Gå til innhold

Sommerkroppen 2016


frkangel

Anbefalte innlegg

Føler jeg er i ferd med å gå på en stjernesmell når det gjelder å spise vedlikeholdskost. Denne uken har det blitt et vanvittig kalorioverskudd, av ulike grunner. Tenkte jeg skulle forsøke et par dagers faste (torsdag og søndag, inntak ca 500 kcal) for å justere litt på regnskapet, og så må jeg jobbe litt for å finne et kosthold som kan fungere i hverdagen, uten at det blir ensformig eller at jeg overspiser. Jeg blir vanvittig sugen på mat når jeg inntar mye karbohydrater f eks. Samtidig er ikke lavkarbo noe for meg så jeg må finne "de rette karbene" og havregryn er dessverre ikke en av dem... Hvis ikke  dette funker så får jeg be om kostveiledning på treningssenteret. Synes det er utrolig vanskelig å spise vedlikehold, jeg må rett og slett lage helt nye vaner og rutiner. Og på 1600 kcal som er mitt antatte kcal-nivå så er det ikke rom for de helt store utskeielsene i hverdagen. Hvordan gjør dere det, for å justere kostinntaket?

Nå spiser jo jeg fortsatt i underskudd, og jeg kan skjønner at det er vansklig å finne balansen. Får håper du finner ut av det… :) 

Kan ikke gi noe bedre råd enn å lytte til kroppen - er du sikker på at du ikke skal ligge høyrere enn 1600? Det høre litt lite ut som vedlikehold? Hvor har du fått disse tallene fra og har du evt prøvd å øke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå spiser jo jeg fortsatt i underskudd, og jeg kan skjønner at det er vansklig å finne balansen. Får håper du finner ut av det… :) 

Kan ikke gi noe bedre råd enn å lytte til kroppen - er du sikker på at du ikke skal ligge høyrere enn 1600? Det høre litt lite ut som vedlikehold? Hvor har du fått disse tallene fra og har du evt prøvd å øke?

Gratulerer med flott veieresultat! Du har jammen en imponerende progresjon, så flink du er (y) Helt enig i at  1600 kcal er skikkelig stusselig. Blir så misunnelig når jeg leser at mange inntar både 2 og 3000 kcal per døgn, jeg har et hav av delicious digg mat som jeg kunne fylt en sånn kvote med :D Dessverre så er jeg bare 159 cm, og jeg veier 52 (53 i dag) kilo, så kcalnivået er beregnet iht Grete Roede for å holde vekten, og jeg fikk samme resultat på kroppsanalysen tidligere i høst. Men jeg håper og tror at med god trening og sakte tilvenning så kan jeg øke inntaket noe etterhvert. Hvor mye ligger du på? Teller du kcal eller har du en annen tilnærming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott veieresultat! Du har jammen en imponerende progresjon, så flink du er (y) Helt enig i at  1600 kcal er skikkelig stusselig. Blir så misunnelig når jeg leser at mange inntar både 2 og 3000 kcal per døgn, jeg har et hav av delicious digg mat som jeg kunne fylt en sånn kvote med :D Dessverre så er jeg bare 159 cm, og jeg veier 52 (53 i dag) kilo, så kcalnivået er beregnet iht Grete Roede for å holde vekten, og jeg fikk samme resultat på kroppsanalysen tidligere i høst. Men jeg håper og tror at med god trening og sakte tilvenning så kan jeg øke inntaket noe etterhvert. Hvor mye ligger du på? Teller du kcal eller har du en annen tilnærming?

Takk… :)

 

Får håpe som du sier at om du jevnlig trener og sakte men sikkert øker litt på kaloriene at kroppen er med! Styrketrening er iallefall tingen(y) 

Selv så teller jeg ikke kalorier nei, jeg spiser når jeg er sulten, og prøver bevisst å holde sukkerinntaket til et minumum i ukedager. 1-2 dg pr uke spiser jeg litt godis, noe bakevarer e.l Til middag spiser jeg det jeg har lyst til på, men lager mest mulig fra bunnen av. 

Har allikevel en ca anelse om hva jeg ligger på - blir vel nå en 1400 kcal daglig ca. 

