Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg måtte ta en tvungen treningsfri på 1 uke p.g.a ferie og da jeg kom tilbake merket jeg noen positive endringer fra tidligere.

Kunne løfte tyngre vekter,

mer treningsmotivasjon,

litt bedre humør i hverdagen,

mindre trøtt.

Greia er at før denne tvungne treningsfrien så hadde jeg alikevel super fremgang i styrke (nå har jeg ikke trent lenger enn 6 måneder seriøst) Og jeg merket ingen tegn til overtrening. Kun en smule sliten og trøtt etter treningene.

Det var ikke før denne uke med fri at jeg etterpå merket at jeg kanskje har vært litt overtrent over en lengre periode.

Siden disse symptomene er meget subtile og kommer gradvis synes jeg det er vanskelig å vite når jeg bør trappe ned eller endre litt på treningen.

Hva er deres beste tips for å merke at man er på grensen til overtrening?

Noen små symtomer man kan legge merke til?

noen teknikker for å finne ut av dette?

tester etc..?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30592-symtomer-p%C3%A5-overtrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overtrening er nok veldig sjeldent. Det høres bare ut som om du ikke var helt optimalt restituert tidligere, og det er helt vanlig. Det pleier å gjøre godt å ha en hvileuke(eller deload) nå og da.

Viss du ikke har fremgang på trening og føler deg mye sliten generelt kan det være lurt å trappe ned på mengden, men det høres ut som om du har fremgang slik du holder på nå.

Jeg vil heller kalle det stagnering fremfor overtrening.

"overtrening" er ett ganske missbrukt ord nå til dags og det skal ganske mye mer til en folk tror, og ikke minst over ganske lang tid.

Det er helt normalt å bli ekstra sliten etter å ha trent lenge sammenhengende. Har man lagt opp til progresjon der man hele tiden utfordrer seg selv, så vil man til slutt stagnere. Denne stagneringen kan gå sakte over noen uker eller komme plutselig helt brått på.

Det beste er å ha planlagte deload uker i ett program. F.eks kjør en plan på 7-10 uker etterfulgt av 1 uke deload, også 7-10 nye uker med plan. eller 12-15 uker.. alt etter hva man vil oppnå og hvilken plan man har.

takk jeg vet at overtrening og overreaching ikke er det samme. Men poenget er at jeg føler meg endel bedre nå, både i forbindelse med treningen og i utenfor treningen (i hverdagen)

Derfor ser jeg det som litt negativt at jeg "overreached" fordi det fører da til mindre trivsel i hverdagen.

Og et av hovedpoengene med treningen er vel mer overskudd og trivsel i hverdagen?

Men dette kommer vel an på målet. hvis målet er å bli sterkest og størst, så er man nødt til å ha perioder der man føler seg litt tung og sliten( både på å utenfor trening) ? virkelig?

Mulig med maks fremgang, men alltid å ha ekstra overskudd?

Man kan fint være utmattet og dårlig restituert uten å være overtrent. Man kan være i energiunderskudd, i søvnunderskudd, og/eller under psykisk eller fysisk stress, alle er variabler som påvirker totalen. Overtrent blir du først om du konsekvent fortsetter å presse grensene selv når du stagnerer eller mister styrke, og er noe de færreste hobbyutøvere klarer å rote seg inn i (med mindre man har en spiseforstyrrelse eller liknende). Som alt annet i livet, vil du alltid ha perioder med motgang.

Annonse

ja enig der. Poenget mitt er ikke om jeg er overtrent eller ikke. Jeg er nok ikke overtrent. Jeg har nok pushet litt på grensen over et lengre tidsrom. Sannsynligvis var dette ikke ideelt. Da jeg sannsynligvis har gått glipp av fremgang i den perioden. Jeg er tilhenger av å trene med overskudd. Jeg ønsker å vite noen symtomer på overreaching.

ja enig der. Poenget mitt er ikke om jeg er overtrent eller ikke. Jeg er nok ikke overtrent. Jeg har nok pushet litt på grensen over et lengre tidsrom. Sannsynligvis var dette ikke ideelt. Da jeg sannsynligvis har gått glipp av fremgang i den perioden. Jeg er tilhenger av å trene med overskudd. Jeg ønsker å vite noen symtomer på overreaching.

