Gå til innhold

Ned 47 kg - uoverkommelig prosjekt?


Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig ikke tenkt lengere enn 23 kg ned, men vet jo at når de 23 kiloene av, så er det 24 til som "bør" av, for å få en BMI på under 25. Selvsagt er iallefall de 10 siste kiloene noe som vurderes fortløpende hvis jeg noen gang kommer dit, da jeg aldri har veid så lite som jeg kan huske.

Men altså, 47 kilo er mye! Og de 7 kiloene som er av er liksom bare en dråpe i havet. Det er fortsatt 40 kilo igjen, liksom.

Jeg startet for 4 uker siden, med trening for 3 uker siden.

Har 1 PT time i uka hver uke frem til sommeren nå.

Jeg vil gjerne prøve å trene/bevege meg hver dag, og litt derfor jeg har PT, for da kan hun hjelpe meg å sette opp en plan, så jeg ikke kjører meg på en smell. Nå i første omgang skal vi trene veldig kjernemusklatur, og få tøyd opp endel muskler. Jeg er sterk, men på "feil måte" og har mye feilbelastninger og "lite kontakt med kroppen min"

Jeg ligger på rundt 1500 kcal om dag, og jeg "spiser ikke opp" det jeg eventuelt forbrenner med trening. Har aldri vært noen stor karbohydrat-spiser når det gjelder mat, så pasta/ris/potet/brød er greit å begrense. Men kutter det ikke helt ut. ;) Egg må jeg være forsiktig med, da jeg ikke tåler det så godt. Glad i paprika, ikke glad i frukt. Men begynner å bli litt bedre på å spise litt frukt og bær, men da er det typ 2-3 jordbær oppi kjøleskapsgrøten om morgenen. ;)

Jeg er alenemamma, og har helseutfordringer selv, og har et funksjonshemmed barn, så det er endel utfordringer. Jeg er hjemmeværende, så jeg trener på dagtid mens barna er i skole/bhg. Prøver å få til aktivitet/tur med barna i helgene. Har mulighet til å sykle på ergometersykkel hjemme.

I februar har jeg 19 treningsøkter bak meg. I januar var det 2. I desember 0. Så det går fremover. ;)

Jeg kan endel om kosthold, men det er mye "grete roede-ish" greie jeg kan, og jeg tar gjerne imot gode tips og råd. Jeg ser at jeg muligens spiser litt lite proteiner, men vet ikke hvor viktig sånt er?

Er det noen som har innspill? Erfaringer? Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg begynner å få en liten mistanke om at 1500-1600 kcal kanskje er litt lite. Men det er det "alle" steder sier jeg skal ha, liksom.

Jeg er 1.74 høy og 117 kg nå. Vekta er kommet snikende på helt siden jeg var ungen, og to svangerskap hjalp ikke. ;) Eller, i svangerskapene gikk jeg ned, men barseltiden derimot. ;)

Jeg har pr i dag et veldig sunt og "skikkelig" kosthold. Litt snop på lørdag, og thats it. Men kommer det en bursdag, tar jeg kake. Er jeg ute og spiser, ja så er jeg ute og spiser liksom. Det skjer jo ikke hele tiden.

Mye av vektoppgangen er nok 1) Få måltider, men store. 2) Potetgull, ostepop og sjokolade på kvelden når ungen var i seng, for "jeg fortjener å kose meg, for i dag har vært slitsom".

Jeg trodde den "kose seg på kvelden" skulle bli vanskelig å bli kvitt, men det har gått veldig greit. Nå spiser jeg mat på kvelden isteden. ;) Og favoritt en stund var gresk yoghurt med granola, for det var liksom "kos", nå er ikke det behovet heller så stort lenger.

En "vanlig" dag her er:

Frokost: Kjøleskapsgrøt av 1 yoplaityoghurt + 3-4 ss havregryn + jordbær + 30 gram granola. Bruker å ende på ca 250 kcal. Jeg tror kanskje jeg burde fylle på med litt mer her?

Lunsj: Salat, omelett, brødskiver, middagsrester, havregrøt. 300-400 kcal.

Middag: Helt normal middag som funker i en småbarnsfamilie. 500-550 kcal.

Her ender jeg ofte opp med mindre, pga jeg spiser lite pasta/ris/poteter, og man skal spise mye rent kjøtt og grønnsaker liksom.

