Gå til innhold

noe annet å spise enn fisk og cottage cheese?


heijmeb

Anbefalte innlegg

Denne kresne frøkna her sliter litt på matfronten for tiden. Vet det finnes mange tråder om mat osv. men jeg har ikke funnet noen tråder jeg blir særlig klok av.

Jeg er så teit at jeg ikke får i meg cottage cheese, tunfisk eller makrell i tomat, for mange er jo dette det beste av det beste. Jeg sliter også med inspirasjon til mat jeg kan ha med på skolen til lunsj, middag og evt. frokost.. har dere noen forslag som ikke er så alt for dyrt og som ikke tar tusen år å lage OOG ikke minst, som metter.

Dere har hjulpet meg så mye hittil så tviler ikke på at dere har noe bra nå også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Proteinvafler, eggerøre, omelett, havregrøt, middagsrester, smoothie, skyr...

Jeg spiser veldig mye eggerøre, nesten daglig og begynner helt ærlig å bli litt lei. Proteinvafler? Må man ha proteinpulver da, i røra? Eller er det en egen blanding man må kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste rådet: Slutt å vær kresen :p Tving deg selv til å forså at mat er noe du spiser for å nå målene dine. Det være seg om disse er ren overlevelse eller "killer cut abs"

Det nest beste rådet: Frossen kyllingfilet fra first price osv. Billig. Smaken varierer du selv med krydder o.l. Lettvint er det også. Jeg steker opp seks fileter og har de i kjøleskapet. Tar to med på skolen hver dag. Plus på med en salat, avocado, egg, pasta, oliven, soltørket tomat og solsikkefrø og du har et herremåltid alle kollegene/vennene dine vil misunne deg:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser veldig mye eggerøre, nesten daglig og begynner helt ærlig å bli litt lei. Proteinvafler? Må man ha proteinpulver da, i røra? Eller er det en egen blanding man må kjøpe?

Er veldig greit å ikke spise egg til det tyter ut av ørene på deg. Hehe:D

Finnes dusinvis på dusinvis med oppskrifter på proteinvafler. Du må nok søke opp og se om du finner noe som appellerer og som du faktisk har i hus. Er ikke mye hokuspokus. Du har jo kjøpt deg prottispulver du kan bruke til dette. Jeg pleier bare å klæsje sammen noe av ett par egg, litt søtning og det evt. melet/tørre jeg har i hus. F.eks i dag brukte jeg egg, søtning, litt hasselnøttmel, litt proteinpulver oppi sammen med litt melk. Spiste en med hjemmerørte bær og kesam, en med hvitost og en med sukrin :p

Edit: Økonomiske tips:

Bruk noen timer en ettermiddag eller en søndag på kjøkkenet og lager opp store porsjoner mat som du fryser ned. Dette er både tidsbesparende og kostnadsbesparende.

Ett annet tips er å en gang i uka lage en "restegryte" av overskuddsmat av resten av ukas mat. Hiv alle rester (dette funker ikke for Ostekaka, han har ikke rester), i biter i en boks i fryseren og lag til. Veldig kostnadsbesparende.

Bruk også litt tid på å gå gjennom tilbudsavisene. Styr klar unna 10-kronersmarkedene, for disse er som regel juks og fanteri, med mindre pakker slik at kilosprisen totalt sett er omtrent dobbelt så stor. Skyr, spekemat og såpe er imidlertidig helt greie ting på ett sånt marked.

Noen ganger så er man så heldig at man kommer over gunstige tilbud, som f.eks forrige uke med 40% på prottispulver, kylling etc.

Gå på billigmerkene, altså first price, eldorado, euroshopper, ica etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig greit å ikke spise egg til det tyter ut av ørene på deg. Hehe:D

Finnes dusinvis på dusinvis med oppskrifter på proteinvafler. Du må nok søke opp og se om du finner noe som appellerer og som du faktisk har i hus. Er ikke mye hokuspokus. Du har jo kjøpt deg prottispulver du kan bruke til dette. Jeg pleier bare å klæsje sammen noe av ett par egg, litt søtning og det evt. melet/tørre jeg har i hus. F.eks i dag brukte jeg egg, søtning, litt hasselnøttmel, litt proteinpulver oppi sammen med litt melk. Spiste en med hjemmerørte bær og kesam, en med hvitost og en med sukrin :p

Ja, nå har jeg klart å spise meg tom for egg på tre dager (12 egg).. så jeg mener kanskje det er på tide å få litt mer variasjon enn det jeg har nå, er jo vesentlig viktig med variasjon i kostholdet også :p Men da skal jeg søke litt mer rundt og skrive ned oppskrifter og teste ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste rådet: Slutt å vær kresen :p Tving deg selv til å forså at mat er noe du spiser for å nå målene dine. Det være seg om disse er ren overlevelse eller "killer cut abs"