Du har jo allerede nevnt noen av dem, men generelt: svekket motivasjon, utmattelse, irritabilitet, labilitet, redusert matlyst, svekket konsentrasjonsevne, muligens diffuse smerter, stagnasjon eller regresjon, initaitivløshet, osv. Likevel kan alt dette også skyldes andre variabler enn selve treningen (frekvens, intensitet, mengde), som søvn, livssituasjon, stress, lavt energiinntak osv. Som oftest vil man finne ut hvor årsaken ligger om man går litt inn i seg selv ;)

En fin måte å "alltid" ha overskudd på, er nå å spise som om du aldri har sett mat før og sove som en bjørn, og å lytte til kroppen.

Men da må en nesten være forberedt på at 6packen nok ryker og.

Ja! Til mere mat og søvn!

Er i grunn jævlig upraktisk å ha six pack.

Mener du at rhabdo = overtrening? Eller at symptomene er de samme? Eller at overtrening over tid kan føre til rhabdo? Eller at rhabdo er vanlig? Eller at trening er den vanligste årsaken? Eller at symptomene kommer over tid? Either case, det er feil. Artikkelen er helt irrelevant for OP.

(Mer utdypende: Symptomene på rhabdo kan ikke sammenliknes med overtrening, da de domineres av et akutt (innen 24t) og intenst smertebilde, kraftig hevelse i affisert muskulatur, endret diurese og svært mørk urin, nedsatt allmenntilstand og redusert bevegelighet. Feber kan også forekomme. Nevnte symptomer er typiske for treningsindusert rhabdo, men i de fleste tilfeller skyldes tilstanden knusningsskader eller multitraumer. Rhabdo kan komme etter ei økt hvor grensene har blitt pushet særdeles langt over hva kroppen klarer å håndtere (og som oftest hos utrente eller hos veltrente som har hatt en lang pause og derfor har nedsatt arbeidskapasitet), og ikke av langvarig overreaching. Overtrening er heller ingen indikator for fremtidig rhabdo.)

Annonse

Av de jeg kjenner som trener styrke(for å bli sterke) er det ingen jeg kommer på nå som får ett overskudd i hverdagen. De er som regel motsatt, at man konstant er i restitusjonsmodus og prøver å komme seg fra forrige økt.

Å være sliten, svakere enn vanlig og trøtt i perioder er jeg som regel før en superkompensasjon. Det er ett tegn på at treningen fungerer(om denne perioden varer for lenge derimot er det tegn på litt vann over hodet).

Det å si at det ikke var ideelt bare fordi du ikke kunne trene med tyngre vekter er ikke nødvendigvis sant, da du kanskje ikke ville kunne ha løftet de tyngre vektene uka etterpå hvis du ikke hadde kjørt deg ned i perioden før.

• 2 uker senere...

Jeg vil si jeg var overtrent før påske! Da hadde jeg trent 1 til 2 ganger om dagen i 12 uker på underskudd. jeg har pulsklokke og merket at hvile pulsen min økte, jeg hadde kommet ned i en hvile puls på 50 fra ca 65 og plutselig økte den igjen. Jeg var utmattet og sliten. Fryktelig irritabel og al trening var et ork og bråstopp i fremgang. Sov dårlig på natten. Jeg tok meg 5 ukers treningsfri ( satt ikke på rumpa, vi bygger hus og opparbeidet ute området og malte garasje og hus) Men jeg virkelig trengte denne pausen. Burde tatt signalene tidligere, men jeg også begynte å trene i januar og fikk kikk av al fremgangen.

Nå er jeg mer forsiktig, trener mye, men spiser også mye! Og er jeg sliten en dag eller to dropper jeg trening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...