Gå til innhold

Vekta raser - midjemålet rikker seg ikke.


Anbefalte innlegg

Hei!

Har gått på diett siden 22. mai. Veide da 107 kg, er 23 år og 177 cm høy.

De første par ukene la jeg merke til at målebåndet gikk ned 3-4 cm. Men siden den gang har målebåndet stått helt stille!

Jeg har hatt en jevn vektnedgang hele veien og veier meg ukentlig.

22.05 - 107 kg

24.05 - 104,9 kg

31.05 - 102,5 kg

07.06 - 101,0 kg

14.06 - 99,4 kg

21.06 - 98,3 kg

I dag, 28.06 - 96,1 kg

Jeg har fått kommentarer på at jeg har blitt merkant slankere, men allikevel viser jo ikke målebåndet det samme da .. ? Føler meg mindre oppblåst, føler meg mer tilpass i klær og alt sitter ikke som pølseskinn. Men jeg SER ingen forskjell selv, og i følge midjemålet mitt burde jeg heller ikke merke dette...

Jeg trener styrke annenhver dag. Jeg har blitt sterkere siden jeg starta å trene for ca. en måned siden, da hadde jeg ikke trent på 1,5 år.

Noen som har en forklaring? Går jeg alt for fort ned i vekt, på bekostning av muskelmasse her? Jeg tror nok kaloriunderskuddet mitt hver dag kan være for stort, men klarer rett og slett ikke spise nok.. Blir veldig fort mett nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis alt annet utvikler seg i positiv retning, hvorfor henge seg opp i hva et bånd med tall på viser?

Målebånd er vel så greit å bruke som verktøy, men det har også noen feilmarginer som hvor en måler og vann/mat i fordøyelsen

Dersom du har lav fettprosent er en fettklype mer pålitelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg henger meg ikke spesielt opp i dette, men er veldig nysgjerrig. Jeg har alt annet enn lav fettprosent. Har ingen fettklype, men vurderer å kjøpe dette for å følge med.. Syns det er rart at vekta viser stor vektnedgang uke for uke - men at målebåndet ikke helt følger med. :)

Mye av grunnen til at jeg er nysgjerrig på dette, er tanken om at vekta går fort nedover, mens målebåndet ikke viser den samme nedgangen. Er på bakgrunn av dette nysgjerrig på om det tæres for mye på muskelmassen min, eller om den store vektnedgangen nå er OK med tanke på at jeg går under en kategori som sier jeg har "fedme". Føler den er noe misvisende fordi jeg har trent mye når jeg var yngre og fikk en del muskelmasse den gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg henger meg ikke spesielt opp i dette, men er veldig nysgjerrig. Jeg har alt annet enn lav fettprosent. Har ingen fettklype, men vurderer å kjøpe dette for å følge med.. Syns det er rart at vekta viser stor vektnedgang uke for uke - men at målebåndet ikke helt følger med. :)

Mye av grunnen til at jeg er nysgjerrig på dette, er tanken om at vekta går fort nedover, mens målebåndet ikke viser den samme nedgangen. Er på bakgrunn av dette nysgjerrig på om det tæres for mye på muskelmassen min, eller om den store vektnedgangen nå er OK med tanke på at jeg går under en kategori som sier jeg har "fedme". Føler den er noe misvisende fordi jeg har trent mye når jeg var yngre og fikk en del muskelmasse den gang..

Har tanken falt deg at kanskje midjen din ikke blir noe stort mindre?

(Med mindre en tømmer fordøyelsessystemet og kroppen fullt og helt for glykogen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå henger jeg ikke helt med her.. Jeg er feit og har en stor mage med mye fett :-O Jeg veide 68 kg når jeg ble sammen med min nåværende samboer og vekta gikk sakte men sikkert oppover etter vi ble sammen, når jeg var 16 år. Da var jeg på mitt mest veltrente med bra med muskelmasse til 16 år å være, samt at magen ikke var stor i det hele tatt, men jeg var heller ikke tynn som en strek...

Når magen min forsvinner og trekker seg innover, så må nødvendigvis målebåndet følge med. Når jeg holder inn magen alt jeg kan, så viser målebåndet nær 100..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er noe med kosten din. Det ville vært logisk at magen gikk ned hvertfall relativt samtidig som vekten gikk nedover, og jeg skjønner hvorfor du stusser, hadde gjort det selv.

Du kan jo trene så mye du vil, men magefettet er tungt å få bort, i know this shit fordi jeg har det slik selv. Med en solid kostholdsendring følger magen sakte men sikkert etter. Har du fått noen til å se på kostholdet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kostholdet mitt går stort sett i fullkornspasta og noe fullkornsris, noe rå grønnsaker, og kjøttet varierer fra karbonadedeig, ørret, biffkjøtt og litt svinekjøtt. Kjøper kun rent kjøtt, ikke dårlige blandingsprodukter. Jeg spiser omelett hver dag, den består av 3 egg, en liten dæsj ekstra lett melk, gressløk, salt og pepper, samt smårettskinke og et lite dryss lettost på toppen..

