Gå til innhold

Shake etter cardio, jay eller ney?


Anbefalte innlegg

Hei!

Spørsmålet er altså som i overskriften over. Er det noen fare for å ta en proteinshake etter ren cardio økt? Før og etter styrketrening er det anbefalt med mat med endel karbo og protein. Gjelder det det samme før en skikkelig hard intervall økt med cardio? o_O hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Spørsmålet er altså som i overskriften over. Er det noen fare for å ta en proteinshake etter ren cardio økt?

hva skulle den faren bestå av ... ? ;)

dette med mat etter trening er ganske omdiskutert i det siste - for det kommer liksom veldig annpå situasjonen din. Hvis du er en "gladmosjonist" med stabil normaltvekt som trener 3-4 ganger i uka, så er det ikke sikkert du MÅ ha noe rett etter trening. Dette med mat rett etter trening gjelder (slik jeg har forstått det) hovedsakelig de som trener mye og ofte, og som dermed må restituere seg asap. Også de som ønsker vektøkning kan med fordel få i seg noe med en gang etter økta, og i tillegg eg fullstendig måltid litt senere. Dersom du ikke skal trene igjen dagen etterpå, og ikke har noe lyst på den shaken, så der jeg ikke poenget i å drikke den.

Så:

-om du trener for å prestere/bygge form - JA: næring etter trening er lurt.

-om du skal trene igjen dagen etterpå, eller samme dag - JA: næring vil hjelpe på restitusjonen

-om du trener for å uppnå vekttap, og ikke skal delta på noe løp o.l: - NEI: du må ikke fylle på umiddelbart etter trening

Etter kardiøkter spiser jeg som regel middag ;) Altså en kjapp dusj, og så middag. Dersom det ikke passer pleier jeg å spise havregryn/korn med noe protein og litt fett: f.eks havregryn, 1 skyr, og mandler. For senere å spise mer fullstendig måltid. Så shaken kan jo være proteinkilden. Så ville jeg i tillegg tilsatt litt karbo - f.eks en banan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skulle den faren bestå av ... ? ;)

dette med mat etter trening er ganske omdiskutert i det siste - for det kommer liksom veldig annpå situasjonen din. Hvis du er en "gladmosjonist" med stabil normaltvekt som trener 3-4 ganger i uka, så er det ikke sikkert du MÅ ha noe rett etter trening. Dette med mat rett etter trening gjelder (slik jeg har forstått det) hovedsakelig de som trener mye og ofte, og som dermed må restituere seg asap. Også de som ønsker vektøkning kan med fordel få i seg noe med en gang etter økta, og i tillegg eg fullstendig måltid litt senere. Dersom du ikke skal trene igjen dagen etterpå, og ikke har noe lyst på den shaken, så der jeg ikke poenget i å drikke den.

Så:

-om du trener for å prestere/bygge form - JA: næring etter trening er lurt.

-om du skal trene igjen dagen etterpå, eller samme dag - JA: næring vil hjelpe på restitusjonen

-om du trener for å uppnå vekttap, og ikke skal delta på noe løp o.l: - NEI: du må ikke fylle på umiddelbart etter trening

Etter kardiøkter spiser jeg som regel middag ;) Altså en kjapp dusj, og så middag. Dersom det ikke passer pleier jeg å spise havregryn/korn med noe protein og litt fett: f.eks havregryn, 1 skyr, og mandler. For senere å spise mer fullstendig måltid. Så shaken kan jo være proteinkilden. Så ville jeg i tillegg tilsatt litt karbo - f.eks en banan

Hehe, faren ville vært å ikke oppnå det resultatet man ønsker.

Takk for fint svar! :D

Trener styrke minimum 5 dager i uken og ellers dans 5 dager i uken. Har derfor tatt inn cardio nå for å få ned den djevel fettprosenten. Så tenkte bare på om det var unødvendige kalorier i en proteinshake, om det heller er bedre å bare droppe den på cardio dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du 10 ganger i uka + kardio? Hva spiser du i løpet av en dag?

