Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det har du rett i :) Tenkte bare om det er noe å 'prøve' siden man ikke har rette erfaringen/kvalifikasjonene...?

Absolutt. Skader ikke å søke.

Du vil jo i praksis bli en lærling, noe som betyr at du sannsynligvis kommer til å jobbe sammen med noen og få direkte instrukser/opplæring i hva du skal gjøre. Vet ikke hvor gammel du er, men det er mange som tar fagbrev i voksen alder over 5 år. Da tar man teori og sånt ved siden av. Er ikke 100% oppdatert på hvordan det fungerer, men det var flere i firmaet mitt som gjorde det.

Vil bare anbefale deg å ta kontakt med byggefirmaene i nærmiljøet ditt og høre. :)

Fortsetter under...

Absolutt. Skader ikke å søke.

Du vil jo i praksis bli en lærling, noe som betyr at du sannsynligvis kommer til å jobbe sammen med noen og få direkte instrukser/opplæring i hva du skal gjøre. Vet ikke hvor gammel du er, men det er mange som tar fagbrev i voksen alder over 5 år. Da tar man teori og sånt ved siden av. Er ikke 100% oppdatert på hvordan det fungerer, men det var flere i firmaet mitt som gjorde det.

Vil bare anbefale deg å ta kontakt med byggefirmaene i nærmiljøet ditt og høre. :)

TØFT! :D Da vet jeg hvertfall at jeg har muligheten til å søke! Bare vet ikke hvordan det tar seg ut om ei lita jente som meg kommer innom og skal prate med de store gutta som løfter tømmer hver dag og bare: 'Hei, jeg vil jobbe som tømrer jeg' . Lurer på hva jeg blir møtt med da gitt. Blir moro å prøve. HAha! :)

TØFT! :D Da vet jeg hvertfall at jeg har muligheten til å søke! Bare vet ikke hvordan det tar seg ut om ei lita jente som meg kommer innom og skal prate med de store gutta som løfter tømmer hver dag og bare: 'Hei, jeg vil jobbe som tømrer jeg' . Lurer på hva jeg blir møtt med da gitt. Blir moro å prøve. HAha! :)

Tipper du blir tatt i mot med åpne armer de fleste plasser. Sånn egentlig skal alle kunne utføre jobben som tømrer uten RÅ muskelkraft. Vi løfter heller ikke tømmer hver dag, har mange hjelpemidler og er i tillegg flere om jobben som kan samarbeide.

Du er jo en Lean Machine. ;)

PS: Må oppdatere her om du faktisk ender opp som tømrer da.

Tipper du blir tatt i mot med åpne armer de fleste plasser. Sånn egentlig skal alle kunne utføre jobben som tømrer uten RÅ muskelkraft. Vi løfter heller ikke tømmer hver dag, har mange hjelpemidler og er i tillegg flere om jobben som kan samarbeide.

Du er jo en Lean Machine. ;)

PS: Må oppdatere her om du faktisk ender opp som tømrer da.

Hehe, det skal jeg definitivt oppdatere i såfall ;)

3 av de 5 yrkene du nevnte er selger yrker. Mulig du har en selger inni deg som vil ut ?;)

Kan ta min erfaring som PT:

1. Dagene på jobb er svært forskjellige. Jeg bestemmer selv hvilke dager jeg vil jobbe, når på dagen jeg vil jobbe, og hvor mye jeg vil jobbe. Prøver å ha faste tider med hver kunde for å enklere ha en fast rutine og en mer forutsigbar jobbuke. Noen dager er fulle f.eks 8-9 pt timer, og andre dager er det kanskje bare 1 eller 2.. Dagene planlegger du også som regel selv, så du kan f.eks ha 2 kunder, trene og spise, også 2 nye osv helt etter hva du vil. Veldig greit igrunn!

