Gå til innhold

Jordskokk


Anbefalte innlegg

For rundt ett år siden var jeg i en bedre middag i et selskap. Her ble det servert helstekt filer av Elg og masse deilig tilbehør. Noe av tilbehøret var jordskokk. Jeg aner ikke hvordan den ble tilberedt, men virket til å kanskje være ovnsbakt eller noe. Har søkt litt på nett etter oppskrifter, men finner mest på jordskokksuppe- eller purret.

Er det noen her som har prøvd å tilberede jordskokk tidligere og som kanskje har noen gode tips til tilbereding/retter med jordskokk? Da helst uten store mengder smør/fett/rømme osv sammen med den (det var i de fleste oppskriftene jeg fant på nett :/ )

Som en digresjon (men forlengelse av retter uten for mye tilsetting av smør/olje/fett - er det noen som har erfaring med å lage hummus uten de mengder olje som en pleier å måtte ha?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordskokk kan kan gjøre mye moro med!:) Smaker helt superfantastisk gjør det og. Etter min mening en av de grønnsakene vi desidert spiser alt for alt for lite av.

Ja, uten smør/olje blir tricky. But here goes nothing.

Kalorifattig jordskokksuppe/pure: Skrell jordskokk og legg i sitronvann mens du holder på, del så opp i mindre biter med kniv. Kokes i melk til latterlig gjennommøre. Ta jordskokken opp(men ikke kast melken), og kjør på blender/på stavmikser til helt smooth. Trenger du mer væske,så sper du på med melka du kokte i. Smak til med salt,pepper, sukker og sitron/eddik.

Ikke-kalorifattig jordskokksuppe/pure. Skrell jordskokk og legg i sitronvann mens du holder på, del så opp i mindre biter med kniv. Kokes i vann med en schvær smørklatt til latterlig gjennom og sågodt som alt av vann er bortkokt. Hell så oppi fløte, til ca 1/3 av kjelen er full av fløte. Kokes så ned under masse omrøring til fløten blir tykk og gul og feit og diggen. Vær forsiktig mot slutten da alt melkesukkeret i fløten lett brenner seg i bunn av kjelen. Hell heila driden på blender og kjør til smooth. Smakes til med salt,pepper,sukker og sitron/eddik.

Jordskokksuppe/pure : Bonusnivå; Bak jordskokken i 180*c ovn med olje og litt salt i 15~20 min til de blir gyldenbrune på utsiden. Gratulerer; nå lukter kjøkkenet ditt sjukt digg. Repeter så prosessen nevnt ovenfor.

Bakt jordskokk; Skrell jordskokk og legg i sitronvann mens du holder på. Ha olje og salt på utsiden, og bak i ovn på 180*c til møre, ca 15-25 min. server.

Jordskokkcrunch: Kok jordskokk hele og uskrellede i vann til latterlig gjennommøre. Ta opp ,og bryt i chunks mens varme(Pass fingrene). Prøv å få klumpene til å ha så stor overflate:volum-ratio som mulig. Lange og flate biter er bra, små runde klumper= ikke bra.Når du er fornøyd med størrelsen, la hvile på benken / i kjøleskap/i fryser til kalde.

Varm opp en kjele med veg.olje til 140-160*C, og frityrstek til gyldenbrune. da blir de schempesprø.

Jordskokknudler;Varm en kjele med veg. olje til 140-150*c

400g jordskokkpure(ikke-ovnsbakt) blandes på blender med 95g mel, 35g maizenna, 3 eggeplommer og salt til det smaker digg. Ha på sprøytepose eller på flaske med tut, og sprøyt ut lange tynne nudler i frityroljen. Stekes gyldenbrune. Tas opp og saltes liberalt etter steking.

Jordskokkskum er det neppe vits at jeg skriver om, da de færreste på bloggen har tilgang til Thermomix, Espumaflaske og Iota/Kappa Karrageenan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å bruke jordskokk på mye samme måte som potet. Som oftest steker jeg det i båter i ovnen sammen med andre grønnsaker og en dæsj olje. Har også brukt det i mos/purè sammen med potet (men det krever jo gjerne litt smør og melk/fløte, så blir ikke like sunt)

Smør og fløte ER sunt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...
Fordi det er bedre å spise litt magert og få større matmengder, enn kaloribomber og ikke så store matmengder, når/hvis man har et restriktivt kaloriinntak, noe mange har. Og det vet alle her inne.

Enig til en viss grad. Når grunnen til å være restriktiv er pga andre ting enn diett, vektnedgang og konkurranser osv, er det viktigere å utfordre den frykten man har for nettopp disse varene. Det gjør man bare ved å spise de, ikke unngå de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...