Gå til innhold

Oppskrift på proteinpizza anyone?


Keegil

Anbefalte innlegg

Etter kveldens rimelig mislykkede forsøk på proteinpizza, tenkte jeg det var på sin plass å spørre om noen av dere kjøkkenkyndige har en godt testet og velsmakende oppskrift på en stor langpannepizza som dere har lyst til å dele.

Stort sett pleier jeg bare å slenge sammen litt av hvert; mandelmel, bakeprotein, hi-maize, egg etc. Noen ganger blir det knallbra, andre ganger blir det elendig. Noen som har en 100% velfungerende oppskrift på en god proteinpizzabunn, med nøyaktige mål og alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nicolai Roness

hva med å lage modifisert "vanlig" pizzabunn?

jeg brukte siktet hvetemel, men tipper speltmel kan funke vel så bra

i tillegg brukte jeg kruskakli og havremel

http://www.klikk.no/multimedia/archive/00291/PIZZABUNN__2__291608a.JPG

8-9 dl mel (f.eks 50/40/10 med spelt, havre og kruskakli)

3 dl vann (2 hydrogen 1 oksygen... pass på så du ikke får 2 oksygen, da smeller det i kjeften på deg)

1 pk gjær

2 ts salt

1 ss olje (kan sløyfes, men da bør du elte som en helt!)

topping står du for selv antar jeg, men jeg liker å gønne på med en tomatsaus med litt løk, chili og hvitløk samt oregano, basilikum salt og pepper

rekkefølge: pizzabunn, tomatsaus, ost, resten

for ekstra protein kan du vel kjøre på med andre typer mel vil jeg anta... hakke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolai Roness

ang. forrige post... speltmel er det som er brukt i en annen ...typ... fitness-pizza

ellers har soyamel mye prots ser jeg, men jeg ANER IKKE hvordan det smaker!

Soyamel 36.8 gr proteiner pr 100 gr

Navn Soyamel

Spiselig del 100.0 %

Kjoule 1980.0

Kalorier 474.0

Protein 36.8 g

Karbohydrater 23.5 g

Fett 23.5 g

Mettet fett 2.9 g

Enumettet fett 4.5 g

Flerumettet fett 11.4 g

Stivelse 12.3 g

Mono og disakkerider 11.2 g

Kostfiber 10.7 g

Beta-karoten 66.0 µg

Vitamin A 6.0 RAE

Vitamin D 0.0 µg

Vitamin E 0.5 alfa-TE

Vitamin B1, tiamin 0.75 mg

Vitamin B2, riboflavin 0.28 mg

Niacin 2.0 mg

Niacin ekvivalenter 2.0 NE

Vitamin B6 0.46 mg

Folat 345.0 µg

Vitamin B12 0.0 µg

Vitamin C 0.0 mg

Kalsium 210.0 mg

Jern 6.9 mg

Natrium 9.0 mg

Kalium 1660.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå lager ikke jeg noe proteinpizza bunn, men lager veldig tynn bunn, og kan fortsatt hive på ett lasse med proteinrikt fyll.

Til en langpanne bruker jeg ca 150-200 g glutenfritt mel, 70 g havregryn og 50 g sesamfrø, solsikkeolje ca 1/2 dl og vann.

Det her er bare en ca oppskrift, for jeg lager alltid på slump. Og her liker barn og jeg godt denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

post-26-14440823371284_thumb.jpg

Min versjon av proteinrik/lavkarbo pizzabunn.

Næringsinnhold i pizzabunnen:

290 kcal

62g protein

3,5g karbs

3g fett

Ingredienser:

3 eggehvitter, 50g soyaprotein, 50g soyamelk (eller f.eks. kesam mager om du heller vil det), 10g kruskakli og ca. 3ts tørrgjær og vann til ønsket/riktig konsistens. Jeg har også oppi finhakket hvitløk, timian, oregano og litt salt i røra/deigen. Det gjør seg også med 1-2ss sukrin i røra. Høres rart ut, men er faktisk amaazing med bittelitt søt pizzabunn.

Fremgangsmåte:

Bland eggehvitene, melk/kesam, litt lunket vann og gjær.

Tilsett resten av ingrediensene.

La røra/deigen stå litt, ca. 20-30min.

Bunnen forstekes i ovnen i ca. 10min på 170-175 grader.

Ut igjen - ha på ønsket fyll.

Inn igjen til den ser ferdig ut.

Jeg har fått til bedre pizzabunner før, men denne smaker i hvert fall godt og er superenkel å lage. Og massevis av proteiner.

post-26-14440823371027_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolai Roness
Nå lager ikke jeg noe proteinpizza bunn, men lager veldig tynn bunn, og kan fortsatt hive på ett lasse med proteinrikt fyll.

Til en langpanne bruker jeg ca 150-200 g glutenfritt mel, 70 g havregryn og 50 g sesamfrø, solsikkeolje ca 1/2 dl og vann.

Det her er bare en ca oppskrift, for jeg lager alltid på slump. Og her liker barn og jeg godt denne.

dropp solsikkeoljen og bruk olivenolje :) ikke extra virgin, den tåler ikke varme.

fader, ble i tvil om det er extra virgin eller "vanlig" olivenolje som ikke tåler varme... noen innspill? er temmelig sikker på at det er extra virgin som ikke tåler varme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

til en porsjonspizza (tar 3 minutter) blander jeg

30 g havregryn

1 ss bakepro

1 ss soyamel

5-10 g kruskakli

1 ts bakepulver

Salt

krydder.

Hell kokende vann over havregrynen mens du måler opp det andre. Blant alt sammen (Skal være omtrent som havregrøt i konsistensen), smør utover ett bakepapir. Inn i ovnen på maks varme i 5 min.

topp med feks mengder kjøtt og ost

DONE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...