Gå til innhold

Elliots spørsmåltråd


Elliot

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har mange spørsmål angående styrketrening og etter oppfordring fra andre og for å ikke spamme ned forumet så samler jeg spørsmålene her. Jeg nummererer dem så skriv nr eller siter når du svarer på et spm, takk.

Here we go:

1. Er 1 beins press i slik maskin en bra øvelse? Høyreps type 20 bra?

2. Sittende roing med smalt grep og bred grep, hva er egentlig forskjellen? Hvilken versjon bør jeg gjøre?

3. Lavfreksvens vs høyfrekvens.Kan det gi bedre fremgang å gjøre samme treningsmengde fordelt på 4-5 dager enn 3 dager pr uke?

Fordelen med høyfrekvens er at jeg går ut av gymmet med overskudd vs når jeg skal trene alt på 3 dager. Noen erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1: Bra. Bulgarsk utfall er bedre. 5-20 rep, varier.

2: Bredt grep liker jeg best (mellombredt). Smalt går litt mer på øvre del av ryggen synes jeg, men ryggvinkel er også veldig viktig. 60 grader circa er fint, ikke for rett og ikke for bøyd.

3: Her kommer gener, intensitet, kosthold, osv osv MASSE inn i bildet. Dessverre må du prøve deg fram. Så lenge du har fremgang så gjør du ting riktig. Har du ikke fremgang, kutt/øk sett/reps, kutt / øk frekvens, intensitet, osv.

En grei regel for meg er at jeg skal ut av gymmet 'godsliten', og ikke ødelagt. Om høyfrekvens gir deg dette, så fortsett med det i min mening.

Bra at du fiksa en egen tråd, Elliott. ;)

hello sir!

Calling Kjetil1234

Calling Therese Dem kan nok gi et gødt svar eller 2, eller 3, :happy:

On it :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Bra. Bulgarsk utfall er bedre. 5-20 rep, varier.

2: Bredt grep liker jeg best (mellombredt). Smalt går litt mer på øvre del av ryggen synes jeg, men ryggvinkel er også veldig viktig. 60 grader circa er fint, ikke for rett og ikke for bøyd.

3: Her kommer gener, intensitet, kosthold, osv osv MASSE inn i bildet. Dessverre må du prøve deg fram. Så lenge du har fremgang så gjør du ting riktig. Har du ikke fremgang, kutt/øk sett/reps, kutt / øk frekvens, intensitet, osv.

En grei regel for meg er at jeg skal ut av gymmet 'godsliten', og ikke ødelagt. Om høyfrekvens gir deg dette, så fortsett med det i min mening.

Bra at du fiksa en egen tråd, Elliott. ;)

On it :p

Takk.

1. Finnes det noen bedre 1 beins øvelse enn bulgarske utfall da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre, hva målet ditt med treningen er, Elliot?

Jada. Det er vel flere mål jeg har.

1. Ønsker først og fremst å bli sterkere i knebøy, mark og dips/benk, chins, stående roing.

2. Øke bevegligheten og bli myk og smidig

3. Forbedre holdningen gjennom styrke, tøyninger og aktiveringsøvelser

4.Få en sterk kropp som er motstandsdyktig mot skader

5.Få mer muskelmasse.

6. Deffe litt til neste sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal være ærlig, og si at mark og bøyen din er på nybegynner nivå. Det siste du trenger er å overanalysere og tenke på hva som er best av utfall og benpress og høyfrekvens eller ikke.

Skal du bli bedre i markløft og knebøy, så må hoveddelen av programmet ditt inneholde bøy og mark.

Finn et oppsett, hvor du trener markløft og knebøy og hold deg til det. Du kan ikke bytte på øvelser og program hele tiden, da kommer du ingen vei. Selv, trente jeg sheiko i et og et halvt år, før jeg bestemte meg om programmet fungerte. Hadde jeg kun trent det i 4 uker, ville jeg ikke ha fått noe progresjon og ville synes at programmet ikke fungerte. Hold deg til et fast oppsett i 6mnd+.

Hvis du skal bytte ut noe, bytt ut støtteøvelser, ikke oftere enn hver 4 uke. Hvis du bytter ting for ofte, lar du ikke kroppen få tid til å tilpasse seg treningseffekten.

Anbefalinger:

5x5 programmer, madcow, bill starr, børge's autoregulering

531

RYP

Hvis du har tid les dette, første innlegg:

http://forums.sherdog.com/forums/f13/long-term-progress-vision-354062/

og dette

http://forums.sherdog.com/forums/f13/dogma-training-advice-335151/

Har du problemmer med kroppen, dra til en lege/fysio/osv. Det er lite fitnessbloggen kan hjelpe deg når det gjelder skader, osv. Det er svært individuelt og bør undersøkes.