Gjennom dagen spiser jeg ofte mye jordbær, litt skyr, mager kesam (helst vanilje), drikker også proteinshake (myoprotein).

Føler ikke kostholdet mitt burde være så ille.. Drikker kun vann og vann med pressa lime

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lest nøye igjennom alle svarene her, men det kan være greit å måle andre steder en midjen. Alt fettet ligger ikke der, og fettet slipper med ulik hastighet på de ulike områdene av kroppen. Sjekk bryst/rygg, nakke, armer og hofte/lår/rumpe også for et mer nyansert bilde, det kan godt være at det er her det slipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Super-takk for svar! :)

Vet at ikke alt fettet slipper kun fra magen, grunnen til at jeg har fokusert så mye på magen er fordi det er omtrent bare her jeg har vesentlig med fett. Har helt klart fett "all over", men på meg virker det som om alt legger seg på magen!

Skal begynne å måle litt mer rundt. Noen som kan anbefale en bra fettklype som er enkel å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har aldri prøvd fettklype! Har skjønt det sånn at man må måle ganske mange steder for å få resultatet ? Ikke kun f.eks. magen ?

Tenker jeg holder meg til veiiing hver søndag og målebåndet i ny og ned. Får heller prøve å måle flere steder med båndet! :) Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bra vekttap! Du gjør absolutt noe riktig som vil være positivt for din helse.

Vi må klare opp i noen elementære ting.

Det som påvirker midjemål er stress(lagring av bukfett), gener(lagring av bukfett), for høyt inntak av kalorier(spesiellt næringsfattige kalorier), treningsmengde.

En midje som er for stor, for menn over 92cm, skal med enkle grep kunne tvinges ned med trening og kosthold. Siden du mister kroppsvekt synes jeg det er veldig merkelig at du har stagnert på midjen.

Noen spørsmål for å luke ut enkle feilkilder:

Er du helt sikker på at du måler på samme sted som tidligere?

Har bukser blitt løsere hele veien selv om midjemålet har stoppet opp?

Har du tatt bilder av deg selv regelmessig?

Har du endret på trening og kosthold siste 2-3 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Jeg måler samme sted hver gang, det er jeg helt overbevist om!

Jeg har generelt bukser som er litt for store, og bruker heller belter på de, men ja, jeg føler at olabuksene sitter løsere nå enn de gjorde. Jeg MÅ også bruke belte på arbeidsbuksa!

Fra tidligere har jeg bilde, og har tatt bilder for å sammenligne, men ser ikke forskjell på magen på disse bildene syns jeg

Jeg har endret kosthold og begynt å trene regelmessig, ja. Jeg begynte på diett 22. mai, og har gått ned 11 kg på den korte tiden. Når jeg leser om vekttap og ser bilder på nettet av tykke personer som har gjort en endring, føler jeg at 10 kg på disse menneskene utgjør ENORM forskjell, mens på meg selv er det ikke merkbart...eller målbart ?

Eneste som tyder på at noe skjer, er denne mye omdiskuterte baderomsvekten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynte 22.mai ja....det var raskt vekttap :) Bra for deg! (Beklager at jeg ikke leste de første innleggene)

Raskt vekttap er gøy når man får det til, men vil ofte villede øynene til den som går ned i vekt. Du har sikkert sett på Ekstrem forvandling og Biggest Looser. Der mister deltagerne vekt så raskt at hodet ikke helt henger med og de har samme tanker som det du har nå. "Hvorfor skjer det så lite!"

Den fornuftige delen av meg ønsker å si:

Anbefaler at du sikrer deg riktig ernæring med en ernæringsfysiolog eller erfaren personlig trener med kunnskap rundt kosthold og raskt vekttap.

Den vågale delen av meg ønsker å si:

Stay in there buddy!! Du har knallbra resultater til nå. Bare å kjøre på og komme seg videre til nye resultater. Vekta går ned og midjen vil følge etter.

Kanskje du skal kombinere:

Kjør på og vis en fagperson du kan stole på hva du følger. Mulig du kan gjøre noen endringer som tar deg enda raskere videre mot målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt - godt jobba!! Du skal virkelig være stolt over de resultater du har fått til hittil!

Og dessverre er det sånn at fett lagres (og forsvinnes) i ulik grad på ulike steder på kroppen. Kjipt, men sant!

Men et spørsmål, føler du det mye oppblåst? Kan det være noe med fordøyelsen eller potensielt intoleranser med maten du spiser? En venninne av meg hadde problemer i flere år med "stor, gravidliknende" mage til tross for vekttap og normal ellers. Til slutt gikk hun til legen og fant ut at hun hadde laktoseintoleranse. Da hun spiste melkeprodukter hver dag hadde hun da konstant gått rundt og vært oppblåst og stor rundt magen. Kanskje det kan være noe sånn med deg og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...