Gå til innhold

Planken


Gjest Loco

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg tar plankeøvelsen, er det alltid skuldrene som svikter først (les: svært tidlig); hvorfor? og dessuten har jeg alltid svai i ryggen selv om jeg strammer magen og presser navlen inn. For jeg får ikke vondt i korsryggen på noen som helst måte i etterkant..

:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være flere grunner til det. Det kan hende du er sliten i skuldrene fra treningen, tidligere skade, at du fort får syre ved statisk hold mtp skuldrene (vet om flere som får dette). Mitt forslag er at du prøver å finne noe mykt å ha skuldrene på, sørge for at de er plassert i god posisjon (ikke for langt frem eller bak). Greit du kanskje ikke får vondt der og da mtp korsryggen, men da må du heller løfte magen noe ettersom man skal ha en nøytral posisjon av ryggen ved planken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det muligens kan være syre og at jeg rett og slett er svak i skuldrene (har ingen skader..) Når jeg tar planke på fitnessball, klarer jeg meg faktisk bedre og holder ut mye lenger, men det skal jo vissy nok være tyngre og. Angående korsryggen har jeg naturlig svai, så kanskje den bare er så fucka selv om jeg har rett teknikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ligg på gulvet med bøyde bein. Så tar du å vipper bekkenet (ved å stramme rompe & mage) slik at korsryggen toucher gulvet. Snu deg rundt i planken, og gjør samme bevegelse. Det kan hjelpe å legge et kosteskaft e.l langs ryggen slik at du får stilt deg helt rett - nøytral rygg.

http://robertsontrainingsystems.com/blog/coaching-neutral-spine/

http://bretcontreras.com/2011/09/the-rkc-plank/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, garranterer deg at man kan coache deg til mere nøytral rygg. Supertighte hoftebøyere , manglende aktivering av rumpe og mage kan gjøre det verre, men ikke umulig. =)

Godt mulig det, men jeg har ikke tighte hoftebøyere i alle fall...

Fokuserer heller på andre ting enn planken.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal forsøke å forklare:p Dette er for de som ikke tenker at man skal stramme magen å presse navvelen inn mot ryggen.

Ligg på rygg, så hever du overkroppen nok til du strammer six-packen. Så presser du fingrene inn i magen rett over hoftekammen, ved siden av Rectus Abdominis. Da treffer du Externus, Internus og Transversus. Så presser du på slik at du tvinger fingrene ut av magen. Du skal presse så hardt at det føles nesten som skal slippe en fjert hehe:D

Gjenta flere ganger, så vil du merke at du kan stramme Ext/Inter/Transversus selv om Rectus Abdominis allerede er stram.

når du tar planken skal du presse alt du klarer, så hardt at du begynner å skjelve. Det er nå du styrker hele "kjernen"!

Sideplanken: hoften skal presses fremover, ikke oppover. Øvelsen der du i sideplanke hever og senker hoften er en dynamisk øvelse som ikke er en "planke"...

Planken er for å stive av hele Trunkus, Hvis jeg ikke tar helt feil..så viser videoen som er linket til lengre oppe fra DN når han krabber fremover på armene. Legg merke til at hele overkroppen, inkludert hofte er helt avstivet. Og at bevegelse kunn er i skulderleddet. Er en stund siden jeg så videoen, og har ikke tid nå til å se gjennom klippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planken er ikke en "vidunderøvelse". På samme måte som at ikke alle bør eller skal ta benkpress, knebøy eller mark, så skal heller ikke alle behøve utføre "planke", og det gjelder spesielt de som er for svai i korsrygg - den er der, og blir ikke bedre om du kjører planke i tusenvis av år. Har du naturlig svai korsrygg, så må du få en veileder til å lære deg markløft og chins. Hvorfor? Mark trener korsrygg og kjerne grasat godt, og chins trener kjerne og magen også veldig godt, om utføres riktig - det vil du merke på stølheten dagen etter. Komplenter med tuck ups eller reverse crunch i trx, så har du full pakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forsøke å forklare:p Dette er for de som ikke tenker at man skal stramme magen å presse navvelen inn mot ryggen.

Ligg på rygg, så hever du overkroppen nok til du strammer six-packen. Så presser du fingrene inn i magen rett over hoftekammen, ved siden av Rectus Abdominis. Da treffer du Externus, Internus og Transversus. Så presser du på slik at du tvinger fingrene ut av magen. Du skal presse så hardt at det føles nesten som skal slippe en fjert hehe:D

Gjenta flere ganger, så vil du merke at du kan stramme Ext/Inter/Transversus selv om Rectus Abdominis allerede er stram.

når du tar planken skal du presse alt du klarer, så hardt at du begynner å skjelve. Det er nå du styrker hele "kjernen"!

Sideplanken: hoften skal presses fremover, ikke oppover. Øvelsen der du i sideplanke hever og senker hoften er en dynamisk øvelse som ikke er en "planke"...

Planken er for å stive av hele Trunkus, Hvis jeg ikke tar helt feil..så viser videoen som er linket til lengre oppe fra DN når han krabber fremover på armene. Legg merke til at hele overkroppen, inkludert hofte er helt avstivet. Og at bevegelse kunn er i skulderleddet. Er en stund siden jeg så videoen, og har ikke tid nå til å se gjennom klippet.

I see... Det blir jo en annen øvelse enn den tradisjonelle planken da. Kanskje burde man trene begge deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...