Gå til innhold

Enkel styrketrening for barn


Serafin

Anbefalte innlegg

Hvis jeg skulle begynt med litt øvelser hjemme med i hovedsak gutt 7 1/2 år, og der jente 5 1/2 år helt sikkert henger seg på - hva burde jeg begynt med?

Dette er vel ikke helt PK, men jeg har gode grunner til å tenke i disse banene. ;) (Kommune-fysio er en vits, for å si det mildt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest =xXx=
  • push-ups
  • burpees
  • kv. splittbøy (Evt på/med stepkasse)
  • bokshopp
  • zercher squat
  • frontbøy (med kettlebell evt elns?)
  • pull-ups med strikk
  • diverse yoga er awesome

Enig. Alt annet med vekter og manualer bør unngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egenvektstrening på unge er altfor tungt. Pushup for en på 7-8 år er nesten en umulighet. Da er det bedre med avpasset vekttrening.

Men som nevnt over bør du heller henvende deg feks til NIMI eller lignende for å få tilpasset opplegg enn å få tips/triks av internetteksperter av ymse slag.

Jeg kan nok være enig i at kommunefysio ikke alltid er rette instans til å tilrettelegge et godt opplegg. Men det avhenger som oftest av personen som er fysio snarere enn at personen er kommunefysio.

Man skal trå varsomt når det gjelder belastningstrening, men det skal samtidig sies at nyere forskning og undersøkelser viser at nettopp slik trening har positiv god effekt på barn. Gamle myter gjeldende barnetrening er i stor grad lagt på den historiske skraphaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ongan klatter i tre!

Da jeg var 5 kunne jeg henge etter en fot oppned 5 meter over bakken (føltes ihvertfall så høyt), ta en situps og heise meg opp og løs for egen maskin. Tenk om jeg hadde fortsatt å klatre på ALT i nærheten? Hadde nok vært dyr- sterk idag :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenvektstrening på unge er altfor tungt. Pushup for en på 7-8 år er nesten en umulighet. Da er det bedre med avpasset vekttrening.

Sorry, men dette er bare tull. At push-ups er for tungt for barn er i beste fall en sannhet med modifikasjoner: det finnes plenty av både 5- og 8- åringer som tar både 10 og 15 pushups, jeg kjenner flere. Om det skulle være for tungt å kjøre de på strake ben,: ned på knærne.

Dette betyr derimot ikke at vekttrening for barn ikke er et godt alternativ, men man kommer veldig langt med egenvekttrening for barn. Akkurat som for voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det plenty med 5-8 åringer som tar 10-15 push-ups ?

Jeg har vært involvert i barneidrett i mange, mange år og det er svært sjelden man ser dette som du beskriver. Men du bor kanskje i Kina ? Der er det nok mer utbredt. Spesielt på idrettsakademiene. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det plenty med 5-8 åringer som tar 10-15 push-ups ?

Jeg har vært involvert i barneidrett i mange, mange år og det er svært sjelden man ser dette som du beskriver. Men du bor kanskje i Kina ? Der er det nok mer utbredt. Spesielt på idrettsakademiene. :cool:

"Jeg har ikke sett det, så det finnes ikke!" ? ;)

Som jeg skrev, la det ta på knærne om det er for tungt på tærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...