Det høres kanskje mye ut, men jeg studerer dans ved Norges dansehøyskole, også trener jeg utenom det. Så egentlig er det bare blitt en vanesak. Er derimot rart at resultatene ikke kommer fortere enn det gjør når det er såpass mye trening. Hmm

Men begynte med hard trening på gymmet først 1 april, så kan vell ikke forvente all verdens. Noe har skjedd, men fettprosenten er og forblir steinhard! Nekter å slippe :p

Spiser mye av det samme, så en vanlig dag er slik:

Frokost- havregryn m/litt musli og proteinpulver

Mellom- Gresk Yoghurt/2 egg og 3 knekkebrød m/kaviar

Lunsj- Cottage cheese m/bær,mandler. Eller 1 Advokado m 3/knekkebrød, Eller 2 egg og 3 knekkebrød m/kaviar (hvis jeg ikke spiser det imellom)

Mellom- En banan/ et eple/ en proteinbar/ Litt nøtter

Før trening- Fisk (laks eller torsk) eller kylling, m/grønnsaker og ris/ en salat med kylling

Etter trening- En proteinshake, 2 riskaker

Kvelds- Fisk eller kylling, m/grønnsaker og ris/søtpotet. Hvis jeg evt er mer sulten, så går det ned 2 knekkebrød m/makrell i tomat

Trappet opp spisingen for ca 2 uker siden. Nå føler jeg at jeg spiser aalt for mye, men det er det jeg har fått av råd fra andre, så tenkte å teste det ut. Er det ikke nok mat tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser vel ingen grunn til å ikke ta en shake etter endt cardio, så lenge den går inn i den "totale" kostholdsplanen din :)

En "vanlig" proteinshake (1 scoop), inneholder typisk : 100kcal, 20-24g protein, og 2-4g fett, og 1-2g karbo.

Så er vel ikke akkurat noe krise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdreven trening kan stresse kroppen slik at den holder på fettet. Men tror nesten du må gi det mer tid. Endringer skjer ikke over natta ;) Ang maten. Har du overskudd i hverdagen? Stabilt humør? Er vekten stabil/opp/ned osv? Blir du sterkere og har de resultatene du ønsker på trening? Dette er måter å se om du spiser nok på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

163 cm høy, 22 år , 59 kilo .

Fettprosent på 24. Bare for å legge til det ;p

Har du regnet ut hvor mange kcal du inntar? Du må jo brenne sinnsykt mye bort i løpet av uka om du trener så mye. Pass på at du spiser nok så du ikke brenner bort muskelmassen fremfor fettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du regnet ut hvor mange kcal du inntar? Du må jo brenne sinnsykt mye bort i løpet av uka om du trener så mye. Pass på at du spiser nok så du ikke brenner bort muskelmassen fremfor fettet.

Ja, skal ligge på rundt 1800 kcal om dagen. Og tror jeg gjør det nå :)

Man skulle ikke tro det, med den fettprosenten jeg har men..

Jeg elsker å løfte tungt og å få muskler. Men akkurat nå er det nesten slik at jeg ønsker å fjerne fettet, uansett om muskelmassen stryker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdreven trening kan stresse kroppen slik at den holder på fettet. Men tror nesten du må gi det mer tid. Endringer skjer ikke over natta ;) Ang maten. Har du overskudd i hverdagen? Stabilt humør? Er vekten stabil/opp/ned osv? Blir du sterkere og har de resultatene du ønsker på trening? Dette er måter å se om du spiser nok på. :)

Ja, det er sant! Er vell bare jeg som føler jeg har trent i evigheter uten mye resultater, men 2 mnd er jo ikke all verden. Ja, føler jeg har greit overskudd. Jeg utnytter tiden min veldig godt, er så og si på farten hele tiden :D Greit humør. Vekten har stått så og si helt stille, gått opp 1 kilo etter jeg begynte å trene. Sterkere har jeg blitt, uten tvil :)

Så får bare se om en mnd tid om dette kostholdet fungerer!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...