Gå til innhold

Norgesmesterskapet 2014


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg tror Bo tar gullet i -93kg. Utifra filmer og hvordan det er blitt trent av begge to så langt i året, ligger Bo langt foran. Selv benken har han fått dreisen på. Kirketeigen har et godt forsprang der, men med full klaff i bøy og benk har Bo full kontroll i markløft.

-105kg synes jeg er mer interessant, selv om det ikke er blitt gjort så mye ut av det i den klassen. Stian kommer nok ikke til å løfte fryktelig mye tyngre vekter enn på EM. Kristoffer har lyst til å smelle opp litt vekter etter relativt stang ut på EM, men er nok ikke i nærheten av Stian sine 992.5kg totalt. Hjelmtveit blir spenningsmomentet her! Han har vist at styrken i så aller høyeste grad er tilstede på NUF med 300kg i knebøy og 340kg markløft raw (!). Han sliter litt med utstyret, men som verdensmester fra 2006 er det ikke godt å si hva han kan finne på.

Av det jeg har hørt er ikke CYC fryktelig motivert for NM av åpenbare årsaker, så jeg tror at en småtent Chill Eagle kan ta med seg kongepokalen på herresiden, men CYC har fordelen med å løfte sist. På damesiden er kongepokalen nærmest gitt på forhånd til Marte, men det må løftes først her også! Hun er jo ikke ukjent med å knote litt i benkpress, men håper på full klaff for Marte - det verste (beste) er at hun kan sprenge opp tyngre vekter enn på EM.

Andre spennende dueller:

Kryssfitteren Suzanne Svanevik gjør sin NM-debut og går head to head mot Karen Hesthammer som tok bronse i JR-EM. Her tror jeg duellen blir tight, og jeg tror det blir kamp til siste markløft om Suzanne treffer med utstyret og om Karen har hatt en oppkjøring fri fra tidligere skadeplager, blant annet før JR-EM.

Jeg tror Erle kan slå til med sølv foran Linda i -63. Er få, om noen, juniorløftere som er så seriøs i løftingen sin som det Erle er, og det gir utslag. La igjen noen kg på plattingen på JR-EM, så jeg tror duellen der blir tøff, men at Erle kommer seirende ut og med en sølvmedalje.

I -120kg kan det bli meget interessant. Jørgen Hansen kjente på en skade i kneet på EM og måtte nærmest bryte stevnet. Han er skadeplaget, men kan presse ut enorme tall. Om han stiller og kan løfte oppimot 100% er gullet hans, men kampen om sølv og bronse blir spennende. Juniorløfteren Knut Martin Haraldsen viste tidligere i år på Nordisk hvilket talent han er og er påmeldt i sølvposisjon, men har etter ryktene vært skadeplaget i oppkjøringen. Bak kommer den fremadstormende Carl Petter Sommerseth, som har vist helt fantastiske takter hele dette året. Om Carl Petter er i storform er jeg nesten sikker på at sølvet er hans, men her kan Knut Martin gi han god konkurranse.

I +120kg er gullet avgjort etter første knebøy av CYC, men her som i -120kg er kampen om sølv og bronse ytterst interessant. Hans Magne "Tanks" har ikke fått tid til å hvile han heller etter EM, og bak kommer Martin "Grizzly" i fullt firsprang. Hans Magne er nødt til å få full uttelling i knebøy og benkpress for å holde Martin bak seg, men jeg tror her også at det vil avgjøres i siste markløft. Det er også verdt å tenke på at en uke etter NM er Martin i Sør-Afrika på utstyrsfritt VM, noe som absolutt kan prege "kampplanen" på NM. Jeg håper uansett at det blir kniving om metallet her også!

TL;DR: Det blir et rått NM. Dessverre har jeg ikke mulighet til å se på live og direkte på Storefjell, men vil følge med på stream. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si så mye som at jeg gleder meg så jævlig at jeg allerede nå sliter med å sove..

Jeg er redd for at jeg kommer til å banke opp Kirketeig før løftingen, men satser på at jeg klarer å vente til plattingen.

Lykke til, måtte du vinne! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjell Egil cruiser inn til seier i -83kg. Gir seg på 800kg totalt ser det ut som, 142.5kg bak pers.

Det er fullt forståelig at han tar det såpass rolig under to uker etter et EM, men jeg liker det ikke. Jeg synes man skal gi 100% på ethvert stevne, og spesielt NM.

Enig i det du sier- men da burde kansje NM vært på anna tidspunkt, slik at EM og NM ikke er 2 uker etterkvarandre. - bedre tid mellom stevnene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...