Gå til innhold

Margarin vs smør


fitflyer

Anbefalte innlegg

Et av de mest sentrale rådene har vært å bytte ut mettet fett med flerumettet fett. Den ene samleanalysen etter den andre kommer til at det ikke er holdepunkter for at et høyt inntak av mettet fett er knyttet til hjerte- og karsykdom. I tillegg er det det kommet samleanalyser som gir mistanke om at et høyt inntak av flerumettet omega-6 fett kan øke risikoen for hjerte- og karsykdom.

http://www.dagbladet.no/2014/11/27/kultur/meninger/kosthold/smor/myndighetene/36444008/

Mer smør! Smaker bedre gjør det også :D(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får man ikke mat til å smake bedre ved å tilsette smør/brunet smør, så smaker maten aldri godt heller.

Nå har jeg ikke dokumentasjonen tilgjengelig, men jeg mener å huske å ha lest et sted at noe av poenget var at å øke inntaket av umettet fett reduserer Ldl-nivåer i blodet i forhold til mettet fett, men ikke at mettet fett øker Ldl-nivået totalt sett.

Og så er det jo verdt å tenke på at mange store kostholdsstudier lemper veldig mye risikoadferd sammen under ett (røyking, lite fysisk aktivitet, mye junk,mye sitting, mye mettet fett i kosten, som regel fra ferdigmat(nordkarelia-studiet i Finland ihvertfall ), og da blir det jo vanskeligere å påpeke hvor stor rolle hver enkelt variabel har, når man endrer alle sammen på en gang.

Vegard L ; har du noe innspill her?

Skal sies at jeg ikke vet noe som helst om ernæring, så ikke ta noe av det jeg sier som god fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man leser over alt i dag at smør og fett er utelukkende bra, stort sett backet av anekdotiske beviser som at antifettkampanjen ikke førte til reduksjon i hjerte-/karsykdommer, men sjeldent med gode studier. Jeg liker jo å tro at helsedirektoratet ikke er på fylletur når de utarbeider kostholdsveilederne sine og lurer på hvor avklart situasjonen egentlig er. Er det konsensus i fagmiljøet rundt dette? Vegard L og Danisan?

Jeg elsker både fett og smør, så lite hadde gledet mer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man leser over alt i dag at smør og fett er utelukkende bra, stort sett backet av anekdotiske beviser som at antifettkampanjen ikke førte til reduksjon i hjerte-/karsykdommer, men sjeldent med gode studier. Jeg liker jo å tro at helsedirektoratet ikke er på fylletur når de utarbeider kostholdsveilederne sine og lurer på hvor avklart situasjonen egentlig er. Er det konsensus i fagmiljøet rundt dette? Vegard L og Danisan?

Jeg elsker både fett og smør, så lite hadde gledet mer :D

Vel, ikke for å høres ut som et ekko her - for diskusjonen rundt mettet fett og påvirkning på kolesterolet på friske individer og egenproduksjon er fair, i og med at at denne blir regulert. Samtidig er det noen mettede fettsyrer som vi vet påvirker leverens likevekt mellom fritt kolesterol og kolesterol-estere og en nedregulering av LDL-reseptorer. Klisjéfullt kan dette føre til høyere LDL nivåer i plasma. Så kan vi diskutere betydningen av andre parametre, alkohol, fysisk inaktivitet, overvekt, acellulære karbohydrater, røyk, geografisk plassering og genetikk. Sleng på en kompleks levermetabolisme som ikke er helt forstått, krydret med to helt forskjellige leirer (lavkarbo vs lavfett) så blir forvirringen komplett.

Mettet fett kan med fordel diskuteres en del nyansert, og da må *kremte* enkelte bite i det sure eplet og her kan man nok engang dra inn melkefettet. Metodikken kunne være å se på disse alene og helt riktig viste dette en negativ trend. I etterkant har man sett at melkefettet består av svært så mange forskjellige fettsyrer slik at det trolig kommer positivt ut. Så det er ønskelig med en holistisk tilnærming, snarere enn å se dette isolert. Dette gjelder ikke alle meieriprodukter, smør og fløte ser ut til å totalt ha en negativ effekt - kanskje mer hos kvinner enn menn. Men det som er av betydning er uansett den totale kosten og andre faktorer, som nevnt ovenfor.

Vegard skrev dette nylig i et helt annet sted og sa at i stedet for å kalle dette for "ja" og "nei" matvarer så vil det heller være bedre å spise dette i begrensende mengder. Jeg er helt enig. Å isolere spesifikke komponenter er ikke veien å gå. Liker du smør, inkluder det gjerne. Men kanskje det ikke er nødvendig å styrte eks fløte. Liker du margarin? Inkluder det gjerne. Leser ofte at "margarin er direkte usunt" men samtidig finnes det ikke noe litteratur som viser at smør er helsebringende. Å bytte ut mettet fett mot flerumettete fettsyrer reduserer risikoen, så kan man diskutere om det er økningen av flerummettet eller senkingen av mettet som har effekten.

Så; mettet fett er ikke homogent og forskjellige matvarer vil da har forskjellige biologisk respons. La oss ta denne fantastiske sjokoladen som et eksempel, den har et høyt innhold av den mettede fettsyren stearinsyre som har en nøytral effekt. Kjøtt har også mye av denne. Laurinsyre er en annen som trolig følger etter. Myristinsyre er ikke heldig og den berømte palmetinnsyre er det mye tvetydig litteratur om. Den øker HDL (sammen med LDL) men så har det jo også blitt vist at det å øke HDL over en viss ratio, så bidrar ikke dette til å senke risikoen. Så nok engang; moderate mengder.

Jeg står bak de nasjonale retningslinjene og synes de siste er et steg i riktig retning - Basert på datidens kunnskap så gjorde man det nok riktige valget. Faktisk så var oppfordringen for 50 år siden å spise mer "middelhavs-basert", dessverre ble det en propaganda uten like mot kolesterol som noe utelukkende negativt. Jeg som andre stiller spørsmåltegn til enkeltaspekter rundt dokumentasjonen, men disse bygger på en "sunn diskusjon" forankret i vitenskapen og ikke personlig ideologi. Har svært lite til overs for denne svart/hvitt synet som slike diskusjoner ofte ender opp i. Samtidig når man kritiserer rådene så må kritikken være forankret i en forbedringspotensiale med nok dokumentasjon seg. Rådene tar hensyn til både gamle og nye slik at helt riktig blir et trappe-trinn steg. Sier det før og sier det igjen; Utfordringen baserer seg på de individuelle fettsyrene i et sammensatt kosthost og hvordan dette gjenspeiler seg hos befolkningen. Rådene kan ikke endres over natten da disse tar hensyn til helheten av grunnlaget; både de eldre og de nye. Her må man altså være mest mulig sikre og ikke nærmest gjette.

Å ikke røyke, moderate mengder alkohol og å være i energibalanse så er mye riktig allerede gjort. Variasjon skader ikke - av samme grunn som jeg igår spiste en grandiosa, hadde smør på brødskiva så spiste jeg dagen før mine fem porsjoner med frukt & grønt. Denne helgen har jeg jobbhelg og jobber på en godteri-butikk, så da blir det med andre ord sjokolade-spising med relative mengder mettet fett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...