Mellommåltid: Knekkebrød, grønnsaker, 150 - 200 kcal.

Kvelds: Fortsatt alt mulig. Gresk yoghurt med granola, knekkebrød, brødskiver, speltlomper etc. Her ender det ofte med at jeg må "fylle på" med litt ekstra kalorier, da jeg har en fantastisk evne til å ende opp med 200 kcal til lunsj og 300 kcal til middag liksom.

Har jeg under 1500 kcal - så fyller jeg på med gresk yoghurt eller noe, slik at jeg iallefall kommer over 1500 kcal.

Vektklubb.no har delt ut 1700 kcal til meg ca. Men jeg har vel knapt vært over 1600.

Jeg er rett og slett litt "redd" for å spise for mye, og ikke gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal vel noe til å få til å fortsette med 7 kg i mnd. ;) Jeg sikter meg heller inn på 3-4 kg i mnd sånn etterhvert.

En halvkilo i uken høres fornuftig ut, og er nok det som er anbefalt. Absolutt ikke uoverkommelig. Tror bare det er viktig og sette seg realistiske mål, og innse at man må bruke litt tid. Kcal-mengden du ligger på ser også litt lav ut. Hvor har du de beregningene i fra? Det kan være en idé å kontakte en flink ernæringsfysiolog, som kan hjelpe deg med å komme i gang. Jeg vil tro h*n vil legge deg en god del høyere - rundt 2000 kcal, vil jeg tippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har beregningene fra vektklubb.no. Fitnesspal sier også noe av det samme, ser jeg.

Ernæringsfysiolog er nesten umulig å hoste opp her, vi brukte 3 år på å få time til guttungen. ;)

Men jeg har selv tenkt litt på at det kanskje er litt lite, iallefall på dager med trening? Jeg har jo lagt meg på ganske stort kaloriunderskudd, og vektklubb har regnet ut utfra at jeg skulle gå ned 24 kg fra 21 januar til 5 juli eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt igang med ditt livs endring, og det er jo kjempebra! Du trenger ikke en ernæringsfysiolog for å sette opp en fornuftig diett, men selv med 1500 kcal om dagen så vil vekta en gang stoppe opp, og hvordan skal du kutte mer for å fortsette nedgangen? Har PT`en din kostholdsveiledningskompetanse? Kan du inkludere fastlegen din i dette prosjektet?

Therese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, PT har sagt hun kan hjelpe til. Fastlegen er også på lag.

Jeg må nok spørre litt mer rundt. I dag er jeg oppe i 1700, og det er det vektklubb.no mener jeg skal ha. Det er jo litt bedre enn 1500. Det er bare ofte jeg rett og slett ikke spiser alt, fordi jeg ikke er sulten. Også tenker jeg at litt slingringsmonn må man ha.

Men i dag har jeg vært kjempesulten, men trente ganske hardt med PT også i formiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt igang med ditt livs endring, og det er jo kjempebra! Du trenger ikke en ernæringsfysiolog for å sette opp en fornuftig diett, men selv med 1500 kcal om dagen så vil vekta en gang stoppe opp, og hvordan skal du kutte mer for å fortsette nedgangen? Har PT`en din kostholdsveiledningskompetanse? Kan du inkludere fastlegen din i dette prosjektet?

Therese?

Ved overvekt tåler en høyere underskudd, så lenge en får i seg mikronæring kan en nærmest faste for å gå ned i vekt(iom en har lagret energi på kroppen, men det er veldig sjelden realiteten)

Iom du er mor og sikkert har en jobb (?) der du skal være mentalt "til stede" på flere arenaer

Frokost: Kjøleskapsgrøt av 1 yoplaityoghurt + 3-4 ss havregryn + jordbær + 30 gram granola. Bruker å ende på ca 250 kcal. Jeg tror kanskje jeg burde fylle på med litt mer her?

Lunsj: Salat, omelett, brødskiver, middagsrester, havregrøt. 300-400 kcal.

Middag: Helt normal middag som funker i en småbarnsfamilie. 500-550 kcal.

Her ender jeg ofte opp med mindre, pga jeg spiser lite pasta/ris/poteter, og man skal spise mye rent kjøtt og grønnsaker liksom.

Mellommåltid: Knekkebrød, grønnsaker, 150 - 200 kcal.

