Gå til innhold

Styrketrening, (ekstremt) overvektig


Chiara

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe i veien med SS. Jeg ser bare ikke hvorfor det blir anbefalt i denne settingen. Hvorfor ikke noe med litt høyere rep for muskelmasse og litt puls som igjen vil øke BMR? SS veldig fint om man ønsker å bli sterk.

Personlig ville jeg gått for GSLP fremfor SS, nettopp med tanke på hypotrofi (beholde muskelmasse ved underskudd) og puls (som jeg kan garantere at man får på amrap-settet) :). Ser ikke noe i veien for et mengdeprogram selvfølgelig, men det virker litt unødvendig for en nybegynner som kan ha glede lineær progresjon en periode. Som okveine skiver så er enkelthet, fokus og tidsbesparelse ting som taler for SS/GSLP. Tidsbesparelse kan også gjøre rom for kondisjontrening ala romaskin for øvrig. Nå som jeg selv trener mengde, så merker jeg at øktene kan bli vel lange til tider :rolleyes:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig ville jeg gått for GSLP fremfor SS, nettopp med tanke på hypotrofi (beholde muskelmasse ved underskudd) og puls (som jeg kan garantere at man får på amrap-settet) :). Ser ikke noe i veien for et mengdeprogram selvfølgelig, men det virker litt unødvendig for en nybegyner som kan ha glede lineær progresjon en periode. Som okveine skiver så er enkelthet, fokus og tidsbesparelse ting som taler for SS/GSLP. Tidsbesparelse kan også gjøre rom for kondisjontrening ala romaskin for øvrig. Nå som jeg selv trener mengde, så merker jeg at øktene kan bli vel lange til tider :rolleyes:.

Jeg har ikke satt meg inn i GSLP.

Enda et godt argument for mer høyrep er å lære seg det mentale med å pushe gjennom flere reps.

Mente ikke at det trenger å være så villt stort opplegg, bare litt flere reps som gir større totalvolum. Kan være like simpelt som SS.

Mine 5 cent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt meg inn i GSLP.

Enda et godt argument for mer høyrep er å lære seg det mentale med å pushe gjennom flere reps.

Mente ikke at det trenger å være så villt stort opplegg, bare litt flere reps som gir større totalvolum. Kan være like simpelt som SS.

Mine 5 cent.

Satte kjapt opp hvordan GSLP er bygget opp her tidligere i dag.

Det er 3x5 pluss litt hypertrofi, og hvor det siste settet på de tre store skal være AMRAP.

Nybegynnerprogram (men som kan brukes ganske lenge) med relativt lavt volum, lineær progresjon, samt litt autoregulering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening har vist seg å være svært lite effektivt for vektnedgang hos kraftig til morbid overvektige, men meget effektivt for å opprettholde vektnedgangen etter man når nådd normalvekt. For de aller, aller fleste blir det for mye å endre alt av gangen, og derfor er det hos overvektige mye mer gunstig å begynne med små kostholdsendringer og først introdusere fysisk aktivitet når kostholdet er godt internalisert, kanskje først etter et år eller to. Gåturer og slikt er fint, men styrketrening blir helt feil fokus i en slik situasjon.

Hos såpass overvektige er det viktig å tenke på at de har et ekstremt høyt vedlikeholdsnivå, og at selv om de er bælfeite, bør de ikke kutte med mer enn 500-800kcals om dagen. Dette er gunstig både for psykologi og fysiologi, spesielt ved en så kraftig overvekt at kroppen benytter cardiac output og hormonell regulering av blodtrykket som mekanismer for i det hele tatt å overleve. Ettersom kiloene renner av, vil også vedlikeholdsnivået synke, og da er det viktig at man for f.eks hver tiende kilo (etterhvert hver femte) justerer daglig kaloriinntak, som alltid vil være vedlikehold - 500-800. Ettersom det i starten fremdeles skal mange kalorier inn, er det lite gunstig å fjerne alle kaloririke matvarer samtidig. Da vil en måtte spise ekstremt mye "sunn" mat, og en ødelegger hele poenget med å få ned porsjonsstørrelser parallelt med kaloriinntaket. Derfor kan man gradvis fjerne flere og flere kaloririke matvarer, samtidig som man introduserer mer kalorifattige matvarer. Da slipper en både tapsfølelsen og følelsen av at man ikke får det til ("jeg vet ikke hvordan jeg skal lage dette"), samtidig som man tilrettelegger for en gradvis og naturlig endring av kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt unna jobben bor han?

Hvis han kan gå en eller 2 mil til og fra jobben vil mye være gjort (1500-3000 kalorier) pr dag

Om han bor nærme jobben, så kan man jo finne en annen rute som tar ca 90 minutter.

