Gå til innhold

Vekten står stille uansett hva jeg gjør.


Mette L

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny her inne og lurer på om dere har noen synspunkter på min manglende vektnedgang.

Jeg er 165 høy og veier nå 62 kg. Jeg fikk et barn for 8 måneder siden og la da på meg 20 kg. 11 av dem er vekk men dem siste 9 sitter som støpt.

Jeg har lavt stoffskifte men blir behabdlet for det. Jeg ønsker å gå ned 9 kg.

Jeg skriver opp hvordan kostholdet og trening er og håper kanskje dere har noen tips på å få vekten ned.

Frokost : 2 rugsprø med gulost eller philidelfia ost på. Vann å drikke.

Lunsj : 2 rugsprø med det samme som over på.

Middag : kylling/fisk og grønnsaker.

Kvelds : spiser kanskje 1 brødskive med makrell eller egg på...eller 2 rugsprø...prøver å kin holde meg til 2 epler.

Jeg drikker grønn te før hvert måltid for å få økt forbrenning.

Jeg prøver å trene 5 dager i uken.

Rokker mellom 20-40 min hver gang. Sykler på ergometersykkel 2-3 dager i uka, ca 10. -15 min. Gikk i marka 1 time hver dag før jul men dro på meg en seriøs muskelbetennelse i beinet som jeg sliter med enda...så nå blir det ca 1 time 3-4 dager i uka bare og da ikke så mange oppoverbakker...men triller på en vogn som gjør det litt tyngre.

Har begynt å trene med vekter nå...ellers er det en del pilates og 30 day shred videon.

Men uansett altså så sår vekta stille. Noen synspunkter?

Før jul gikk det mye i nultrilett barer uten at det hjalp noe det heller.

Blir ganske frustrert av det her siden jeg ikke får på meg noen av mine gamle klær.

Det meste ligger rundt magen/rygen og rumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det ser ut som du kanskje spiser for lite:) Det er jo ikke bra når du har lavt stoffskifte heller,for da kan det bli enda lavere,altså du får lavere fettforbrenning og da vil du ikke forbrenne fett. Styrketrening er også lurt når du vil ned i vekt for da vil du jo få mer muskler og høyere forbrenning også når du hvilker:)

Ellers er jeg selv der du er,bare at jeg veier mye mer. Vet det ikke er enkelt å holde ut når d virker som du aldri går ned uansett hvor hardt du prøver. Men du må ikke gi opp ivertfall:) Vi skal nok få det til til slutt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mulighet for det, start med morningscardio ;) - Med ên gang du våkner så springer du ut for å jogge 1 times tid, uten noen form for mat. Å om du klarer, så hiv inn en liten cardio økt på kvelden også.

Hiv i deg mer sunn fett i kostholdet ditt, gjerne omega3 olje \ sel olje. 2-3 SS til dagen burde gjøre susen for å øke fettforbrenninga litt mer. Synes egentlig du burde skifte det totalt.. Men anyways - Tell kcal du får i deg pr. dag - å skriv hvor mange kcal du ligger på nå! :- )

Angående ergometer sykkelen din, så øk tiden på den med det dobbelte eller x3 pr. gang! Kroppen skal jo få tid til å begynne å brenne vekk fett - nytter ikke å stoppe når den akkurat får begynt :-)

Jeg har desværre ikke mulighet til noe trening på morgenen, med 2 kids så er det fult opp. Tror du selolje øker forbreningen mer en grønn te? Jeg prøver å ikke bli opptatt av å telle kaloriene men kanskje det bare må til i en overgangsfase.

Hehe, ja du har kanskje rett i den syklinga...skal prøve å sykle mer på økten i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser ut som du kanskje spiser for lite:) Det er jo ikke bra når du har lavt stoffskifte heller,for da kan det bli enda lavere,altså du får lavere fettforbrenning og da vil du ikke forbrenne fett. Styrketrening er også lurt når du vil ned i vekt for da vil du jo få mer muskler og høyere forbrenning også når du hvilker:)

Ellers er jeg selv der du er,bare at jeg veier mye mer. Vet det ikke er enkelt å holde ut når d virker som du aldri går ned uansett hvor hardt du prøver. Men du må ikke gi opp ivertfall:) Vi skal nok få det til til slutt :D

Jeg synes jeg spiser mye jeg, og føler meg mett i ca 3 timer før neste måltid, men det kan hende du har rett i at det blir for lite i forhold til treningen ihvertfall.