Skadeforebygging:

Enkle prehab øvelser for overkropp

Bevegelighetsøvelser for hofter:

eventuelt:

http://www.mobilitywod.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være ærlig, og si at mark og bøyen din er på nybegynner nivå. Det siste du trenger er å overanalysere og tenke på hva som er best av utfall og benpress og høyfrekvens eller ikke.

Skal du bli bedre i markløft og knebøy, så må hoveddelen av programmet ditt inneholde bøy og mark.

Finn et oppsett, hvor du trener markløft og knebøy og hold deg til det. Du kan ikke bytte på øvelser og program hele tiden, da kommer du ingen vei. Selv, trente jeg sheiko i et og et halvt år, før jeg bestemte meg om programmet fungerte. Hadde jeg kun trent det i 4 uker, ville jeg ikke ha fått noe progresjon og ville synes at programmet ikke fungerte. Hold deg til et fast oppsett i 6mnd+.

Hvis du skal bytte ut noe, bytt ut støtteøvelser, ikke oftere enn hver 4 uke. Hvis du bytter ting for ofte, lar du ikke kroppen få tid til å tilpasse seg treningseffekten.

Anbefalinger:

5x5 programmer, madcow, bill starr, børge's autoregulering

531

RYP

Hvis du har tid les dette, første innlegg:

http://forums.sherdog.com/forums/f13/long-term-progress-vision-354062/

og dette

http://forums.sherdog.com/forums/f13/dogma-training-advice-335151/

Har du problemmer med kroppen, dra til en lege/fysio/osv. Det er lite fitnessbloggen kan hjelpe deg når det gjelder skader, osv. Det er svært individuelt og bør undersøkes.

Skadeforebygging:

Enkle prehab øvelser for overkropp

Bevegelighetsøvelser for hofter:

eventuelt:

http://www.mobilitywod.com/

Jo takk for forslag. Har sett disse videoene allerede.

Jeg bytter sjelden program og jeg holder meg som regel til et fast utvalg av det jeg mener er de beste øvelsene.

Noen ganger eksperimenterer jeg litt med øvelser som du sier.

Jeg mener også at man ikke må følge et fast oppsatt program, så lenge man holder seg til grunnprinsippene og velger de "beste" øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Unilaterale øvelser bør gjøres iht nivå, hvilken øvelse som er "best" er umulig å si på forhånd.

Unilaterale øvelser i maskin er vel og greit, men jeg ville anbefalt å vektlegge egen kroppsvekt/frivekter da dette er hovedpoenget med unilaterale øvelser -> støttemuskulatur

2. Så lenge albuene dine peker ned vil du i hovedsak aktivere latissimus, trapezius og bakside skuldre (og en rekke andre selvsagt..) - har du derimot albuene vekk fra kroppen når du drar vil du aktivere mer øvre del av ryggen (trapz og bakside skulder) og mindre latissimus.

3. Her svarer du på ditt eget spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Hamstringscurl liggende en bra øvelse? Liggende 1-beins hamstringscurls bedre?

5. Sittende roing vs stående fremoverbøy roing?

6. Noen spesielle treningsfordeler eller muskelvekstfordeler ved å blande 2 stimulityper for samme muskel i samme økt? f.eks starte med hangups med vekt, 4x4, og etterpå kjøre et sett uten vekt ca 10-15 reps til utmattelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Hamstringscurl liggende en bra øvelse? Liggende 1-beins hamstringscurls bedre?

5. Sittende roing vs stående fremoverbøy roing?

6. Noen spesielle treningsfordeler eller muskelvekstfordeler ved å blande 2 stimulityper for samme muskel i samme økt? f.eks starte med hangups med vekt, 4x4, og etterpå kjøre et sett uten vekt ca 10-15 reps til utmattelse.

4. Bra for hvem til hvilket formål?

5. ..for hvem til hvilket formål?

6. Periodiser, så ja og nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bli bedre i markløft og knebøy, så må hoveddelen av programmet ditt inneholde bøy og mark.

Finn et oppsett, hvor du trener markløft og knebøy og hold deg til det. (...) Hvis du skal bytte ut noe, bytt ut støtteøvelser, ikke oftere enn hver 4 uke.

(...)

Har du problemer med kroppen, dra til en lege/fysio/osv. Det er lite fitnessbloggen kan hjelpe deg når det gjelder skader, osv. Det er svært individuelt og bør undersøkes.

Hele innlegget til erixenM kan klistres opp på kjøleskapdøra - ved siden av den gode kostholdsplanen du selvfølgelig allerede har hengende der.

:)

Det jeg har sitert ham på her er det grunnleggende og jobber du aktivt med prehab, dynamisk oppvarming og mobilitetsøvelser i tillegg - så er du ikke bare på rett vei, men har faktisk tatt inn på den feteste motorveien med høyest tillatte hastighet rett fremover!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...