Gå til innhold

Planken


Gjest Loco

Anbefalte innlegg

Planken er ikke en "vidunderøvelse". På samme måte som at ikke alle bør eller skal ta benkpress, knebøy eller mark, så skal heller ikke alle behøve utføre "planke", og det gjelder spesielt de som er for svai i korsrygg - den er der, og blir ikke bedre om du kjører planke i tusenvis av år. Har du naturlig svai korsrygg, så må du få en veileder til å lære deg markløft og chins. Hvorfor? Mark trener korsrygg og kjerne grasat godt, og chins trener kjerne og magen også veldig godt, om utføres riktig - det vil du merke på stølheten dagen etter. Komplenter med tuck ups eller reverse crunch i trx, så har du full pakke :)

Selv om jeg ikke kan være uenig i om markløft er bedre enn plank fordi jeg ikke har lest noe om hvor effektiv markløft er i forhold til planken, er jeg uenig i at de som har svai i ryggen ikke skal ta planken. Jeg har selv en sykdom i ryggen som gjør at jeg aldri vil bli "rett", men etter at jeg begynte med slyngetrening, (ved hjelp av fysioterapaut og senere fortsatt med slyngetrening på gymmen), har jeg fått mye bedre holdning og en mye sterkere kjernemuskulatur, og dette har skjedd på kort tid, etter ca. 1 måned hadde jeg ingen smerte når jeg sov. Dette har gjort at jeg også får mye mer synlige magemuskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Planken er ikke en "vidunderøvelse". På samme måte som at ikke alle bør eller skal ta benkpress, knebøy eller mark, så skal heller ikke alle behøve utføre "planke", og det gjelder spesielt de som er for svai i korsrygg - den er der, og blir ikke bedre om du kjører planke i tusenvis av år. Har du naturlig svai korsrygg, så må du få en veileder til å lære deg markløft og chins. Hvorfor? Mark trener korsrygg og kjerne grasat godt, og chins trener kjerne og magen også veldig godt, om utføres riktig - det vil du merke på stølheten dagen etter. Komplenter med tuck ups eller reverse crunch i trx, så har du full pakke :)

Word :D Ganske så likt det PTen sa til meg. Tok en time med teknikktrening i mark og bøy med han.:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke kan være uenig i om markløft er bedre enn plank fordi jeg ikke har lest noe om hvor effektiv markløft er i forhold til planken, er jeg uenig i at de som har svai i ryggen ikke skal ta planken. Jeg har selv en sykdom i ryggen som gjør at jeg aldri vil bli "rett", men etter at jeg begynte med slyngetrening, (ved hjelp av fysioterapaut og senere fortsatt med slyngetrening på gymmen), har jeg fått mye bedre holdning og en mye sterkere kjernemuskulatur, og dette har skjedd på kort tid, etter ca. 1 måned hadde jeg ingen smerte når jeg sov. Dette har gjort at jeg også får mye mer synlige magemuskler.

Så bra da :) Bedre helse er gull verdt, og jeg er intet orakel :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I see... Det blir jo en annen øvelse enn den tradisjonelle planken da. Kanskje burde man trene begge deler :)

Neida, er samme øvelse...bare jeg som forklarte meg kjeitete tror jeg. For etter at du har funnet ut hvordan du strammer musklene, så snur du seff over og tar den vanlige planken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenter har naturlig mer svai i ryggen iflg min tidligere gymlærer.

For min del kjenner jeg det bedre i magen når jeg vipper bekkenet inn/opp.

Kanskje burde du begynne med push-ups og dips for å styrke skuldrene? Etter 3min i planken er skuldrene mine ganske kjørte også!

Jeg trodde at det å kjenne smerten i skuldrene når en tar dips/pushups er feil? Dessuten når jeg tar dips inntil kasse, kjenner jeg stikk/strømning som går fra håndleddet og ut til tommelen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerte er ikke ensbetydende. Jeg får aldri vondt, men kjenner at skuldrene får trent med både dips og push-ups.

Her har du en god artikkel om dips og variasjoner av dips.

Her har du en god artikkel om push-ups.

(deltoid = skulder)

Smertene du beskriver høres ut som om du er for svak i håndleddet. Da kan håndleddsstøtter (Wrist Wraps) være en idé. F.eks. disse.

Evt. kan du prøve assisterte dips på en "Dip Station". Dette har de aller, aller fleste treningssentre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...