Prøver å tenke porsjonsstr og spiser helt klart mindre nå enn hva jeg gjorde når vekten økte og økte, men da spise jeg også gladelig sjokolade eller lignende nesten daglig :confused: er det mulig… 

 

Har tidligere prøvd lavkarbo osv, men fungerer absolutt ikke for meg. Jeg kan ikke leve uten karbohydreter altså <3 I tillegg syne sjeg mat skal være noe positivt, ikke noe som gir negative følelser og blir til et ork fordi man spiser noe man ikke trives med...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor følte du deg alene? FFøler du deg mindre alene når du ikke slanker deg? Hvorfor det? Det er jo ikke noe som skal gå utover noe annet i livet enn hva du putter i munnen. Høres ut som du rett og slett har tenkt for mye slanking, og for lite livsstil? :) 

Joda, men for meg var det tøft å gjøre det alene.. folk reagerer vel ulikt på ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk… :)

 

Får håpe som du sier at om du jevnlig trener og sakte men sikkert øker litt på kaloriene at kroppen er med! Styrketrening er iallefall tingen(y) 

Selv så teller jeg ikke kalorier nei, jeg spiser når jeg er sulten, og prøver bevisst å holde sukkerinntaket til et minumum i ukedager. 1-2 dg pr uke spiser jeg litt godis, noe bakevarer e.l Til middag spiser jeg det jeg har lyst til på, men lager mest mulig fra bunnen av. 

Har allikevel en ca anelse om hva jeg ligger på - blir vel nå en 1400 kcal daglig ca. 

Prøver å tenke porsjonsstr og spiser helt klart mindre nå enn hva jeg gjorde når vekten økte og økte, men da spise jeg også gladelig sjokolade eller lignende nesten daglig :confused: er det mulig… 

 

Har tidligere prøvd lavkarbo osv, men fungerer absolutt ikke for meg. Jeg kan ikke leve uten karbohydreter altså <3 I tillegg syne sjeg mat skal være noe positivt, ikke noe som gir negative følelser og blir til et ork fordi man spiser noe man ikke trives med...

 

 

Så flott! Det ser ut som om du virkelig har funnet en måte som fungerer i hverdagen, og da er det lettere å følge opplegget over tid også. Mht karbohydrater så er gjerne min situasjon litt spesiell for jeg har en diagnostisert hormonforstyrrelse (PCO) som gir økt risiko for diabetes og tilsier at jeg må være svært forsiktig med karbohydratene, dessverre, for det smaker utrolig godt :) 

Ha en finfin lørdag :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men for meg var det tøft å gjøre det alene.. folk reagerer vel ulikt på ting!

Men du er ikke alene, vi heier på deg vi :) 

Jeg gikk på forresten på Grete Roede for å gå ned i vekt og det kan anbefales. Jeg orket ikke å gå på kurs så jeg hadde alene-møte med GR-konsulenten en gang i uken, ca 15 min, hvor vi gikk gjennom uken som hadde gått og la plan og målsetting for den følgende uken. Tror ikke jeg hadde klart å gå ned tilsvarende hvis jeg skulle gjort det alene. Jeg brukte laang tid, men tenkte at "om ett år så er jeg glad for den innsatsen jeg gjør nå", og det stemte! For nå har det året gått og jeg er i mål. Håper du finner "din vei" og en måte som fungerer for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink du har vært hitttill! (y) Får prøve å holde fokus på en livsstilendirng du kan leve med enn å se det som bare slanking- kanskje da lettere å unngå den smellen du kommer tl etter å ha kommet deg ned et viss antall kilo :) Sikke rpå at du klarer dette - Lykke til!

Ja det var det jeg gjorde sist også, livsstilsendring. Jeg gjør akuratt det samme nå. Problemet sist tror jeg var pga jeg begynte å jobbe og datt ut av det og gikk på butikken for å kjøpe meg "belønning".  Så har jeg ett problem i helgene med å begenrense meg på godteri og mat. Så jeg går alltid ned i ukene så opp i helgen å så bruker jeg hele neste uken på å gå ned igjen de kiloene jeg egentlig har gått ned før om du skjønner.. Så det tar veldig lang tid og jeg blir lei.  Så nå har jeg vært 2 uker uten noen slags brus(drikker pepsi max da), sjokomelk, snop, chips osv.. Å nå slipper jeg å gå ned de samme kiloene gang på gang så har troen denne gangen :) Men det er mest for å avenne meg snopeavhengiheten. Om jeg føler for et kakestykke plutselig en dag så kommer ikke jeg til å pine meg selv.   

