Gå til innhold

Elliots spørsmåltråd


Elliot

Anbefalte innlegg

ErixenM har egentlig lukka denne tråden, men er så lenge siden jeg skrevet noe svar på tråder.

1.Ha en plan og følg den. Ett ark med øvelser er ikke en plan, men en oversikt om hva du skal gjøre de neste 3-6mnd+ er en plan. For de fleste er en ferdig template plan en god start.

2.Fokusert på det store, ikke bruk for mye tid på små detaljer. Men planen din skal allerede ha gjort dette, ikke tenk så mye på det.

3.Alle maser om hvilken assistanse øvelser vil øke benken osv. til neste nivå.

1år med assistanse kan øke Benken din med 5kg, men 1time med teknikk kan øke den med 10kg

4.Ikke heng deg opp i detaljer som Kabelroing med bredt eller smalt grep osv. betyr lite.

Men med assistanse vil ofte Kroppsvekt,Hantler og stang være å foretrekke.

T-nation Inside the muscle er en grei pekepinne om man først skal være pedantisk.

Lær deg forskjellen på å trene bevegelsen og trene muskelen.

5.Mer er ikke alltid bedre. Dette gjelder det meste.

Ofte vil jeg nesten påstå og gjøre så lite som mulig der man fortsatt har fremgang er lurt. Da har man mer å gå på når fremgangen stopper.

6.Tren det du vil bli god på og det du suger i, ikke legg med masse drit du ikke vet hvorfor du har med i planen eller vet hva det vil forbedre.

Svar på post over:

1. Ønsker først og fremst å bli sterkere i knebøy, mark og dips/benk, chins, stående roing.

2. Øke bevegligheten og bli myk og smidig

3. Forbedre holdningen gjennom styrke, tøyninger og aktiveringsøvelser

4.Få en sterk kropp som er motstandsdyktig mot skader

5.Få mer muskelmasse.

6. Deffe litt til neste sommer

Svar:

1. Tren og finn ett periodisert opplegg for disse øvelsene. Typ. Sheiko,dietmar,5x5,SS,5\3\1 osv. med disse øvelsene med som assistanse.

2. Tøying

3. 1 og 2

4. 1 og 2

5. 1 og 6

6. Kosthold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

1. Beinstilling i knebøy og aktivering av muskler:

Er det slik at en bred beinstilling i knebøy med føttene pekende utover trener mer hamstrings, lyske og rumpe enn ved den olympiske varianten?

2. Face pulls: Dette er en øvelse jeg kjører med lav belastning. Kan jeg f.eks kjøre denne 4 ganger per uke eller blir dette for mye?

3.Hvis jeg ønsker å øke frekvensen på treningen min skal jeg som hovedregel kjøre samme totale ukevolum, men bare fordele det over flere treningsdager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 vinkelen til overkroppen vil avgjøre om quads eller hams blir mest utnyttet. Vertikal overkropp=quads og omvendt.

2 to ganger holder i min mening.

3 kommer an på om det du gjør nå er fornuftig eller ikke. "Passende" reps, volum og frekvens er ofte en individuell greie. Prøv deg litt frem, du merker fort om du blir søt for sliten eller for lite stimuli. Finjustér der etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Og noen flere.

1. Er rygghev en bra øvelse. Bør jeg ta denne med å rulle ryggen opp eller med strak rygg?

2. Er det noen bra øvelser for triceps. Kjører dips men synes ikke jeg får allverden kontakt med triceps. Noen forslag til øvelser? smalbenk?

3. Jeg har en volumdag med mark. bør jeg kjøre flere sett på 5 reps eller kan jeg ha litt færre sett med 8-10 reps?

Personlig foretrekker jeg 5 reps da jeg føler teknikken sitter bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Og noen flere.

1. Er rygghev en bra øvelse. Bør jeg ta denne med å rulle ryggen opp eller med strak rygg?

2. Er det noen bra øvelser for triceps. Kjører dips men synes ikke jeg får allverden kontakt med triceps. Noen forslag til øvelser? smalbenk?

3. Jeg har en volumdag med mark. bør jeg kjøre flere sett på 5 reps eller kan jeg ha litt færre sett med 8-10 reps?

Personlig foretrekker jeg 5 reps da jeg føler teknikken sitter bedre.

Rygghev er en bra øvelse hvis du gjør den korrekt med passelig belastning.

Jeg har lært at du i rygghev skal starte bevegelsen i hofta, og dra ryggen jevnt og kontrollert opp, mens ryggen er strak.

Rygghev med rullerygg er noe tull, på samme måte som at markløft med krum rygg er noe tull. Ryggen er sterkest når den er låst rak.

Smalbenk og pushdown i kabel og dips(hvor mye trener du med om gangen?) og typ skullcrushers/tricep extension fungerer bra for større armer.

Selv synes jeg i min ignoranse at muskelkontakt er oppskrytt. Bli sterk som fææn, så ordner størrelsen seg.

Du finner ingen her i verden som tar dips med +60kg eller halvannen kroppsvekt i benk, som har små armer.

3: færre reps= mindre muskulær utmattelse= bedre teknikk. Kjør femmere til kuene kommer hjem du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dips, smalbenk (albuene nærme kroppen!) og overhead tri extension bygger alle tre tricepshodene.

Bytte på mellom 2, 5, 10 og 15 liker jeg. Smak og behag. Ed Coan og resten av gamle gutta kjørte også slik.

"Kronisk" tynne karer har ofte mer av type 1 muskelfibre, som igjen har bedre utbytte av høyere reps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...