Gå til innhold

Prolaps i korsryggen


Tina Tran

Anbefalte innlegg

Jeg har fått påvist prolaps i korsryggen ( husker ikke hvilken virvel ). Skal til kiropraktoren på Mandag.

Denne prolapsen har jeg visst hatt i flere måned :(

Smertene i korsryggen har vært av og på jevnlig .

Nå lurer jeg på hva som skjer videre.

Jeg har lest at de fleste blir frisk i løpet av noen uker, mens andre bruker lenger tid.

Men hos meg vil det tydeligvis ta lenger tid .

Men så er det også det eneste smertestillende middelet som tar vekk smertene.

Paracet, pinex, paralgin forte.......det fungerer ikke og tar ikke vekk smertene.

Og legene er også veldig skeptisk til Somadril. Men det er det jeg må ta for å kunne fungere normalt i hverdagen når smertene står på som verst. Jeg har prøvd vanlig smertestillende i lang tid før jeg gikk til legen for å be om sterkere smertestillende.

Er det noen her inne som har hatt eller har prolaps og som kan fortelle hva som skjer i tiden framover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk akutt prolaps i 2009 i L7 eller der omkring. Jeg gikk til kiropraktor uten å vite hva som feilte meg og fikk behandling for låsing i hofte område. Dette medførte at prolapsen ble værre da prolaps ikke skal manipuleres. Resultatet ble 4 mnd mer eller mindre sengeliggende. Prolaps skal gå tilbake av seg selv men i noen tilfeller (helst ikke) opererer man og fjerner det som ligger å presser på nervene.

Det kan dog oppstå komplikasjoner i arrvevet og man blir ikka altid bedre av operasjon. Jeg fikk Paracet og Tramadol retard som smertestillende da det ikke er like avhengighetskapende som Paralgin og somadril. Smertene var alikevel å kjenne på men man venner seg jo...

Etter 4 mnd så ble jeg enig med en lege om å operere da jeg var dritt lei. To andre leger ville ta ny MR og jeg ble sendt hjem, siden så glemte de meg og ut av ingenting ble jeg plutselig bra en uke senere. JEg kjenner fortsatt til prolapsen av og til og det eneste som holder meg nogenlunde symtomfri er jevnlig aktivitet ved styrketrening eller turer i skog o.l.

Jeg sluttet med Tramadol uten problemer og nå tar jeg bare Papacet hvis det er noe.

Dette er noe som kan bli symtomfritt men kan også lett komme tilbake i mer eler mindre grad. MAn må passe på hvordan man trener og ellers gjør løft, aktiviteter o.l i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk akutt prolaps i 2009 i L7 eller der omkring. Jeg gikk til kiropraktor uten å vite hva som feilte meg og fikk behandling for låsing i hofte område. Dette medførte at prolapsen ble værre da prolaps ikke skal manipuleres. Resultatet ble 4 mnd mer eller mindre sengeliggende. Prolaps skal gå tilbake av seg selv men i noen tilfeller (helst ikke) opererer man og fjerner det som ligger å presser på nervene.

Det kan dog oppstå komplikasjoner i arrvevet og man blir ikka altid bedre av operasjon. Jeg fikk Paracet og Tramadol retard som smertestillende da det ikke er like avhengighetskapende som Paralgin og somadril. Smertene var alikevel å kjenne på men man venner seg jo...

Etter 4 mnd så ble jeg enig med en lege om å operere da jeg var dritt lei. To andre leger ville ta ny MR og jeg ble sendt hjem, siden så glemte de meg og ut av ingenting ble jeg plutselig bra en uke senere. JEg kjenner fortsatt til prolapsen av og til og det eneste som holder meg nogenlunde symtomfri er jevnlig aktivitet ved styrketrening eller turer i skog o.l.

Jeg sluttet med Tramadol uten problemer og nå tar jeg bare Papacet hvis det er noe.

Dette er noe som kan bli symtomfritt men kan også lett komme tilbake i mer eler mindre grad. MAn må passe på hvordan man trener og ellers gjør løft, aktiviteter o.l i hverdagen.

får du treningsinstruksjoner av fysioterapeut ? jeg har vente lenge for å få en time hos fysioterapi det er ikke lett , det blir ikke time før i september. vurdere å finne fysioterapeut annen steder ..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk henvisning ti Fysio. Det var lange ventetider som du sier og jeg valgte tilslutt å droppe det da jeg skaffet meg informasjon via manuellterapeuten min og internett. Det er ikke så mye en fysio får gjort annet enn å fortelle deg hva du ikke bør gjøre og øvelser som er bra osv.