Lykke til til deg og :) 

Endret av deasmil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er ikke alene, vi heier på deg vi :) 

Jeg gikk på forresten på Grete Roede for å gå ned i vekt og det kan anbefales. Jeg orket ikke å gå på kurs så jeg hadde alene-møte med GR-konsulenten en gang i uken, ca 15 min, hvor vi gikk gjennom uken som hadde gått og la plan og målsetting for den følgende uken. Tror ikke jeg hadde klart å gå ned tilsvarende hvis jeg skulle gjort det alene. Jeg brukte laang tid, men tenkte at "om ett år så er jeg glad for den innsatsen jeg gjør nå", og det stemte! For nå har det året gått og jeg er i mål. Håper du finner "din vei" og en måte som fungerer for deg :)

takk for det :) 
Jeg har ikke det tilbudet her, så får ikke gått på det :/ derfor jeg vurderer online PT! :) men kjempebra det fungerte for deg! (y) bruker tiden nå på å sjekke ut forskjellige PT`er online for å finne den som kan hjelpe meg best :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det jeg gjorde sist også, livsstilsendring. Jeg gjør akuratt det samme nå. Problemet sist tror jeg var pga jeg begynte å jobbe og datt ut av det og gikk på butikken for å kjøpe meg "belønning".  Så har jeg ett problem i helgene med å begenrense meg på godteri og mat. Så jeg går alltid ned i ukene så opp i helgen å så bruker jeg hele neste uken på å gå ned igjen de kiloene jeg egentlig har gått ned før om du skjønner.. Så det tar veldig lang tid og jeg blir lei.  Så nå har jeg vært 2 uker uten noen slags brus(drikker pepsi max da), sjokomelk, snop, chips osv.. Å nå slipper jeg å gå ned de samme kiloene gang på gang så har troen denne gangen :) Men det er mest for å avenne meg snopeavhengiheten. Om jeg føler for et kakestykke plutselig en dag så kommer ikke jeg til å pine meg selv.   

Lykke til til deg og :) 

Skjønner veldig godt hva du mener. Jeg har gjort samme "feilen" selv - jeg kom meg ned til ønsket vekt, deretter hadde jeg en sommer hvor jeg lot meg selv skli inn i gamle vaner igjen mtp på mye snop osv - resulterte i at jeg la på meg igjen og mistet all motivasjon. Det jeg har innsett i ettertid er at jeg var altfor ekstrem i måten jeg gikk ned på sist. Nå har jeg en helt annen tilnærming til det hele. Jeg har vel brukt ca 3 uker denne gangen på å komme i rutine med det nye kostholdet og  å klare å få med meg hodet på ikke snop i hverdagen osv. Det tar litt tid, men nå føler jeg det går av seg selv - veldig deillig og jeg føler endelig jeg har funnet balansen - sunn mat i ukedagene og rom for utskeielser...:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Det ser ut som om du virkelig har funnet en måte som fungerer i hverdagen, og da er det lettere å følge opplegget over tid også. Mht karbohydrater så er gjerne min situasjon litt spesiell for jeg har en diagnostisert hormonforstyrrelse (PCO) som gir økt risiko for diabetes og tilsier at jeg må være svært forsiktig med karbohydratene, dessverre, for det smaker utrolig godt :) 

Ha en finfin lørdag :)

 

Oj, ja det er nok en tilleggsutfordring vil jeg tro…Ønsker deg iallefall videre lykke til på veien og med å finne det optimale kostholdet som vil fungere for deg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men for meg var det tøft å gjøre det alene.. folk reagerer vel ulikt på ting!