2. Utdanningen var ganske grei. Tok det over ett halvårsstudium. Du lærer mye om kroppens sammensetning og anatomi, som jeg syntes var det mest krevende. Man må pugge utspring og feste på alle muskler og ledd+ latinske navn på både bein, ledd og muskler. I tillegg er det mye teori om bevegelse, utførelse og teknikk. Det er mye mer teoretisk en folk ofte tror, men overkommelig om man er interessert og ønsker å lære om det.

3. Jobbmulighetene er egentlig veldig gode. Det er bare mer og mer etterspørsel etter PT'er. Dog bør du ha noe som skiller deg ut, enten noe så enkelt som personligheten din eller en mer ettertraktet bakgrunn . Man må ha det lille ekstra for å lykkes som PT. Man må være interessert i salg og ikke minst kunne selge( Kan du ikke selge, tjener du omtrent ingenting), samt være genuint interessert i å hjelpe andre mennesker og samtidig ha relevante kunnskaper slik at man får til å hjelpe kundene sine å nå sine mål uansett hva de er.

4.Sosial, utadvendt, Skikkelig selger type, hyggelig, overbevisende, genuint interessert i trening,helse og gjerne kosthold. I tillegg bør man ha gode refferanser slik at folk føler seg trygg på deg og vil bruke deg som din PT. I ett hav av pt'er må du kunne overbevise om at du er best egnet for dem.

Kjapt og enkelt forklart.. men ca slik jeg har erfart det. Liker yrket veldig godt og det er gode penger å tjene!

Hvor lenge tror du at du vil jobbe som PT da? Tror du at du kommer til å bli lei? :)

Annonse

Det er vel ikke så farlig om du prøver deg på noe som du er interessert i for så å finne ut av at du vil gjøre noe annet i stedet. Du kommer jo forhåpentligvis til å jobbe i mange tiår. Noen år som PT f.eks. utgjør en veldig liten del av det.

Det eneste som kan være kjipt er om du blir nødt til å bruke flere hundre tusen på en utdanning du ikke får bruk for så lenge.

Det er vel ikke så farlig om du prøver deg på noe som du er interessert i for så å finne ut av at du vil gjøre noe annet i stedet. Du kommer jo forhåpentligvis til å jobbe i mange tiår. Noen år som PT f.eks. utgjør en veldig liten del av det.

Det eneste som kan være kjipt er om du blir nødt til å bruke flere hundre tusen på en utdanning du ikke får bruk for så lenge.

Ja, akkurat og jeg hadde, som sagt, tenkt å prøve å finne jobben på første forsøk :)

Hva med å oppsøke personer innenfor de aktuelle yrkene å høre om du kan bli med på litt av deres hverdag? Eventuelt en samtale.

Være en flue på veggen noen timer en dag f.eks. Dette gir nok en helt annen erfaring enn bare å lese om det :)

Hva med å oppsøke personer innenfor de aktuelle yrkene å høre om du kan bli med på litt av deres hverdag? Eventuelt en samtale.

Være en flue på veggen noen timer en dag f.eks. Dette gir nok en helt annen erfaring enn bare å lese om det :)

Det er det jeg tenkte å gjøre også :) Ville bare høre med de som har dette som utdanning og jobber med det her inne, siden jeg for øyeblikket ikke har noe mulighet til å være noens flue på en vegg en foreløpig ;)

Det var noen ulike valg du har der :p Hehe. Men skjønner deg godt.

Først ville æ bli sykepleier, men så begynte æ å jobbe med psykisk utviklingshemmede og da tenkte æ vernepleier. Men etter noen år jobb så ser æ ikke at æ ork å jobbe slik om 20 år. Så tenkte æ fengselskolen, men synes dagene var kjedelige. "Jobbet i fengsel", men vil tro å være fast ansatt kan bli annerledes, mer ansvar osv. Jobbet som PT en stund og det var ikke noe for meg.

I tillegg har æ alltid hatt en drøm om å studere Petroleumsteknologi eller geolog.

Men endte med å følge ungdomsdrømmen å studerer nu til Siviløkonom.

