorry, glipp fra min side, skulle sitere de som påpekte hvorvidt dette var dårlig for skjelettet hennes.

Men tror du ikke det kan være ødeleggende i det hele tatt? Jeg bare spør.

Hvordan blir man forresten så sterk som en 10 år gammel jente? Medikamenter eller bare syke gener?

Jeg velge å tro at ved riktig trening er ikke dette spesielt skadelig for veksten, Farfaren min jobbet på gård fra han var liten gutt og bar tungt hver dag. Dette var uten fokus på kosthold og hvile, men farfar er rimelig høy for det. Medikamenter eller ei skal jeg ikke si noe på, men de var amerikanere så de er syke nok til å kunne dope ungane sine.

Styrketrening for barn og unge er for mange et omstridt tema.

Foreldre er ofte av den oppfatning at denne målgruppen skal være ute og leke og/eller holde på med allsidige idretter som fotball og håndball.

barn_ung2012_1.jpg

Dette er selvsagt bra, men trenger dette å bety at styrketreningen skal neglisjeres? Og hva med de unge som ikke er så glad i de overnevnte aktiviteter ; er det bedre at de sitter inne og spiller tv-spill eller at de finner seg til rette i byens rusmiljø, i stedet for å trene styrke?

Å trene styrke for barn og unge har det lenge blitt advart mot fra helsemyndigheters hold og treningssentre pleier å ha aldersgrense på 16 år for blant annet å forhindre at de unge skal skade seg. Ja, styrketrening kan gjøre mere skade enn nytte hvis man er veldig uforsiktig, men utført korrekt med god teknikk så er styrketrening en av de sikreste aktivitetene man kan gjøre. Sannsynligheten for direkte skade er 1/1500 del av den risiko man utsetter seg på fotballbanen.

Dette er fordelene man kan gi sitt barn ved å la det trene styrke:

• Økt muskelstyrke og utholdenhet

• Bedre beskyttelse av muskler og ledd mot skader

• Forbedret prestasjonsevne i andre idretter

• Gi en bedre hjerte og lungefunksjon, en sunn kroppskomposisjon, sterkere beinbygning, lavere kolesterol og en sunn vane som vil følge barnet resten av livet.

Generell styrketrening burde vært like mye praktisert i gymtimene på barne- og ungdomskoler som lagidretter og jogging blir praktisert. Likevel er det nærmest ikke-eksisterende på norske skoler.

Les mer på:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2444

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...