Styrketrening har jeg begynt med nå så satser på at det kanskje vil funke....

Tusen takk :-) du har helt rett, det er vansklig å holde ut når man føler man gjør alt riktig utenat det gir resultater. Vi skal klare det ja, trenger bare litt mer tid en andre:-d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips (vi er like høye og veider det samme btw:cool:)

Jeg har endelig begynt å ga ned i vekt nå (mål for sommeren å gå ned 7kg)

Men ja til tipset mitt:

  • få i deg mer proteiner, ser ut til at det går mye i karbohydrater her?
  • tren styrke! regner med du ikke bare vil ned i vekt, men også få en finere kropp? strammere! har du 5 dager du trener på ville jeg ha trent styrke 3-4 dager og kardio 1-2 dager.
  • Legg opp en matplan, og følg den. :)
  • har du spise dager? syntes det er rart at om du spiser SÅ pass lite at du likevell ikke går ned i vekt. kan kanskje være du ikke har helt rett behandling på stoffskiftet ditt? er vell noe slik at man regulerer inntaket av medikamenter med legen sin?:)
  • Skriv en mat / loggbok:) og noter det ned på loggen her inne og regn ut kcal dine på diett.no :)

Godt å vite at det er flere som er like høye og veier like mye som skal ned i vekt...får nemlig høre hele tiden at det ikke trengs og det er en smule irriterenes...jeg har det mest rundt magen og bak på ryggen jeg...masse fett:-p

Blir nok lite proteiner ja...ser at jeg må lese mer om det her for jeg skjønner nå at proteiner er viktig for trening og vektnedgang eller?

Jeg trener kun hjemme, men har det meste av utstyr så jeg har kommet igang med styrketrening nå...for som du sier så vil jeg også ha en stram og fin kropp...ikke bare veie lite.

Nei har ikke spise dager, men det blir litt taco på fredager og litt sjokolade eller potetgull i helga...kan det være det somødelegger tro ?

Stoffskifte mitt ble kontrollert for noen måneder siden og da var det litt høyt så jeg har trappet ned på tablettene nå...men skal sjekke det snart igjen.

Skal gå inn på diett.no siden og tittet der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal garantere deg at du vil gå ned godt over en kilo i uka om du ligger på 596kcal om dagen og trener.. så enten har du gjort en regnefeil ellers så er badevekta di kaputt! Tror på det første siden du sier du føler du spiser mye og er mett.. 596kcal er ekstremt lite!!

Vei ALL maten nøyaktig å skriv opp hva du spiser og post det her! Og ikke lur deg selv.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg gjorde Son....eneste jeg ikke veide var torsken for det hadde jeg ikke...men vet at det er ca 400 -500 i pakka og 6 serveringstykker...jeg bruker spise et...

Men kan såklart veie alt engang til...jeg har sluttet å lure meg selv, heldigvis hehe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desværre ikke mulighet til noe trening på morgenen, med 2 kids så er det fult opp. Tror du selolje øker forbreningen mer en grønn te? Jeg prøver å ikke bli opptatt av å telle kaloriene men kanskje det bare må til i en overgangsfase.

Hehe, ja du har kanskje rett i den syklinga...skal prøve å sykle mer på økten i morgen.

Den forbrenninga du evt. får av grønn te og andre kosttilskudd som skal øke forbrenningen er faktisk ganske minimal. Det er ikke sånn at kiloene renner av fordi man legger til en kopp grønn te. Skal du ha effekt av grønn te må du drikke ca. 12-15 2 dl-kopper hver dag.Det er snakk om noen få kaloriers forskjell.

Men her er saken ganske enkel. Du spiser for lite. Det du spiser er hovedsakelig karbohydrater. Du får ikke i deg nok fett. Siden du spiser 600 kcal pr dag er jeg tilbøyelig til å tro at du ikke regner med det ekstra som går i munnen uten at du tenker på det. Ett par nøtter her og en bit sjokalde der, litt smør eller margarin på knekkebrødet, ett glass jus og en melkeskvett i kaffen eller en skje honning i teen utgjør til sammen innihelvettes med kalorier.