Det meste ebber ut i at man kan gjøre det meste så lenge det ikke gjør vondt... Nå er det slik at jeg har kuttet golfen da en golfsving ikke er spesielt barhjertig mot nedre del av ryggen... :( Så har jeg byttet bøy med fronytbøy og press. Jeg kan kjøre lett bøy da, men der er det større fare for tilbakefall. Så tar jeg lett rumens mark i stedet for vanlig mark da det fugerer bedre siden spennet i ryggen er konstant.

Man kjenner jo best selv hva som er bra/dårlig for sine plager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prolaps, men heldigvis har alt blitt mye bedre nå. Det verste var for ca 5 år siden når prolapsen var størst og presset på isjasnerven.

År 1: På den tiden hadde jeg store smerter og var stiv som en stokk. Jeg klarte nesten ikke å bøye meg forover, sleit med mange dagligdagse oppgaver. Jeg var mer eller mindre sengeliggende i 1 år før det endelig begynte å løsne litt. Jeg valgte å ikke ta noen operasjon, det er jeg glad for i dag. Jeg valgte også bort smertestillende tabeletter. For meg var det viktig å kjenne på hvilke bevegelser, stillinger og situasjoner som ga meg smerter - slik at jeg kunne unngå disse mest mulig. Det første året kunne jeg ikke sitte. Så da hadde jeg bare valget mellom å gå og ligge. Jeg gikk turer hver dag, for min egen del men også fordi jeg har en hund som må luftes. Slik gikk dagene.

År 2: Jeg merket gradvis reduksjon på smertenivået. i utgangen av det andre året var jeg blitt såpass god at jeg begynte å lete etter jobb. Jeg fikk jobb. Dette er en jobb hvor jeg i løpet av dagen får gått en del og det er sjeldent tunge løft.

År 3, 4 og 5

De påfølgene årene merket jeg mindre og mindre til prolapsen. I dag er jeg godt fornøyd meg hvordan prolapsen har utviklet seg. Jeg går ikke lengre rundt og kjenner på konstant smerte, så i dag er jeg så godt som smertefri. Om jeg en dag kjenner smerte så er det ofte "min egen skyld". Forskjellen fra nå og tidligere er at ryggen greier å hente seg inn igjen i løpet av ett par dagen i stedet for ett par uker.

Er jeg helt friskmeldt? Nei, i skrivende stund kjenner jeg fortsatt en svak "strøm" nedover korsryggen og ned i foten. Dette betyr at prolapsen fortsatt presser på isjasnerven, men ikke i like stor grad som før.

Jeg er heldig at jeg har den jobben jeg har, for det er fortsatt mange jobber jeg ikke kunne hatt pga av ryggen. Det skal egentlig ikke så mye til før at ryggen gir beskjed, men så lenge jeg kan unngå visse situasjoner så fungerer jeg helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertene er et varsel om at du er skadet, så vær ytterst forsiktig med sterke medikamenter. Også vanlige ibux og paracet er harde på kroppen ved lengre bruk.

Kontroller bevegelsesmønsteret ditt slik at du ikke irriterer skaden. Ser ofte dette blant klienter som "hengsler" i korsryggen istedet for hoften.

Du har sikkert stramme hamstrings.

Oppsøk en PT og kiropraktor som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått påvist prolaps i korsryggen ( husker ikke hvilken virvel ). Skal til kiropraktoren på Mandag.

Denne prolapsen har jeg visst hatt i flere måned :(

Smertene i korsryggen har vært av og på jevnlig .

Nå lurer jeg på hva som skjer videre.

Jeg har lest at de fleste blir frisk i løpet av noen uker, mens andre bruker lenger tid.

Men hos meg vil det tydeligvis ta lenger tid .

Men så er det også det eneste smertestillende middelet som tar vekk smertene.

Paracet, pinex, paralgin forte.......det fungerer ikke og tar ikke vekk smertene.

Og legene er også veldig skeptisk til Somadril. Men det er det jeg må ta for å kunne fungere normalt i hverdagen når smertene står på som verst. Jeg har prøvd vanlig smertestillende i lang tid før jeg gikk til legen for å be om sterkere smertestillende.

Er det noen her inne som har hatt eller har prolaps og som kan fortelle hva som skjer i tiden framover?

