Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man bruker vel en del mer kraft ved løping/jogging, siden bevegelsen ikke bare foregår framover, men også oppover...?

Og da vil man vel automatisk bruke mer energi på det?

Jeg synes i hvert fall det virker logisk.. mulig det er litt avhengig av hastighet, og dermed spensten i fremdriften, men slike ting har ikke jeg greie på..

Okei la oss ta ett eksempel:

Ola løper 3km på 15min en dag. En annen dag går han 3km på 30min.

Hvis du ser på treningsøkten isolert sett forbrenner du ca. det samme. Dette fordi du med å løpe 3km vil være kortere i aktivitet enn ved å gå de samme 3km.

Nå er det slik at kroppen lever og ånder etter treningsøkten også. Og ved ei hardere joggeøkt hvor pulsen har vært høy vil nettoforbrenningen iløpet av det døgnet 3km ble gjennomført på 15min være større kontra gåøkten på 30min.

% andel fett er høyere ved når en går kontra jogging. Men her igjen: en må se over et helt døgn og ikke bare treningen isolert sett. Over et helt døgn vil du forbrent både mer kalorier og fett etter joggeøkten.

Hjalp dette? :)

Calling bullshit.

Ifølge lord doktor layne norton så forbrenner man mer ved å kjøre tre 60m intervaller enn man gjør ved en time jogging.

I tillegg senker jogging i flere timer forbrenningen den ytterligere, poenget er at du forbrenner mer når du jogger.

Annonse

Calling bullshit.

Ifølge lord doktor layne norton så forbrenner man mer ved å kjøre tre 60m intervaller enn man gjør ved en time jogging.

I tillegg senker jogging i flere timer forbrenningen den ytterligere, poenget er at du forbrenner mer når du jogger.

Skjønte ikke helt den siste setningen din.

Annonse

Mener å huske at man ved løping forbrenner ca 1 kcal per kg kroppsvekt pr. km. Dvs, veier du 80 kg forbrenner du ca 80 kcal per km du løper. Ved gange forbrenner man ca. 0.75 kcal per kg kroppsvekt pr. km. Dvs, ca. 60 kcal pr km dersom du veier 80 kg:)

stemmer d sunnlropp sier, men har hørt 1 kcal uansett. altså forbrenner en ca likt ved gange og løping per km. MEN en forbrenner jo dermed mer ved løping per tidshenhet. altså vil forbrenning per minutt være større enn om du går. så en times løping er mer forbrennende enn en time gange, mens fem kilometer vil bli ca det samme.

løping krever litt mer mtp oksygenopptak/forbruket og faktum at firbrenningen stiger med høy puls.

og også matlyst kan jo vurderes litt på hva en skal velge (dersom vekttap er målet); i helga gikk jeg ni kilometer i fjellet. snittpuls 51% - ikke særlig belastende og jeg ble heller ikke sliten. dagen etter løp jeg dobbelt distanse på ca lik tid. ukvehungeren slo inn etter løpeturen som var HARD, mens gåturen ikke ga like stor (vedvarende) sult

Kroppen bruker mer energi ved løping kontra gange ved samme avstand tilbakelagt. Ved løping 1kcal/kg/km, ved gange 0,7kcal/kg/km. Dette er fordi du ved løping har en større vertikal forflytning, som da gir deg lenger arbeidsvei.

Kroppen bruker mer energi ved løping kontra gange ved samme avstand tilbakelagt. Ved løping 1kcal/kg/km, ved gange 0,7kcal/kg/km. Dette er fordi du ved løping har en større vertikal forflytning, som da gir deg lenger arbeidsvei.

man kan jo begynne å gå med spretne skritt.... hoho. derfor sa jeg 1,0 - for jeg går dom om jeg har fjær i skoa ;)

Bruker man like mange kalorier på å gå som å løpe?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...