Gå til innhold

Overtrent


arvid k

Anbefalte innlegg

Lurer på om hvordan dere takler overtening, da mener jeg ikke at man har vondt, sliten, lei..Mener når man kommer til et punkt når helgen kommer at man sitter og prøver og slappe av, men kroppen sitter og skjelver, du er kvalm, hele kroppen skriker etter smerte.

Hva skal jeg si. Det går greit med treningen tenker men, men det gjør ikke det, man lyver for seg selv. Håper andre har vert bort i dette og kan komme med innspill.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri opplevd.

Hvor mye trener du pr. uke/dag? Hvordan er søvn, matinntak osv.?

Siste ukene har det blitt 15 t, er ikke 22 år lenger.  Maten har jeg kontoll på, får i meg nokk karbohydrater og protein, alkohol er det meget sjeldent. Spiser 1-1,5 t før trening, en banan rett etter trening, spiser et lite måltid maks 2 timer etter trening, kyling, tunfisk, cottage cheese, mye grønnsaker, fisk og kylling. Søbn...Lite om gangen, er altid trett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste ukene har det blitt 15 t, er ikke 22 år lenger.  Maten har jeg kontoll på, får i meg nokk karbohydrater og protein, alkohol er det meget sjeldent. Spiser 1-1,5 t før trening, en banan rett etter trening, spiser et lite måltid maks 2 timer etter trening, kyling, tunfisk, cottage cheese, mye grønnsaker, fisk og kylling. Søbn...Lite om gangen, er altid trett..

Hva er "nok" karbohydrater? Hva med fett?

Mangel på søvn, spesielt når en trener regelmessig og mye(!) har ikke bare negativ påvirkning på prestasjon over tid, men også ens generelle helse og hverdag generelt.
Blant annet:
(det er ikke gitt at alt gjelder deg, og dette er hvordan kroppen kan respondere over tid med mangel på/nedsatt søvnkvalitet) 
-
økt apetitt og nedsatt metbolisme grunnet kroppens evige kamp om å tilpasse seg en rytme (som du ikke gir den ved å ikke sove)
-økt insulinfølsomet og kortisolutskillelse
-nedsatt testosteronproduksjon og kognitiv funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer trening på en uke er ganske mye, spesielt om du nesten ikke sover. Da er det ikke overraskende at kroppen begynner å protestere. :)

Nei, ikke så veldigt smart, har et program for 2 uker med kun bruk av egen kropsvekt, lette øvelser. Men håper det er andre og som har vert igjenom dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er "nok" karbohydrater? Hva med fett?

Mangel på søvn, spesielt når en trener regelmessig og mye(!) har ikke bare negativ påvirkning på prestasjon over tid, men også ens generelle helse og hverdag generelt.
Blant annet:
(det er ikke gitt at alt gjelder deg, og dette er hvordan kroppen kan respondere over tid med mangel på/nedsatt søvnkvalitet) 
-
økt apetitt og nedsatt metbolisme grunnet kroppens evige kamp om å tilpasse seg en rytme (som du ikke gir den ved å ikke sove)
-økt insulinfølsomet og kortisolutskillelse
-nedsatt testosteronproduksjon og kognitiv funksjon.

Spiser 3 brødskiver etter trening, spiser ris middag. Og 1 skive om kvelden. Fett ja...Hmm Skal mer ned i vekt, men vet hva du mener..Spiser lite fett, kansje for lite?  Bruker mye tomat med fetaost og god olivenolje, så får i meg en del der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du logger matinntaket i en uke og ser om det er noe som mangler. Ellers er det bare å prioritere, og virkelig sette av tid til søvn og hvile. Du mister ingenting av å ta deg en dag fri fra trening heller, så om du føler deg trett og slapp, bli liggende på sofaen!:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser 3 brødskiver etter trening, spiser ris middag. Og 1 skive om kvelden. Fett ja...Hmm Skal mer ned i vekt, men vet hva du mener..Spiser lite fett, kansje for lite?  Bruker mye tomat med fetaost og god olivenolje, så får i meg en del der..

Som nevnt kan det være en ide å logge matinntaket for en periode slik at du får et overblikk.