Styrketrening er jo bra, men tror det blir fort for mye for fort hvis han skal forandre hele livet sitt på en dag.

Det første som må inn er en livsstilsendring i det daglige livet.

Feite folk er ofte late og gir fort opp (sorry fatties)

Hadde jeg hatt en 200kg venn som vill komme seg i form ville jeg bare anbefalt han å gå minst 90 minutter men helst 180 minutter om dagen de første 6mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg hatt en 200kg venn som vill komme seg i form ville jeg bare anbefalt han å gå minst 90 minutter men helst 180 minutter om dagen de første 6mnd.

Hvordan få en feit person til å bli utbrent og miste motivasjon fort? Foreslå nettopp dette!

Finn en runde som han kan gå på ca. 20 minutter, start opp konkurranseinstinktet, se hva som skjer! Til slutt går personen 3-4 runder rundt fordi han KAN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt unna jobben bor han?

Hvis han kan gå en eller 2 mil til og fra jobben vil mye være gjort (1500-3000 kalorier) pr dag

Om han bor nærme jobben, så kan man jo finne en annen rute som tar ca 90 minutter.

Styrketrening er jo bra, men tror det blir fort for mye for fort hvis han skal forandre hele livet sitt på en dag.

Det første som må inn er en livsstilsendring i det daglige livet.

Feite folk er ofte late og gir fort opp (sorry fatties)

Hadde jeg hatt en 200kg venn som vill komme seg i form ville jeg bare anbefalt han å gå minst 90 minutter men helst 180 minutter om dagen de første 6mnd.

o_O

Om feite folk er late og gir fort opp så vil gåturene på 90-180 min om dagen ikke vare lenge.

*Han går turer allerede.

*styrketrening er forestlått av meg som supplement. For å finne ut om det er noe han liker og pga de fordelene det gir.

*JEG spør om styrketrening da det er det JEG kan hjelpe med. Han har fått kostholdsråd osv fra meg og en haug med andre og. men dette er ikke oe jeg kan bidra noe mer med med pr dd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90-

Hvordan få en feit person til å bli utbrent og miste motivasjon fort? Foreslå nettopp dette!

Finn en runde som han kan gå på ca. 20 minutter, start opp konkurranseinstinktet, se hva som skjer! Til slutt går personen 3-4 runder rundt fordi han KAN!

90-180 minutter må man kanskje bygge seg opp til, men det skader ikke å prøve rett på heller, hvis man f.eks bor så langt unna jobben.

Man døøøøøør jo ikke av litt spasering.

Uansett, så ville man fort få en indikasjon på hvor seriøst han tar det.

Hvis han ikke er villig til å gå usle 90 minutter om dagen vil jeg gjette på at han er akkurat like feit om 1 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90-

90-180 minutter må man kanskje bygge seg opp til, men det skader ikke å prøve rett på heller, hvis man f.eks bor så langt unna jobben.

Man døøøøøør jo ikke av litt spasering.

Uansett, så ville man fort få en indikasjon på hvor seriøst han tar det.

Hvis han ikke er villig til å gå usle 90 minutter om dagen vil jeg gjette på at han er akkurat like feit om 1 år

Har du noen gang vært så feit selv? Vet du hvor stor effort det er for en person på ~200kg å bare gå i 20 minutter? Er du klar over hvilken belastning det har på muskler og hjerte?

Jeg har vært der selv på 160kg vel og merke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hvis jeg var så feit ville jeg i hvert fall prøvd først, før jeg lagde unnskyldninger om at noe er for lang, for tungt etc

Alt oppsummeres, hvis man ikke klarer 45 min i ett strekk x 2 om dagen kan man jo starte med 15 minutter x 6 turer

Så kjekt da! Da har du jo løst fedmeproblematikken! ;)

Start rolig, øk gradvis, så vil ting til slutt bli enklere.

IKKE: Start hardt - kræsj (som du anbefaler her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja hvorfor i all verden kan ikke bare alle overvektige gå 5-8 timer dagen og forbrenne 4000-6000 kcal ved det så er de kvitt 50kg på noen få måneder. TADDA overvektsproblemet borte for alle, alltid.

NEEEEEEXT.

Nei. Feil. Dette er ikke veien. Dette er ikke bærekraftig.

Noen som har sett på the biggest looser? De gjør det. Går ned sinnsykt mye, sinnsykt fort. 90% av de. Ja 9 av 10 ender opp enda større enn de var da de starta. Gidder ikke leite opp kilden, men det har blitt dokumentert.

Det er ikke bare så enkelt. Da hadde vi jo ikke hatt et problem. Det er veldig mange faktorer som spiller inn. Rein fornuft uten erfaring/kunnskap er desverre ikke nok for å løse dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...