Det var ikke meningen å stille sspørsmålene slik at du skulle føle at du skylder meg et svar. Men enn oppfordring til at du selv spør deg dette og reflekterer over det. Du har vært kjempeflink, men fortjener å greie å gå ned i vekt uten å ha det forferdelig! Viktig å passe på seg selv. Håper du finner ut av det! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt: 97 kg
20. Nov: 95,2 kg
27. Nov: 94.9 kg 

Ned 300 gram denne uken.. Det går iallefall nedover :)  

Grattis med gode resultater så langt (y) Går jo absolutt riktig vei :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Startvekt var 86,2

23.10 85

30.10 83,7

06.11 82,5

13.11: 82,4
 
20.11: 81,8 
 
27.11: 80,2
 
Jeg er så fornøyd med resultatet denne uken :) Håper nå å se 7 tallet på vekten neste uke - men skjer det ikke så er det også helt ok. Skal iallefall fortsette å spise som gjør og fortsette treningen. Kjennes godt å spise næringsrikt for kroppen sin del og ikke ha så mye sukker i hverdagen - suget etter mye søtt har liksom forsvunnet litt i hverdagen noe som er helt utrolig mtp hvor store mengder jeg spiste av det tidligere…Ja takk til balanse :) 
 
Nå er det tacofredag og gullrekka på tv (y) God helg!
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er, jeg er midt i eksamenstida så tiden strekker ikke helt til her, i tillegg forsøker jeg å ta opp igjen treningen som jeg ikke har vært flink med siden det har vært så hardt med studiene nå, men jeg går sakte men sikkert ned :

Des 2014: 102 kg

12 okt: 84.3 kg

19 okt: 81.6 kg

26 okt: 80.3 kg

2 nov: 79.5 kg

9 nov: 79.7 kg

16 nov: 78.7 kg

30 nov: 77,9 kg

 

Nå er jeg bare 0,9 kg fra å være normal vektig på BMI kalkulatoren, men enda mange kg fra målet mitt, men jeg er uansett kjempehappy :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er, jeg er midt i eksamenstida så tiden strekker ikke helt til her, i tillegg forsøker jeg å ta opp igjen treningen som jeg ikke har vært flink med siden det har vært så hardt med studiene nå, men jeg går sakte men sikkert ned :

Des 2014: 102 kg

12 okt: 84.3 kg

19 okt: 81.6 kg

26 okt: 80.3 kg

2 nov: 79.5 kg

9 nov: 79.7 kg

16 nov: 78.7 kg

30 nov: 77,9 kg

 

Nå er jeg bare 0,9 kg fra å være normal vektig på BMI kalkulatoren, men enda mange kg fra målet mitt, men jeg er uansett kjempehappy :D

 

Fy søren så flink du er :)  Grattis med flotte resultater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det :) , har startet med treningen igjen denne uken, etter en stund opphold pga studier og ekasamensperiode nå. Jeg var på step/dans en time mandag og en time tirsdag, samt en time zumba idag. Har også startet endomondoen min på det laveste på treningsplanen så jeg skal løpe meg opp til 5K iløpet av de neste 17 ukene, men om været er dårlig må jeg gjøre det innendørs på treningssenteret, da jeg har astma så jeg klarer ikke trene utendørs om det er minusgrader.

Jeg merker at jeg ikke har nedgang denne uken enda, så skal bli spennende ås e på mandag, men uansett om jeg går opp litt så har jeg hørt at da bygger man muskler, som er bedre enn fett, så musklene kan hjelpe med forbrenningen etterpå, så vi får se :)

Jeg har ikke dette som en diett til jeg er i mål, men en livstilssendring jeg skal leve med også etter at jeg er kommet i mål. Men ville  jo selvsagt kommet fort i mål om jeg kunne fått litt fortgang på det nå, sitter hardere de siste kg merker jeg... Leste her inne at noen brukte kcal underskudd over kortere perioder, men det har jeg ikke testet enda, jeg vet ikke om jeg hadde klart en hel dag med så lite kcal. Jeg er på 1300 kcal daglig til vanlig, og er 176 cm.

Nå skal jeg kose meg med noen klementiner foran peisen før jeg begynner å legge ungene, har akuratt kommet i hus etter min første zumba time, snakk om å ikke henge med, men det gjorde ihvertfall ikke jeg idag, stakkars trener, så mye individuell opplæring har jeg aldri fått underveis i en treningstime tidligere hehe, men jeg satser på det kommer seg etterhvert, gøy var det ihvertfall, så jeg skal få det til :D

Håper alle har en fin kveld vdiere, gleder meg til å høre hvordan det går med dere :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...