Gå til innhold

Til dere ivrige turgåere-gnagsår!


Metal_Barbie

Anbefalte innlegg

Dere som går lange turer i to -tre timer og mer nå på sommer,typ i fjellet og slikt. Jeg har gjort dette mye i sommer men jeg sliter så ykt med voldsomme gjentatte gnagsår på hælene.

Nå som det er så varmt og klamt ute så hjelper det ikke emd gnagsårplaster engang for en time ute og det preller av rett og slet.For det blir så fuktig.

Så ok..mulig jeg må ha bedre sko,det er en ting. Jeg har et par som heter mizuno per i dag btw. Disse ble valgt fordi jeg har så bred fot blant annet:)

Noen som har andre tips og kanskje noen tips til hvordan jeg best kan behandle sinnsykt vonde gnagsår?

Snakker skikkelig kjøttsår på hælen nå altså...skikkelig kjipt at jeg ikke kan ut å gå tur nå fordi jeg nesten ikke greier å gå:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gnagsårplaster gjør som regel bare ting verre... Du svetter dem av, de krøller seg sammen... og havner i selve såret, og bidrar til videre friksjon. Friksjon blir sår.

En greie som jeg alltid gjør før jeg skal ut på tur, er å kvitte meg med træler og "hard hud" da disse også bidrar til gnagsår.

(føttene ei time i ei bøtte med grønnsåpevann, og deretter fil av shait og faenskap. Smooth fot, lite gnagsår, generel happiness)

Merket på skoen har lite å si. Det viktige er om den passer deg.

Gnagsår kommer av friksjon. Hvis skoen er ny så er det ikke rart om den kan klemme litt rare plasse, men har du gått en del i den så er det en feil med passformen sammenliknet med din fot.

Mizuno er, såvidt jeg husker, joggesko og ikke tursko. Men samme konseptet gjelder.

Hvis du gjør de forberedende stegene med foten din, og skoen enda gir deg gnagsår, så er det skoen som er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja,da er det skoene,noe jeg fryktet. Men okei,nye sko er ikke noe problem.:) Ang tursko da,hva er egentlig anbefalt her?

Jeg har sånn skikkelig kjøttsår liksom,på ene hælen nå og er skikkelig ekkelt å gå med dette uten plaster og:(.

Går i militærstøvler og terrengjoggesko her på sommeren. Nye militærstøvler fyller jeg med vann og går en tur med kun ullsokker nærmest huden under. Blir litt ømt av det, men skoa passer etterpå så da er det bare å surre seg inn med sportstape eventuelt om man skal på tur igjen før føttene er ok :barefoot: Etterpå er de så passe atte! :love:

Joggeskoa har jeg aldri hatt gnagsår av, men blå negl derimot pga skoen sklir litt på foten og trykker på tærn når jeg skal ned fra fjellet..

Kjøttsåret får du bare smøre med pyriseptsalve og la gro, det værste er om det blir betent (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Gå med flippflopper/tresko/åpne sandaler/barfot inntil såret har grodd slik at det har kommet ny hud under.

Så: Bruk to sekunder på å fokusere på sokkene dine. Hvis de er for store (og dermed folder seg) er du garantert gnagsår. H&M's løpesokker er billige og herlige å gå langt med/løpe med.

Neste tur: Bruk sportstape til de gamle gnagsårene. Hvis det ikke har grodd seg helt ferdig, så kan du legge ètt lag kompress eller en plasterbit eller whatever over den nye huden slik at ikke tapen henger seg fast og forverrer det. Bruk noen sko du vet ikke irriterer foten din.

Aller viktigst: Ha med flere par sokker på tur. Skift sokkepar underveis når du tar deg pause eller kjenner at du er veldig svett i skoene. Luft føttene når du har pause.

Men som de andre sier over her: La såret gro. Gi det luft. Ikke provoser det ytterligere med flere turer før det har kommet ny hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Therese. Skal du gå tur så er det ull som gjelder.

Ull puster, og du vil også svette betydelig mindre på beina.

(upresist. Du svetter omtrent likt, men pga ull får du svetten vekk fra føttene. Altså, det blir mindre jævlig)

(på en annen side. En tretimers tur er, for meg, mer en spaserstur enn en "tur-tur". Og på småturer bruker jeg vanlige sokker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den. Synes det er fantastisk gode sko, og er litt irritert over at jeg ikke har dem lenger.

Men det viktige er å finne ut hva man ser etter i en tursko. Å bare høre "dette er en bra sko" gir lite, da preferanser og anatomi er forskjellig hos folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fine svar alle! Skal prøve rådene deres:D Har brukt helga til å gå barbent og luftet såret,så nå har det endeles blitt tørt..og betennelsen ar gått ned..brukt grønnsåpevann flittig(y). Så nå skal jeg bare finne ut av hvilke sko og sokker jeg kan gå med får å slippe å få enda vondere:) Saken er jo at jeg faktisk ikke eier småsko eller sånne flip flopper:O Støveletter har jeg..de er ekstremt gode å gå med da...aldri fått gnagsår av de..joggeskoene og seff finsko,med hæler sådet holder er jo ikke noe alternativ:P

Så jeg MÅ gå med de skoene jeg fikk gnagsår av til butikken,kjøpesenteret osv uansett..så jeg må vel bare prøve å se om jeg kan finne noe gode sokker og slikt noe jeg kan bruke til jeg har fått kjøpt ting...:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko uten støtte i hæl er det vanskelig å få gnagsår av. Altså lette terrengsko type inov8 x-talon o.l. Disse filtrerer også effektivt ut vann slik at foten ikke forblir klam og våt.

Et par gode sokker nedi og man skal være klar for mange timer i fjellet.

Skulle man først få gnagsår, tape over med GOD sportstape. Glem gnagsårplaster eller rimelig sportstape, disse kan gjøre vondt verre.

Noen bruker også superlim som de limer over såret med. Blir som ny hud sies det. Men jeg går ikke god for den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...