Gå til innhold

markløft teknikk nybegynner


Bringberri

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Bra utgangspunkt, men litt å jobbe med :)

- Du må spenne deg mer opp. Ikke slipp spennet på vei ned.

- Opp med brystet og ned med skulderbladene.

- stanga skal dele foten din i to. Nå ser det ut som du har den litt for nærme leggene.

- Sett deg mer ned. Første er ikke så ille, men du har en tendens til å ha rumpa høyere og høyere utover løfter. Spenn deg opp på nytt mellom hvert løft, så skal det gå av seg selv :)

- På vei ned så går nå stanga en runde rundt knærne dine. Den skal gå rett ned. Du må presse hofta enda mer bakover, frem til stanga er forbi knærne, da kan du ha knekk i dem.

- Man skal knipe på toppen, men det ser ut som du bruker armene litt når du kommer på toppen og dermed får du en "dramatisk" bevegelse. Slutt med det. Det er beina som hovedsakelig skal jobbe.

- forøvrig, ta mark i sokkelesten eller converse. Da har du bedre bakkekontakt som er viktig for å utvinne kraft.

Litt å jobbe med, men mange av tingene er enkle å få fikset på en økt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, to øvelser og fire stretches.

Rumenske mark og hip thrust.

Strekke hams både med strakt og knekt kne.

Strekke psoas og strekke rectus femoris (Google it)

Gjør det etter hver økt. Jeg strekker en halvtime etter hver økt (men er stram over alt). Jobb med 1. Strekk problemområder 2. Strekk det du har trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke det.

Hvis det er riktig, så tyder ikke det entydig til stram hamstring. Det kan godt hende hun bare ikke strammer kjernen nok eller ikke har kontroll på nedre rygg.

Jeg tror ikke det, siden kontrollen over hofta og ryggen er såpass god. Når kjernen er svak pleier ryggen å gå enten i ekstensjon eller fleksjon. Vanskelig å si noe sikkert uten å ha sett på vedkommende, men for meg så det greit ut med unntak av bekkentilten og hyperext på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det, siden kontrollen over hofta og ryggen er såpass god. Når kjernen er svak pleier ryggen å gå enten i ekstensjon eller fleksjon. Vanskelig å si noe sikkert uten å ha sett på vedkommende, men for meg så det greit ut med unntak av bekkentilten og hyperext på toppen.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i analysen din, bare i fremstillingen. Du har ikke grunnlag til å si at det er stramme hamstring, men at det kan være stramme hamstrings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i analysen din, bare i fremstillingen. Du har ikke grunnlag til å si at det er stramme hamstring, men at det kan være stramme hamstrings.

Ah så du bare kverulerer? :) Enig, burde sagt kan være.

Kan forsåvidt legge til at hver eneste coaching jeg har gjort på mark, der bekkenet tilter, så har alltid stramme hams vært involvert. Riktignok, som du sier, kan kjerne også være et problem, men da vil det gjerne være flere tegn, i min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah så du bare kverulerer? :) Enig, burde sagt kan være.

Kan forsåvidt legge til at hver eneste coaching jeg har gjort på mark, der bekkenet tilter, så har alltid stramme hams vært involvert. Riktignok, som du sier, kan kjerne også være et problem, men da vil det gjerne være flere tegn, i min erfaring.

Jeg har motsatt erfaring av deg. Kverulerer? Ja det gjør jeg:):

Det er viktig å være spesifikk, for enkelte kan gå rundt å tro på det man skriver. Hvis man da egentlig ikke har godt grunnlag for å skrive det, er det viktig å indikere det med å skrive "kan være" eller "det tyder på" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er nybegynner i markløft så løfter du veldig bra. Ikke tenk så veldig mye på detaljer foreløpig så lenge du løfter så bra som du faktisk gjør. Ser ut som om du bruker riktig vekt for å kunne finslipe teknikken. Bruk litt tid på å gjøre mange løft før du starter med tunge løft. Riktig løftebane er viktig. Man øker raskt i styrke første tiden, ikke la deg friste til å lesse stanga full før riktig løftebane er på plass.

Men du bør helst bytte ut skoene hvis du skal løfte tungt. For høy hæl og for myke.

Lykke til videre med kongen av øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt erfaring av deg. Kverulerer? Ja det gjør jeg:):

Det er viktig å være spesifikk, for enkelte kan gå rundt å tro på det man skriver. Hvis man da egentlig ikke har godt grunnlag for å skrive det, er det viktig å indikere det med å skrive "kan være" eller "det tyder på" osv.

Heldig jeg er, som har deg til å passe på meg Håvard :) Takk for irettesettelsen.

Heldigvis tror jeg selv også på det jeg sier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bringberri, jeg synes marken din ser mer enn god nok ut til å trene den med økende vekter(y).

Resten er mest detaljer og småpirk som steind poengterer.

Kikka forresten på marken din nå, Håvard, og du sliter jo med det samme. Bekkentilt og hyperekstensjon. Ikke så rart at du ikke klarer å identifisere det da, når du ikke gjør det på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka forresten på marken din nå, Håvard, og du sliter jo med det samme. Bekkentilt og hyperekstensjon. Ikke så rart at du ikke klarer å identifisere det da, når du ikke gjør det på deg selv.

Ok. Hvilken video da?

Det var ikke noe angrep på din evne til å identifisere disse fenomenene, men på fremstillingen av hvor sikker du kan være på årsaken til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil poengtere at markløften ser OK ut, men det betyr ikke at den automatisk vil se så bra ut om du laster på et bevegelsesmønster som tydelig har noe dysfunksjonelt (ikke at det trenger å bety noe nødvendigvis). Vedkommende kan ha nedsatt styrke posteriort, som ikke nødvendigvis vil rettes opp av seg selv.

Hadde personlig anbefalt å fortsette som du gjør Bringberri, men fokus på å ikke bøye knær så mye og få lagt lasten bak på vei ned (rumpe mot veggen bak deg).

Synes det var gode forslag i tråden som du kan følge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...