Kvelds: Fortsatt alt mulig. Gresk yoghurt med granola, knekkebrød, brødskiver, speltlomper etc. Her ender det ofte med at jeg må "fylle på" med litt ekstra kalorier, da jeg har en fantastisk evne til å ende opp med 200 kcal til lunsj og 300 kcal til middag liksom.

Kostholdet ditt kunne være langt mer beriket av fett - hvilke fettkilder bruker du? Bruker du lettprodukter? (Dvs "sunnere" varianter av originalen).

Kroppen er en tilpasningdyktig organisme (noen mer enn andre!) og sulten reguleres deretter ift inntak og uttak (du sier du er mer sulten etter å ha trent feks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok dårlig på fett.

Jeg bruker litt olje til steking (olivenolje), spiser endel leverpostei, pålegg er kyllingpålegg og kokt skinke og sånn. Bruker litt majones på leverposteien. (lettmajones)

Spesielt på fett er jeg veldig usikker på hva jeg skal spise og sånn. Bruker litt ost, men da lett-ost. Bruker ekstra lett rømme. Kanskje jeg bruker litt vel mye lett?

Jeg er hjemmeværende pga sykdom (psykosomatisk - enkelt forklart) Men dagene er jo ganske travle med to unger, og spesielt mye oppfølging rundt guttungen. Søvn er ofte en mangelvare, men prøver å være i seng 22-22.30, med oppvåkninger og tidlig morgen får jeg iallefall rundt 6 timer da. (Bedre tidligere, jeg har vært nede på 4 timer i døgnet i lange perioder).

Prøver å la sult bestemme litt om jeg trenger mer mat eller ikke. Men spiser da heller et lite måltid, og venter litt og ser om jeg fortsatt er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok dårlig på fett.

Jeg bruker litt olje til steking (olivenolje), spiser endel leverpostei, pålegg er kyllingpålegg og kokt skinke og sånn. Bruker litt majones på leverposteien. (lettmajones)

Spesielt på fett er jeg veldig usikker på hva jeg skal spise og sånn. Bruker litt ost, men da lett-ost. Bruker ekstra lett rømme. Kanskje jeg bruker litt vel mye lett?

Jeg er hjemmeværende pga sykdom (psykosomatisk - enkelt forklart) Men dagene er jo ganske travle med to unger, og spesielt mye oppfølging rundt guttungen. Søvn er ofte en mangelvare, men prøver å være i seng 22-22.30, med oppvåkninger og tidlig morgen får jeg iallefall rundt 6 timer da. (Bedre tidligere, jeg har vært nede på 4 timer i døgnet i lange perioder).

Prøver å la sult bestemme litt om jeg trenger mer mat eller ikke. Men spiser da heller et lite måltid, og venter litt og ser om jeg fortsatt er sulten.

Du velger fettkilder som er høye på omega6/9, og av den dårligere typen som kroppen ikke kjenner seg igjen i (øker inflammasjonen enn virker betennelsesdempende som omega3)

Anbefaler maritime og animalske fettkilder - makrell, sild, (økologiske) egg og kjøttet som fra naturens side er i eller på kjøttet fra før.

Kokos er også kjempefin og anbefales til steking (cocosa pure).

Meieriprodukter som ekte smør, rømme, ost etc - selvsagt helfett og gjerne lav eller upasteurisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover tipsa fra Therese har jeg et par forslag:

Ikke tenk på det som et prosjekt. Mange går ned titalls killo og klarer å holde seg disiplinert, fram til de har knipsa et "etter-bilde", posta historien sin på sosiale medier for så å feste og gå rett opp igjen like fort det de gikk ned. Ikke vær en av de. Ikke vær prosjektbasert. Ikke ha en dato hvor prosjekt slank, frisk og sunn er over. Jo nærmere du kommer målvekta di, jo mer bør du tenke: "klarer jeg å holde ut med dette år etter år? Hvilke tiltak bør jeg gjøre for at jeg skal klare å holde ut år etter år?" osv osv....

Så nå som du har en stor jobb å gjøre vil jeg anbefale å være streng med deg selv og ligge lavt på kcal slik du gjør, men når vekta di krymper nær målvekta, prøv å gjøre små endringer; øk kcal gradvis, endre hodets innstilling fra slanking til lisvvstil og bli litt mindre streng med deg selv uten å gå bananas.

Lær deg å kjenne; finn ut hvilke vaner/regler du må ha for å oprettholde formen, og hvilke du vil endre for å kunne klare å holde ut i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...