Fortsetter du med dette kommer du til å bli syk. Du kommer til å møte veggen, og du kommer til å miste masse muskelmasse og gjøre deg selv disponert for benskjørhet, tidlig overgangsalder osv.

Bruk kalorikalkulatoren og finn ut hva du skal ha hver dag.

Spis kaloriene dine før du drikker dem. Også flytende kalorier teller.

Spis 1,3-2 gram protein pr kroppsvekt. For deg utgjør det opp mot 120 gram proteiner pr dag.

Reduser på karbohydrater fra korn, ris, pasta og halvfabrikata. Lap potet utgjøre en mindredel av måltidet, og helst ikke hver dag.

Få karbohydrater fra flere farger, jo mer grønnsaker jo bedre. Grønnsaker i bøtter og spann, 1 porsjon bær (200 gram) og 1-2 frukt pr dag max. Grønnsaker spiser man ofte med proteiner, men også bær og frukt er bra å kombinere med proteiner. Litt proteiner til hvert måltid er grei huskeregel.

Spis fett. Det er intet fett bortsett fra transfett som er direkte farlig for oss. Det betyr ikke at man skal ta smør intravenøst. Det beste rådet her er å spise feit fisk minst 3-4 ganger i uka. Fiskeprotein er for det første bedre for fettforbrenninga enn kjøttprotein, men det inneholder også det livsviktige fettet.

Bak egne knekkebrød.

Nøtter har mye fint fett, men husk at de har også mye ikke så fine kalorier. Det er veeeldig fort gjort å spise 100 gram nøtter, og da har du spist 600-700 kalorier bare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det må da være noe du ikke teller med? Sliter med samme problem selv (stagnering), men jeg er flink på ukedagene og skeier ut i helga.. Er det som ødelegger for meg:meh: Ligger dog mellom 1200 og 1500 kcal hver dag, ikke så lavt som deg. hvordan du klarer fungere på så lite er uforståelig for meg:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du spiser lite. Det spiller ingen rolle om du føler deg mett. Du sulter jo kroppen din for LIVSNØDVENDIGE næringsstoffer. Med så lite og ensidig kost vil du bare forbrenne for å holde deg i livet, knapt noe mer. Det eneste som eventuelt skulle forsvinne er musklene dine. Du blir en mindre utgave av deg selv uten at du mister noe fett.

2. Det siste du bør gjøre er å trene mer. Et sånt kosthold er ubeskrivelig ødeleggende, uansett formål. Spør man personer med flott kropp hvordan de legger opp treningen og kostholdet, så er det STIKK motsatt av det du skriver her.

3. Grunnen til at man skeier ut er jo fordi man sulter kroppen og ender opp med å sprekke fordi forsvarsmekanismene blir for sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar. Jeg prøver nå å spise mer mat og har begynt å trene med vekter. Det er vanskelig å få i seg så mye mat som det er anbefalt synes jeg, men jeg prøver...

Jeg gjør sjelden dette, men om du virkelig sliter med å få i deg tilstrekkelig næring så vil jeg anbefale måltidserstattere. Jeg er ingen fan av de, men du trenger næring. Du kan ta dem i tillegg til mat.

En annen ting du kan gjøre er å spise mer næringsrik mat, f.eks avocado, nøtter, eller ha litt olje i maten din. Trekker opp næringstettheten ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du spiser lite. Det spiller ingen rolle om du føler deg mett. Du sulter jo kroppen din for LIVSNØDVENDIGE næringsstoffer. Med så lite og ensidig kost vil du bare forbrenne for å holde deg i livet, knapt noe mer. Det eneste som eventuelt skulle forsvinne er musklene dine. Du blir en mindre utgave av deg selv uten at du mister noe fett.

"Sparer" kroppen på fettet dersom man spiser for lite?

:whistling: ...jeg er normalt veldig lettlært, men akkurat dette blir jeg aldri helt klok på :p Paralysis by analysis, ehm....jupp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...