Åssen pådro du deg denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prolaps iløpet av de første mndene av 2013, fikk en del varselssignaler som feks smerter når jeg kjørte bil noen ganger. Fra og med slutten av mai 2013 så ble jeg plaget av isjias smerter med mange bevegelser og kunne ikke sitte i mer enn 5 minutt uten at jeg så ut som jeg var 90 år når jeg reiste meg, og jeg trengte 2-3 minutt for og rette meg ut og kunne gå normalt igjen. Det var sånn her i sikkert fram til jul, men så lenge jeg holdt meg unna å krumme ryggen og å sitte, så kunne jeg gjøre det meste smertefritt, bare litt småirriterende isjias her og der. For cirka 1.5 mnder siden så hadde isjiasen blitt utrolig mye bedre, kunne sitte ganske lenge uten problemer, måtte bare bøye meg bakover til jeg hørte et knekk, så følte jeg meg bedre. Men så plutselig begynte jeg og få prikking og andre rare følelser i foten i "isjias benet" Våknet opp om nettene og sånn av dette. Ble litt redd og gikk til kiropraktor igjen (hadde ikke vært der siden i august/september i fjor, følte ikke knekkingene hjalp noe) Men etter at han knakk ryggen min denne gangen, så ble jeg faktisk helt symptomsfri, merker ikke noe etter flere timer med sitting eller noe. Eneste er at jeg kan "trigge" litt isjias smerter framm hvis jeg har vært litt inaktiv og prøver virkelig og krumme ryggen og bøye meg forover. Jeg trodde jeg ikke kom til og bli kvitt isjias smertene, og at jeg bare måtte vende meg til de, siden de fremdeles var der etter 12 mnder. Men tok feil med det, det var visst lys i enden av tunnelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fått prolaps i korsryggen.

Det begynte med lettere stråling nedover venstre bein. mer over dette. Jeg hadde vondt for å både sitte, stå og gå. Å ligge var det mest behagelige. Jeg er sykemeldt i 2 uker og gikk turer daglig . Til slutt var det stort sett kun strålingen som gjenstod. Fikk tatt MR-røntgen (for ca 3 uker siden) og det ble påvist prolaps som presset på en nerve -derfor strålingen.

Fastlegen min sa man ikke behandlet denne type prolapser fordi det ville "gå seg til etterhvert", men dersom jeg mistet følelsen

i beinet eller fikk problemer med å styre vannlatingen, så måtte jeg si ifra med en gang. Hun sa dessuten at jeg kunne begynne å

trene igjen, samt spille squash. Jeg ble litt overrrasket over dette.

Så mitt spørsmål til dere er om det stemmer at man ikke behandler prolaps av denne typen og at det vil gå seg til av seg selv? Jeg har fremdeles noe stråling og vondt på venstre side av korsryggen,. Har begynt å trene litt også; sykling og et par lettere ryggøvelser for å styrke korsryggen.

Men ER det virkelig greit å spille squash -en sport som innebærer rykk og napp, mange vridninger og sikkert endel uheldige

belastninger? Kan jeg gjøre vondt værre ved å spille squash med tanke på prolapsen, eller er det verste som kan skje at jeg får mer vondt?

Jeg har veldig lyst til å begynne å spille , så jeg er spent på svaret her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=
Smertene er et varsel om at du er skadet, så vær ytterst forsiktig med sterke medikamenter. Også vanlige ibux og paracet er harde på kroppen ved lengre bruk.

Kontroller bevegelsesmønsteret ditt slik at du ikke irriterer skaden. Ser ofte dette blant klienter som "hengsler" i korsryggen istedet for hoften.

Du har sikkert stramme hamstrings.

Oppsøk en PT og kiropraktor som kan hjelpe deg.

Veldig enig, kloke ord!

Har flere prolapser selv. Skulle vært operert, men takket nei. Fått en god del medikamenter som jeg ikke har sansen for. Du blir bare nummen i kropp og hode og klarer ikke hensynta smertene i hverdagen. Type B preparater er veldig greit i akuttfasen, men etter noen dager så er det mobilisering som gjelder. Prolapser tørker ut. De med best fremgang og færrest tilbakefall er de som ikke opereres. Det er å ta tiden til hjelp, isjiassmertene er som ei tannpine; dersom du er i bevegelse merker du mindre til dem. IKKE legg deg på soffa'n! Kom deg opp og ut. Rutiner er svært viktig, opp i rett tid HVER morgen, ellers blir du inmobilisert. Da kommer etter hvert dørstokkmila.

Forruten å være ryggpasient selv, har jeg jobbet mye med ryggpasienter. Operasjon er siste utvei mtp arrvev med påfølgende problematikk og reoperasjoner. Prognosen for konservativ behandling (trening) er svært gode for de som er yngre. Bruk en PT, finn et treningsopplegg som hensyntar utfordringene, men vær aktiv!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fått prolaps i korsryggen.

Det begynte med lettere stråling nedover venstre bein. mer over dette. Jeg hadde vondt for å både sitte, stå og gå. Å ligge var det mest behagelige. Jeg er sykemeldt i 2 uker og gikk turer daglig . Til slutt var det stort sett kun strålingen som gjenstod. Fikk tatt MR-røntgen (for ca 3 uker siden) og det ble påvist prolaps som presset på en nerve -derfor strålingen.

