Gå til innhold

Er Plumbo rasister?


maiine

Anbefalte innlegg

Regner med det var flere som så Spellemannsutdelingen i går, og som fikk med seg utsagnet til bandet Plumbo. For de som ikke fulgte med så slo vokalisten i bandet av en spøk rettet mot gutta i Madcon, hvor han kalte dem "Moccamenn". Utsagnet førte til at Madcongutta forlot scenen, og gutta i Plumbo fikk piping fra salen.

Denne skapen har skapt stor debatt i media, og jeg er nysgjerrig på å høre hva folk her inne mener om saken. Selv mener jeg det var et unødvendig og uheldig usagn, som jeg forstår kan virke støtende. Samtidig bør man ha i tankene at de gutta ikke har mye erfaring fra TV, og at utsagnet var spontant og ifølge vokalisten selv - ikke vondt ment.

Jeg mener det burde være lov å drite seg ut, så lenge man oppklarer missforståelsen og viser anger i ettertid. Synes det er latterlig at Plumbovokalisten fikk tømt drikke over seg etterpå, det viser bare at andre ikke er noe bedre selv. Når folk kommer med slike utsagn, er det best å ta avstand fra det, eller si fra på en ordentlig måte at det var et overtramp. Å helle drikke i hodet på folk er like umodent som å komme med dårlige rasistvitser på direktesendt tv mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Det er tydelig at noen er selvhøytidelige ja. Hadde Madcon vært litt oppegående og storsinnet selv, så hadde de hevet seg over det, og heller sagt fra på en klar og enkel måte etterpå at de ikke synes spøken slo ann. Det burde være rom for å feile, og alle kan være tankeløse innimellom. Jeg så humoren i det, selv om enkelte kanskje synes den var litt drøy. Jeg kommer også fra bygda, og er vant til at folk er litt løsmunnet. Enkleste løsning er bare å overse sånne utsagn, med mindre det ligger ondsinnet rasisme bak. I dette tilfellet tror jeg nok ikke Plumbovokalisten var ute etter å krenke noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke en eneste hvit person som ville tatt til seg å bli kalt bleikfiser, gjør du?

Jeg kjenner dermed veldig mange mørkhudet personer som ville hatt noe imot å bli kalt mokkamann.

Så av to rimelig like utsagn er bare ett rasistisk? Det der skjønner jeg meg lite på, og jeg synes bare slike holdninger underbygger tanken om at hvite og svarte skal behandles annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke en eneste hvit person som ville tatt til seg å bli kalt bleikfiser, gjør du?

Jeg kjenner dermed veldig mange mørkhudet personer som ville hatt noe imot å bli kalt mokkamann.

Personlig skjønner jeg godt at madcon reagerer som de gjør..

Om Plumbo er rasister eller om det bare var en spøk som kom ut feil, det aner jeg ikke, men spøken hører uansett ikke hjemme noe sted.

Så du støtter Madcons rasisme, "fittehøl" og voldstrussler........?

Personlig skjønner jeg ikke at madcon reagerer som de gjør. Snakk om å fly av skaftet.. Nå burde jo vi bleikfiser komme med en forsinket reaksjon på deres uttalelser, med masse stygge ord, mobbing og trussler om vold, for det er jo så saklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets mest idiotiske sak. Ein tittel den kjem til å ha dei neste 350 dagane.

For eit sirkus...

På ei anna side så kjem sosiale medie og nettdebattar til sin rett i denne saken. Media lager ein stor sak av dette og slenger rundt seg med "skandale", "rasisme" og det som verre er, mens D-kjendisar (Hennie) kaster seg på bølgja og henger ut Blokkhus.

Samtidig kan ein lese at "alle" som kommenterer saken på Facebook, diskusjonsforum og debattfeltet til nettavisene tar side med Blokkhus og poengterer den tarvelige oppførselen til Tshawe og Røthing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg egentlig tenkt å ikke kommentere det her da det er så dumt. Tåpelig "spøk" og tåpelige reaksjoner. 1-1 og alle taper ansikt på dette. Men jeg tror nok ikke det var rasistisk motivert, jeg mener, hvem i sitt rette skinn vil ta karriere-selvmord live på tv etter å ha vunnet spellemannsprisen ved å lire av seg en rasistisk vits? Det var nok heller bare et lite gjennomtenkt forsøk på å være morsom som ble helt skivebom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at Plumbo forventet mer selvironi fra Madcon, og selvfølgelig var det ikke ment vondt. Men disse meningene kommer fra meg som aldri har sett rasisme med egne øyne. Men det jeg ville tro, var at Plumbo-vokalisten trodde at Madcon og publikum forsåvidt, hadde nok selvironi til å ta en dårlig spøk. Jeg synes den var drøy, om poenget var at Møkkamenn og Moccamenn skulle være synonyme. Men om det bare var et tilfeldig ordspill, så var det bare et dårlig forsøk på en dårlig spøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelige Norge er så forbanna opptatt av å være politiske korrekte at de gjør en liten fillesak til en stor sak, møkkaland vil heller jeg si... Kjenner jeg blir veldig oppgitt og min side av saken kan dere forøvrig lese her http://www.helenedrage.com/?p=4370

Merkelig at man skal sutre over å bli kalt moccamenn (for de sier det som i mocca sjokolade og ikke som med utenlands aksent) men så i neste øyeblikk kalle andre for fittetryner, det blir for dumt, null sympati for Madcon i dette tilfelle! Litt humor må man faktisk ha og Plumbo sa unnskyld, men Madcon så vel snittet til å få litt sympati poeng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...