Gå til innhold

Spise før og etter treningen...?


Engla

Anbefalte innlegg

Dette er vel et spørsmål som går igjen ofte... Men jeg spør likevel. Jeg skal begynne å trene om morgenen, og trenger derfor tips til hva jeg kan spise (evt drikke) rett før treningen, og etterpå. Synes det er litt vanskelig med tanke på at jeg ikke vil vente en-to timer før jeg trener da jeg helst skal komme meg bortpå gymmet så fort som mulig etter jeg har stått opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange trener på tom mage og mener det funker fjell, dersom jeg trener på morgenkvisten liker jeg å ha litt innabords (kanskje like mye en psykisk hangup som en faktisk forskjell). Et glass appelsinjuice mikset sammen med et rått egg (smaker appelsinjuice, jeg lover) fyller lite samtidig som det tilfører fornuftig næring. Ellers er smoothie i alle varianter lettvint og greit, eller et pas skjeer yoghurt og en neve nøtter f.eks. Mange muligheter, poenget er bare at du ikke vil ha en murstein i magen når du trener. Etter trening ville jeg spist vanlig (fornuftig og balansert) frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser etter biorytmediett, altså karbohydrater sent på kvelden. Før var jeg veldig opptatt av å fylle på energi før trening. Nå trener jeg hver morgen på tom mage og elsker det. Rutinen min er 1-2 kopper kaffe og en Argi+ blandet sammen med en Aloevera gel shot. Kjenner jeg at jeg er sulten og ikke har spist skikkelig før jeg la meg, så sørger jeg for å få i meg nøtter/frukt eller proteinshake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backer opp KevinJames her. Jeg trener nesten utelukkende om morgenen (og dermed på tom mage) og for meg er det viktigste å spise nok kvelden før. Spiser et måltid med mye karbohydrater som siste måltid på kvelden og drikker BCAA før trening.

Frokost er proteinshake, skyr/kesam med bær og litt nøtter.

Føler du BCAA har god effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser etter biorytmediett, altså karbohydrater sent på kvelden. Før var jeg veldig opptatt av å fylle på energi før trening. Nå trener jeg hver morgen på tom mage og elsker det. Rutinen min er 1-2 kopper kaffe og en Argi+ blandet sammen med en Aloevera gel shot. Kjenner jeg at jeg er sulten og ikke har spist skikkelig før jeg la meg, så sørger jeg for å få i meg nøtter/frukt eller proteinshake.

Har du noen eksempler på hva du spiser av carbs om kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å spise før langt ut på dagen, og trener som regel før jobb. Pleier bare å blande ut proteinpulver med soyamelk i kaffen, og en banan etter treninga. Spiser ikke måltid før tidligst 11.30. Funker bra det. Noen ganger spiser jeg ingenting før trening og opplever ikke at økta blir svakere av det - men da har jeg spist bra på kvelden. Spiser gjerne søtpotet/potet og CC/noe lignende på kvelden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du BCAA har god effekt?

Jeg tar BCAA for å motvirke nedbryting av musklene fordi jeg trener fastende. Resultatene fra treningen har blitt bedre og bedre etter jeg begynte med BCAA, men om det kun er BCAA'en, systematisk trening og fokus på kosthold eller en kombinasjon av de to ovenfornevnte er vanskelig å si. Jeg liker å tro at det er en kombinasjon av alt.

Jeg har lest at BCAA kan redusere stølhet, men hvis det stemmer så har effekten vært minimal for meg:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noen eksempler på hva du spiser av carbs om kvelden?

Det varierer veldig. Middag/kveldsmåltidet mitt kommer veldig tett opp mot når jeg skal legge meg, så det blir ofte samme middag over 2 måltid her.

Ellers kan jeg blande mager kesam. hvit ris, proteinpulver, frukt og bær og sette det i kjøleskapet noen timer så kan du få deg en ganske decent snack.

Havregryn med vann/melk frukt/bær f.eks:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ofte yoga eller rolig jogging om morgenen på tom mage. Da drikker jeg bare cocos-vann eller varmt vann med sitron, og et glass vann. Etterpå spiser jeg vanlig frokost - varierer hva. Før jeg har mer krevende trening på ettermiddag kveld - det være seg tung styrkeøkt eller langdistanse løping, tar jeg også BCAA og veldig ofte spiser jeg en skyr-yoghurt 1 time før eller i mellom øktene hvis jeg løper først og trener styrke etterpå - har aldri fått hold av det, så det fungerer veldig bra! Også når jeg trener intervaller (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...