Fastlegen min sa man ikke behandlet denne type prolapser fordi det ville "gå seg til etterhvert", men dersom jeg mistet følelsen

i beinet eller fikk problemer med å styre vannlatingen, så måtte jeg si ifra med en gang. Hun sa dessuten at jeg kunne begynne å

trene igjen, samt spille squash. Jeg ble litt overrrasket over dette.

Så mitt spørsmål til dere er om det stemmer at man ikke behandler prolaps av denne typen og at det vil gå seg til av seg selv? Jeg har fremdeles noe stråling og vondt på venstre side av korsryggen,. Har begynt å trene litt også; sykling og et par lettere ryggøvelser for å styrke korsryggen.

Men ER det virkelig greit å spille squash -en sport som innebærer rykk og napp, mange vridninger og sikkert endel uheldige

belastninger? Kan jeg gjøre vondt værre ved å spille squash med tanke på prolapsen, eller er det verste som kan skje at jeg får mer vondt?

Jeg har veldig lyst til å begynne å spille , så jeg er spent på svaret her.

Jeg fortsatte ijallfall med å spille basketball eller trene styrke så og si hver dag og kiropraktoren min hadde ikke noe problem med det. Hørte bare på kroppen min og tok det litt med ro hvis jeg følte jeg trengte det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsatte ijallfall med å spille basketball eller trene styrke så og si hver dag og kiropraktoren min hadde ikke noe problem med det. Hørte bare på kroppen min og tok det litt med ro hvis jeg følte jeg trengte det

Trenger jeg fysioterapi behandling. som kan gjenopprette normal bevegelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ER det virkelig greit å spille squash -en sport som innebærer rykk og napp, mange vridninger og sikkert endel uheldige

belastninger? Kan jeg gjøre vondt værre ved å spille squash med tanke på prolapsen, eller er det verste som kan skje at jeg får mer vondt?

Jeg har veldig lyst til å begynne å spille , så jeg er spent på svaret her.

Som jeg nenvte tidligere så har jeg kuttet ut golf grunnet uheldig bevegelses bane medtanke på ryggprolaps i nedre del. Jeg mistenker at Squash kan gi lignende uheldig bevegelse. Dette er noe du må føle på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nenvte tidligere så har jeg kuttet ut golf grunnet uheldig bevegelses bane medtanke på ryggprolaps i nedre del. Jeg mistenker at Squash kan gi lignende uheldig bevegelse. Dette er noe du må føle på selv.

Jeg må bare få takke for gode råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selv en akutt prolaps i januar 2013. Jeg har tidligere historikk med kink i korsryggen etter dårlig teknikk på markløft, så jeg beina i vei til kiropraktoren. Etter noen jævlig vonde behandlinger konkluderte hun med at hun ikke hadde muligheten til å hjelpe mer med bevegeligheten i leddene. Problemet var at når jeg stod oppreist var jeg skjeivere enn Jan Thomas. Fortsatte behandling hos fysioterapeut som brukte nåler, og spenningen i muskulaturen slapp rimelig kjapt. Var tilbake til normalen etter drøye tre uker. Under hele perioden trente jeg med PT, og på egenhånd. Rolige turer på tredemølle osv gjorde underverk. For min del stivnet jeg voldsomt når jeg ikke var i aktivitet, så det dummeste jeg kunne gjøre var å bare ligge rett ut på sofaen.

Når det kommer til smertebehandling av vond rygg har jeg funnet ut at Voltaren kombinert med Paracet er gode greier. I og med at det er betennelsedempende roer det ned irritasjonen i området som gjør vondt (er slik jeg har fått det forklart hvert fall).

I ettertid har jeg fortsatt å trene styrke, men droppet vanlig knebøy etter prolapsen. Brukte heller frontbøy. Startet med veldig lette markløft og fokus på 100% teknikk. Etterhvert økte jeg sakte men sikkert. Det viktigste er å alltid kjenne på hva kroppen forteller deg.

Lykke til! Vondt i ryggen er ett helvete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jeg fysioterapi behandling. som kan gjenopprette normal bevegelse?

Prolapsen vil gro av seg selv, og en kan ha opptil flere prolapser i ryggen (vevskade) uten å ha smerter, og vica versa :)

Å trene med prolaps er ikke problematisk så lenge en vet hva en gjør, men å ta et par regresjonen og finne årsaken til prolapsen er både re- og prehabiliterende ift en evt ny prolaps i fremtiden.

Om du kan spille squash eller ikke er opp til deg selv, gjør det vondt så ikke spill, gjør det ikke vondt så spill i vei!

Det beste er å være i bevegelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...