Det nest beste rådet: Frossen kyllingfilet fra first price osv. Billig. Smaken varierer du selv med krydder o.l. Lettvint er det også. Jeg steker opp seks fileter og har de i kjøleskapet. Tar to med på skolen hver dag. Plus på med en salat, avocado, egg, pasta, oliven, soltørket tomat og solsikkefrø og du har et herremåltid alle kollegene/vennene dine vil misunne deg:thumbsup:

Ingenting i veien med å være kresen! Jeg er kresen deluxe på enkelte ting, men "løser" det ved hjelp av kreativitet. Jeg stter sammen retter som jeg liker, og driter lang marsj i om andre syntes det er rart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kresne frøkna her sliter litt på matfronten for tiden. Vet det finnes mange tråder om mat osv. men jeg har ikke funnet noen tråder jeg blir særlig klok av.

Jeg er så teit at jeg ikke får i meg cottage cheese, tunfisk eller makrell i tomat, for mange er jo dette det beste av det beste. Jeg sliter også med inspirasjon til mat jeg kan ha med på skolen til lunsj, middag og evt. frokost.. har dere noen forslag som ikke er så alt for dyrt og som ikke tar tusen år å lage OOG ikke minst, som metter.

Dere har hjulpet meg så mye hittil så tviler ikke på at dere har noe bra nå også! :D

Prøvd speltlomper med mager smøreost naturell? Kan kombineres med rart, så det er bare å prøve seg frem. Eksempler på hva man kan ha i speltlumpene er;

- (lett) ost og skinke

- kanel og sukrin

- kjøttdeig, agurk, tomat, mais, ketchup/dressing, tacokrydder (tacowrap)

- kyllingfilet, salat, tomat, mais, dressing, etc

- tunfisk vet jeg en del bruker. For min del er det kattemat, i hvert fall den på boks :p

- (hjemmelaget) fiskepudding karrikrydder

Jeg er nok kanksje en hardcore særing, men jeg liker også;

- brunost, sukkerfri gele og sukrin.

- syltetøy og spekeskinke (litt mye salt og kan inneholde mye fett, men inneholder gjerne også masse proteiner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mager kesam vanilje med hakka valnøtter, eplebiter og bittelitt havregryn har jeg fått dilla på. Evt. mager kesam med eplebiter og kanel. Ellers er det jo som andre har nevnt; skyr. Oppkutta frukt (vet ikke om du skal ned i vekt eller bare vedlikeholde, men melon er det hvertfall lite kcal i, fersk ananas er også kjempegodt!) og nøtter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fitnesss

Mager vaniljekesam med eple, kanel og valnøtter er supergodt til mellommåltid/lunch. Ovnsbakt laks/torsk (om fersk fisk er for dyrt kjøp fra frysedisken), laksen blir kjempegod i folie med sitronskiver, fersk persille, liiiitt karri og kanel, og chili (ja jeg vet, den krydderblandingen høres ikke god ut men den har ovverrasket mange). proteinpizza, den kan deles opp i porsjonspakkninger og fryses, perfekte lunchpakker. Wok. Min personlige favoritt er en ordentlig god biff, koster vell rundt 50 lappen, så kan man ha til ris, soyasaus og brokkoli. Om du ikke liker chottage chees kan du prøve å blande litt av den i en omelett eller eggerøre med gressløk? Ellers er det jo masse sundt og godt man kan lage av karbonadedeig (spinatgryte(noe likt lasagne, men sunnere), taco med bare salat (altså dropp lefser og chips) eller bland karb.deig med mager kesam, chili, litt løk, litt vann og brokkoli i panna)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kresne frøkna her sliter litt på matfronten for tiden. Vet det finnes mange tråder om mat osv. men jeg har ikke funnet noen tråder jeg blir særlig klok av.

Jeg er så teit at jeg ikke får i meg cottage cheese, tunfisk eller makrell i tomat, for mange er jo dette det beste av det beste. Jeg sliter også med inspirasjon til mat jeg kan ha med på skolen til lunsj, middag og evt. frokost.. har dere noen forslag som ikke er så alt for dyrt og som ikke tar tusen år å lage OOG ikke minst, som metter.

Dere har hjulpet meg så mye hittil så tviler ikke på at dere har noe bra nå også! :D

Kjøp strimelt svinekjøtt på rema100 - ca 17kr for 300 gram! Kiwi har og helgetilbud hver helg hvor de selger alt fra indrefilet av okse til marinert laksefilet til 16.90 pr pakke! Bare å hamstre :thumbsup: Du finner og veldig billig 1-2kg frosne kyllingfileter om du leiter litt i frysedisken å forskjellige butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KJØTT! Rødt kjøtt, rosa kjøtt, fett kjøtt, magert kjøtt. Så lenge det rauter, og ikke har en mor som prøver å trekke det bort fra deg når du skal bite, så kan du lage mat av det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...