Ellers nevner du matvarer som ikke inneholder særlig mye fett eller essensielle fettsyrer (fett fra maritime og animalske kilder er å anbefale for omega3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med søvnvansker i noen år nå. Kroppen fungerer ikke optimalt.

 har du noe søvn rutine?

eg la meg uregelmessig før, nå har eg klart å få til en rutine på det. jobber dag skift og kveldskift. ved dagskift legger eg meg 00.00 ish. ved kveldskift(jobber til 00.00)  legger eg meg 02.00

unngå alt som er med mobil å gjør i senga.

har vært hos legen min og fått Melatonin på resept. det er basicly et naturprodukt som brukes til innsoving.   kan vær greit å ha, da dette ikke er vanedannede. du kan snakke med din lege om dette.   bruker det  om det går flere dager i strekk uten søvn, noe som ikke har skjedd siste 3 måner :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt kan det være en ide å logge matinntaket for en periode slik at du får et overblikk.

Ellers nevner du matvarer som ikke inneholder særlig mye fett eller essensielle fettsyrer (fett fra maritime og animalske kilder er å anbefale for omega3).  Fungerer bedre,  takker for hjelp :-)

 

Endret av arvid k
feil kommentar på feil plass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer bedre nå, fik noe som heter pasiflora. Så er på bedringens vei og etter noen dager med vile, treningsøkten for 2 uker er bare tøy og bøy :-)

Har slitt med søvnvansker i noen år nå. Kroppen fungerer ikke optimalt.

 har du noe søvn rutine?

eg la meg uregelmessig før, nå har eg klart å få til en rutine på det. jobber dag skift og kveldskift. ved dagskift legger eg meg 00.00 ish. ved kveldskift(jobber til 00.00)  legger eg meg 02.00

unngå alt som er med mobil å gjør i senga.

har vært hos legen min og fått Melatonin på resept. det er basicly et naturprodukt som brukes til innsoving.   kan vær greit å ha, da dette ikke er vanedannede. du kan snakke med din lege om dette.   bruker det  om det går flere dager i strekk uten søvn, noe som ikke har skjedd siste 3 måner :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke så veldigt smart, har et program for 2 uker med kun bruk av egen kropsvekt, lette øvelser. Men håper det er andre og som har vert igjenom dette....

 

Har bare vært igjennom light-versjonen av det du prater om.

Ble varm, utmattet og kvalm, etter økter som var så å si like forrige ukes. Dette skjedde første gang etter cirka åtte uker med regelmessig trening, og så igjen senere etter de første åtte ukene med low-reps trening. 

Noen deload økter, og et par ekstra hviledager her og der ble den enkle løsningen på sånne "mini smeller". To timers styrkeøkter går helt fint i dag.

 

 

 

 

Endret av Øivind76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Har bare vært igjennom light-versjonen av det du prater om.

Ble varm, utmattet og kvalm, etter økter som var så å si like forrige ukes. Dette skjedde første gang etter cirka åtte uker med regelmessig trening, og så igjen senere etter de første åtte ukene med low-reps trening. 

Noen deload økter, og et par ekstra hviledager her og der ble den enkle løsningen på sånne "mini smeller". To timers styrkeøkter går helt fint i dag.

 

 

 

 

Høres bra ut, pass på, er ikke noe morro og oppleve. Min smeller er forvarsel, hadde det, men ignonerte dem desverre :-( masse lykke til videre og håper du klarer deg bedre en meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på en smell i fjor sommer, etter å ha trent i litt i over et halvår, uten noen real pause. Kjente at den ene økta var skikkelig daff, lite å gi, og jeg ga den opp, noe jeg aldri gjør Burde tatt hintet. Etter dette ble jeg kjempekvalm, kortpusta og svimmel i et par dager, valgte å ta en liten måned med helt treningsfri. Funket fjell! Er noe med å lytte til kroppen, og gi den en pause før det går for langt! (Har jeg lært nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på en smell i fjor sommer, etter å ha trent i litt i over et halvår, uten noen real pause. Kjente at den ene økta var skikkelig daff, lite å gi, og jeg ga den opp, noe jeg aldri gjør Burde tatt hintet. Etter dette ble jeg kjempekvalm, kortpusta og svimmel i et par dager, valgte å ta en liten måned med helt treningsfri. Funket fjell! Er noe med å lytte til kroppen, og gi den en pause før det går for langt! (Har jeg lært nå).

Ikke dumt og kutte ut en periode, det har jeg ikke gjort, men har ikke løftet vekter eller noe nå på 1 uke, bare lette økter som trening med egen kropsvekt. Man lærer av slikt, får ikke håpe du får det igjen, masse lykke til videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...