Gå til innhold

Opp et kg og nettop starta opp igjen med styrke


Liinn

Anbefalte innlegg

Er det normalt å legge på seg litt i starten når en begynner å trene styrke?

Holder en mer på vann av bcaa?

Jeg har fått en datter på 9 mndr og sliter med selvtilliten når det kommer til kroppen min etter graviditeten. Jeg har ti kg å ta av.

Jenta vår sliter enda med nettene og starter dagen kl 05:00 så det blir vanskelig med søvn. Jeg prøver å legge meg 21:30 men ikke alltid like enkelt.

Jeg fikk en hard start på permisjonen. Kort fortalt har jeg vært vond, jenta vår utrolig urolig og jeg har vært utslitt. Jeg har slitt sofaen alt for mye og fått alt for lite egentid. Det har blitt litt trening og turer men aldri strukturert nok til å få effekt av det.

Nå har jeg banket igjennom at jeg SKAL trene. Jeg sier til mannen min at hvis han vil ha ei slank kone igjen må han ig meg 1,5 time hver dag hvor jeg får trene og dusje i fred.

Kostholdet er ok. Brus og søtsaker er ikke en del av hverdagskosten og jeg spiser masse grønt og rent kjøtt/fisk.

Har prøvd meg på et par lavkarbodietter men ble skikkelig syk og måtte ta antibiotika begge gangene. Immunforsvaret er lavere pga lite søvn.

Jeg føler jeg har vann i kroppen også og lurer på om jeg drikker for lite vann.. Føler meg ofte tørst.

Kan hende jeg bærer på en det stresshormoner siden jeg sover for lite.

Jeg står fast på 67 kg og nå har jeg gått opp til 68!?

Kan legge til at jeg har tatt ut hormonspiralen da jeg mistenkte den i å hindre vektbedgang pluss at jeg vil være sikret et bra treningsutbytte med hormoner i balanse uten tilsatte hormoner.

Anyways. Nå er det styrke og spinning som gjelder. Bekkenet mitt tåler endelig litt løping.

But what to do??? (Sorry det ble langt dette. Men jeg er sååå frustrert!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- 1kg vekt er ingen ting. Naturlige svingninger forekommer.

- Ja, det skjer ofte at endringer i dagliglivet (f.eks stress, at man begynner å trene, eller whatever) påvirker vekt. Det at du har tatt ut spiral påvirker også kroppen.

- Sikt på langsiktig endring heller enn rask vektnedgang. 500g i uka f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ca 4 ganger i uka, 1-1.5time, er 164 høy.

Jeg regner ikke særlig kalorier men tror jeg ligger på rundt 1800 til 2000.

Jeg er vandt til at det jeg gjør nå gir vektnedgang og er ikke vant til at det peker oppover. Ser nok resultater etter lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lang tid tar det før det forsvinner da?

Vannet/glykogenet er mest sannsynlig lagret inne i muskulaturen din, det er dette som gjør at musklene synes. I motsatt fall er man "flat" og msukualturen er helt tømt for vann og glykogen, noe som kan skje om en ikke trener/spiser/drikker stort (f eks om man er syk eller trener overdrevent mye kondisjonstrening). Da vil man også gå ned i vekt, men det er og blir kun væske.

Personlig vil jeg anbefale deg å ikke stresse så voldsomt over vekten da den ikke kan sammenlignes med hva en ser i speilet.

Hjelper det å trene kondisjon for har bare trent styrke?så man er sikker på at det ikke er fett da? Veide 58,5 før jeg trente for 3 uker siden og nå 60 kg. Er det bare vann? Har spist og drukket riktig føler jeg

Kondisjonstrening er motsatt av styrketrening, kort og godt.

Det kan hjelpe på selve kroppsvekten din iom du signaliserer til kroppen om at du skal bevege deg i en viss hastighet over lengre tid og ikke kan bruke energi på å opprettholde og bygge mer muskulatur men heller sette i gang en rekke andre systemer og motorenheter som får deg til å "holde på med en viss hastighet i en viss tid", og kroppslig vil du kunne se tynnere ut.

Rosinen i pølsa er da at kroppen har systemer for å vedlikeholde vekten på et gitt energiinntak, og om en trener mye og spiser lite der netto blir energiunderskudd vil kroppen justere ned metabolismen for å opprettholde vekten på stadig mindre kalorier - og belastningen(stress) fra å trene i tillegg vil resultere i at du holder vann.

Don't mess with biology, it will find a way either you like it or not ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Først og fremst må du huske på at det er ingen andre enn deg selv som stiller så høye krav til deg selv - trust me - I know. Jeg har vært/er der selv. Jenta di er bare 9 mnd og det er enda en stund til hvor hun trenger mammaen sin og man må følge de små sin rytme uansett hva man vil selv. Jenta mi er akkurat blitt 11 mnd, og jeg har til slutt måttet innse at jeg må se an dagsformen/søvn etc før jeg kan tenke på å trene. Jeg skjønner det er vanskelig, men det kommer en tid hvor man har masse tid for seg selv og kan prioritere å trene og komme seg ut av sofaen. For min del er det ikke nå. Det er vanskelig å innse at man kanskje ikke har motivasjon/tid/energi til å få til det man vil etter et svangerskap, men det å jobbe med seg selv og innse at det ikke er verdens undergang å være litt misfornøyd med kroppen, er faktisk det beste tipset jeg kan gi deg :) Send meg gjerne en pm om det skulle være av interesse :)

Hvis du gjerne likevel skulle ønske deg noe tid til å trene, så kan jeg anbefale å sette sammen enkle øvelser du ikke trenger å forlate huset for. Har akkurat skaffet meg en door gym, enklere å trene ryggen ++ blir det ikke :) Utrolig mye man kan gjøre bare man bruker fantasien litt :) Gjorde dette gjennom hele mitt forrige svangerskap hver dag og 3 ganger i uken da førstemann kom. Så alt hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les det LeanMachine skriver, så leser du det en gang til :) Det er mye du kan gjøre hjemme, og nå er jo det viktigste at du har nok energi til datteren din, tross alt :) Har selv to barn, så jeg vet hvordan du føler det, men det går betraktelig mye lettere når man bare stresser litt ned med den vekta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varrierer alt mellom 80 og 85 kg fra dag til dag, kommer ann på hva du har spist dagen før. stort vannintak, kreatin, salt, karbohydrater er ting som kan øke vekten midlertidlig, kombinert med hormonelle svingninger.

har brukt bcaa i et halvt år nå, det binder ikke noe vann hos meg, så forsåvidt vil jeg statere at det er greit å bruke.

Bcaa er egentlig bare spessielt utvalgte aminosyrer som skal hjelpe til med restitusjon etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...