Hvorfor sier æ dette? :)

- Ingen yrker er som de ser ut, derfor er det veldig greit å ha jobbet litt med det for å se om du ser deg der om 20 år?

- Muligheter? Er du en som strever for å nå langt? Hvilke videre muligheter har utdannelsen?

- Dersom du tar en 3 åring utdannelse, finnes det flere felt? Synd om en utdannelse blir "bortkastet" om en ikke trives.

- Plassering? Er dette ett yrke som vil binde deg til en plass? Er det muligheter for jobb andre plasser?

For min del, så kommer æ fra en liten plass med 2000 innbyggere oppi nord, derfor tenkte æ om muligheten for å få jobb innen det yrket dersom en flytter.

Lykke til med valget ditt :)

Annonse

Hvor lenge tror du at du vil jobbe som PT da? Tror du at du kommer til å bli lei? :)

Jeg vil nok jobbe som PT ganske lenge. Ikke fulltids hele tiden, men altid som deltid iallefall :) Har sikkert perioder der jeg kommer til å bli lei, men det gjelder alle uanset yrke.. Trives veldig!

Ikke bli eiendomsmegler! :D

Jeg bør kanskje utdype:

Du er fra det samme området som meg. Jeg jobber som eiendomsmegler i Bamble, med nedslagsfelt over hele Telemark. Jeg jobber i et foretak som har stort fokus på fritidseiendom, og vi har kanskje en fot ekstra å stå på her, med hytter i skjærgården Larvik, Porsgrunn, Bamble, Kragerø og litt i Risør, og videre i innlandet i Drangedal, Nissedal, Fyresdal+++.

Telemark er et såpass lite område og konkurransen er stor, og det krever mye jobb. Det utdannes for tiden for mange eiendomsmeglere, og konkurransen blir bare hardere. Du kan tjene godt, men sannsynligheten er større for at man ikke gjør det. Du jobber mye gratis, og timelønnen er egentlig ganske lav for de fleste.

Så, om dere trenger gratis verdivurdering - si fra. :woot:

Ikke bli eiendomsmegler! :D

Jeg bør kanskje utdype:

Du er fra det samme området som meg. Jeg jobber som eiendomsmegler i Bamble, med nedslagsfelt over hele Telemark. Jeg jobber i et foretak som har stort fokus på fritidseiendom, og vi har kanskje en fot ekstra å stå på her, med hytter i skjærgården Larvik, Porsgrunn, Bamble, Kragerø og litt i Risør, og videre i innlandet i Drangedal, Nissedal, Fyresdal+++.

Telemark er et såpass lite område og konkurransen er stor, og det krever mye jobb. Det utdannes for tiden for mange eiendomsmeglere, og konkurransen blir bare hardere. Du kan tjene godt, men sannsynligheten er større for at man ikke gjør det. Du jobber mye gratis, og timelønnen er egentlig ganske lav for de fleste.

Så, om dere trenger gratis verdivurdering - si fra. :woot:

Hehe, takk for innspill :) Har tenkt samme tanken som deg - at det er for populært, rett og slett og at det ikke er nok jobber når man er ferdig utdannet. Men hvis man beveger seg på utsiden av Telemark da? Har ikke tenkt å bli boende her for alltid ;)

Det er nok større muligheter for jobb i mer befolkede områder, men jeg tror det vil bli utfordringer her også. Rett og slett fordi det utdannes så mange hvert år, uten at antallet omsetninger øker tilsvarende.

Det er nok større muligheter for jobb i mer befolkede områder, men jeg tror det vil bli utfordringer her også. Rett og slett fordi det utdannes så mange hvert år, uten at antallet omsetninger øker tilsvarende.

Ja, det er nok fare for det. Takk for at du delte :)

Er glad jeg ble tannlege i stedet for lege, programmerer eller psykolog. Skulle jeg valgt noe annet måtte det bli jus, siving nano, petroleum, emil eller nhh/indøk. Tror alle de er greit fremtidsrettet og lønnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...