Gå til innhold

Muskelmasse kontra styrke


Targets

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

For at muskelen din skal vokse, må den utsettes for påvirkning over tid - når den vokser, tilpasser den seg stresset du utsetter den for, og dermed må du øke stresset neste gang, for at muskelen igjen skal vokse. Det som skjer er at satelittceller rundt muskelcellene dine deler seg, og disse nye cellene vokser sammen med muskelcellen, slik at den øker i størrelse - dette kalles hypertrofi. Du vil også få fler proteinstrukturer i muskelcellene, dvs kontraktile proteiner som gjør at musklene dine kan trekke seg sammen. :)

Hos godt trente (ikke at jeg vet noe om ditt nivå) kan satelittcellene være vanskeligere å aktivere - en løsning kan være å trene med okklusjon, dvs å stenge av med stramme bind rundt leddet ved muskelen, slik at det skjer en opphoping av blant annet oksygen (blod slipper ikke fra muskelen tilbake til hjertet).

Stagnasjon kan komme av for lite variasjon - kjører du bare straight sets? Har du testet myo-reps, dropsets, okkusjon eller lignende treningsmetoder? Periodiserer du treningsopplegget ditt?

Og ang. 10x3 på 80kg - hvor tungt er dette? RPE7 / RPE 9?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg noe som helst om muskelvekst, men slik jeg mener å huske det, er at når man løfter medium tunge vekter over lengre tid,stiller man større krav til muskelens evne til å jobbe over tid, og at den da lettere svarer med å vokse seg større og flinkere til å jobbe med medium belastning over tid.

I motsetning til tung styrketrening opp mot 1RM; hvor det i større grad legges opp til at man lærer muskler og nervesystem å sammarbeide mest mulig effektivt over en langt kortere periode.

Så det går fint an å få økt hypertrofi ved å trene færre sett men med høyere antall reps per sett(å gå fra 5x5 til 3 sett med 10 reps). Nøkkelen ligger vel i å gjøre begge deler for best mulig resultat.

./synsing ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er det sånn: Jeg vokser godt å greit i masse mellom 10 - 15 reps. Men styrken er det dårlig stelt med. Over en 4 ukers periode kan jeg gradvis gå ned til f.eks. 5 og 3 reps, så øker styrken hurtig, mens massen forsvinner RASKT. Hos mer er det INGEN korrelasjon mellom masse og styrke. Jeg kjører derfor 3 splitt bølge. 3 tunge dager, 3 lette, da bevarer jeg styrken, og får derigjennom økt masse, i og med at jeg kan kjøre tyngre høyreps, ettersom maks styrke øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips til hypertrofi på et generelt grunnlag er å ha et program med hovedfokus på baseløft, og å bli sterkest mulig i disse. Primært 1-5 reps, konktrete program gidder jeg ikke gå inn på, men det ligger mye bra tilgjengelig på nettet. Supplér med isolasjonsøvelser i 8-12 rep spekteret og medium intensitet. Er man sterk i baseløftene vil potensialet for å ha hypertrofisk utbytte av isolasjonsøvelser være mye større. Kan være verdt å sjekke ut 5/3/1 med BBB template for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt utenfor det jeg kan mest om, men Andy Baker posta litt info og en program-mal for muskelvekst for noen dager siden. Du finner den her: http://www.bakerstrengthcoaching.com/body-builders-cure/

Kort fortalt så virker det som det fortsatt er nyttig å pushe styrken framover, og så gjøre dropsett eller backoff-sett med lettere vekt og flere reps på baseøvelsene, og så gjøre utvalgte isolasjonsøvelser oppå der igjen. Progressiv overlast er fortsatt viktig. I tillegg kommer pump og mind-muscle connection som erfarne byggere snakker om.

Alan Aragon posta denne på facebook for et par dager siden: http://www.bryankrahn.com/muscle-matters-youre-bodybuilder/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg baserte innlegget mitt på en forutinntatt og fordomsfull holdning om at personer som idoliserer Zyzz ikke nødvendigvis er de som har lengst fartstid på gymmet, ei heller de med best resultater å vise til. Derav trådstarters spørsmål :)

Helt patetisk påstand, du kan intet om mitt treningsgrunnlag etc, og kan vedde en tier på at jeg er 10x bedre trent en det du var på min alder, huemist å tenke slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg feks. er sterk nok til å løfte 5x5 med 110kg i en gitt øvelse

kan jeg forsatt få muskelvekst ved å ta 10x3 med 80kg?

Hvordan fungerer det med muskelvekst, kan noen forklare meg? Har kommet til et punkt der jeg har stangnert helt

DROPP kostholdsbiten jeg kan den

Når du nevner "hvordan fungerer muskelvekst" hva tenker du på?

Du kan få muskelvekst med tunge single, det handler i stor grad om totalt volum. Så lenge volum er tilpasset vil hypertrofirespons være lik. Problemet er restitusjonskapasitet og ytelse per sett. Når det kommer til hypertrofi har du enorme muligheter og mange variabler å leke deg med. Det er også avhengig av treningsstatus og alder som vil påvirke effekten av trening og ernæringsbehov.

Kort svar:

Ja, du kan få muskelvekst ved å ta 10 x 3, vekt er relativt til maksimal vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min synsing omkring muskelvekst:

Jeg tror det optimale er å trene både med får reps og tyngre vekter og medium reps medium vekter. Dette innenfor en uke. Jeg har også litt tro på at antall tonn løftet i løpet av en uke kan være viktigere enn intensiteten på treningen. Spesielt i en baseperiode. En kombinasjon av baseøvelser og isolasjonsøvelser tror jeg er å foretrekke. med 5-10 reps på baseøvelser og kanskje 15-20 reps på isolasjonsøvelser. Jeg liker en modifisert utgave av 5x5 med noen ekstra øvelser og flere reps (etter baseøvelsene) Jeg tror også øvelser der muskelen blir satt på stort strekk og jobber under konstant spenning kan være positivt for muskelvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...