Gå til innhold

Er livet virkelig bare sosiale medier?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bruk av internett og mobil blir litt det ein gjer det til. Fort gjort at det bikkar over.

Sjølv brukar eg internett aaaaaaalt for mykje no om dagen, blir nok vesentleg endra etter at eg flyttar til sommaren. Akkurat no går det mykje i flytteplaner, organisasjonsarbeid(jordbruksforhandlingar på gong!), som er praktisk å ta via nett. Og så er eg i ein periode i livet, der det er greit å koble litt vekk frå kvardagen. Virkelegheitsflukt kan det vel kallast. Det behovet er heldigvis snart over :)

Men desverre opplever eg at at for mange sit og glor i ein skjerm nesten heile tida. Enten dei er på besøk, fest, møter, ute på tur....mange verkar meir opptekne av å halde folk på nettet oppdatert, enn å prate med dei ein faktisk er i lag med.

Det er temmeleg (u)vanedannande å ha smarttelefon, merkar det veldig godt! (er ny i "gamet", då eg hadde knottetelefon fram til 4.april i år).

Det er tidkrevjande å vere online heile tida. Sjølv likar eg godt å ha nettfri. Utruleg digg!:D

Berre det å logge av ting som facebook, snapchat, instagram osv, og kun vere tilgjengeleg via telefon/sms er på mange måtar befriande. Og flymodus på nattestid er jo gull!;)

Moderne duppedittar er kjekt å ha, men det er som med alt anna: best i passe mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye positivt i sosiale medier ol. Selv om poenget i filmen er ganske bra, så faller det litt på sin egen greie.. det er opp til hvermannsen. Noen vil altid missbruke det, og det tar tid før noen går lei (les venner seg til det).

F.eks form eg selv bruker jeg en mye facebook. Noe snapchat men ikke instagram ol. Jeg føler face til tider erstatter meldinger ol.

Ting er bare enklere nå enn før med sosiale medier. Savner ikke tiden før.. For sannheten er vel at om jeg føler alt blir stress, kan jeg skru det av og VIPPS så har jeg fri :)

Så livet er ikke bare sosiale medier, men sosiale medier er bare en del av livet ditt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig!

Når jeg treffer venner / familie vil jeg være til stede med dem, og ikke ha telefonen i hånda hele tiden. Det irriterer meg grenseløst når folk er mer interessert i å tekste / chatte med folk på telefonen enn å prate med meg.

Var på en date i fjor hvor fyren trykket som besatt på mobilen og nesten ikke unnet meg et blikk. Vi hadde såvidt en samtale. Det var to forferdelige timer! :cautious:

Var på en date med en som stadig så på tv; den hang over hodet på meg. Hadde aldri i livet blitt i to timer!

Budskapet er bra det. Jeg tar ofte meg selv i å ta opp mobilen helt uten at jeg trenger det, selv i lunsjen med kolleger. Ja, det er en uvane jeg jobber med å bli kvitt. Det er kjekt å holde kontakten på face eller sende en sms og whatnot men til sin tid. Jeg har venner (RL-venner) som blir fornærmet hvis jeg ikke svarer på face-meldingen fort nok, som om jeg burde sjekke der hele dagen i tilfelle noen sender meg meldinger! Hvis de vil noe og det ikke haster så mye, kan de sende sms. Haster det, kan de ringe meg. Det koster ikke allverden lenger. Så kan vi avtale å møtes. Jeg er ikke så avhengig at jeg ikke klarer meg noen timer eller dager uten sosiale medier. Akkurat nå tar jeg en pause og sjekket Fitnessbloggen etter noe interessant å bruke noen minutter på; jeg sitter ikke og følger med for det. Når jeg skal ta meg en kaffepause, samler jeg noen kolleger så står vi og prater noen minutter. Jeg sender dem ikke mail?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig bevisst på at jeg ikke sjekker mobil/FB osv når jeg er sammen med folk. Da pakker jeg mobilen bort. Jeg syns det er kjempeirriterende med venner som sitter og smsér/chatter mens jeg snakker med dem. Respektløs. De sier gjerne "jeg hører hva du sier" men blir uansett en half-assed samtale.Og det irriterer vettet av meg.

Ellers, når jeg er alene (og leser til eksamen :S ) så har jeg ikke dårlig samvittighet for min bruk av sosiale medier. Men jeg unngår Twitter og Instagram med vilje, fordi jeg blir litt oppslukt. Fikk - etter mye motstand fra min side - Snapchat her for noen uker siden. Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk til dels sluttet å bruke Facebook. Det eneste jeg gjør der er i beste fall å chatte, holde meg oppdatert på bursdager for å levere gratulasjoner, sympatilike bilder til familiemedlemmer (noen ganger nære venner), samt få oppdateringer i viktige grupper og annet informasjon. Legger aldri ut bilder lenger, og har ikke hatt en statusoppdatering siden 2011. Er svært bevisst på hvilke kommentarer jeg kommer med. Flere og flere har jeg inntrykk av gjør det samme som meg.

For min del stoppet det litt opp når alle tanter, onkler og foreldre kom inn. De har sin fulle rett til å bruke det og jeg synes det er flott at de evner å være med på den digitale revolusjonen, men for min del komme privatlivet i første rekke. Jeg synes rett og slett det blir for mye at alle skal vite hvilke fester jeg går på, hvor jeg er til enhver tid og hva jeg gjør. Jeg har sagt stopp. Det handler også litt om personvern. Facebook ligger i grenselandet hva som kan tillates på dette området, men det skal jeg ikke gå mer inn på her.

Jeg er inne på profilen min et par ganger om dagen, men jeg er faktisk mest aktiv på Twitter. Der slipper man det presset som man får på Facebook. Og man kan diskutere saklig i en mye større grad enn på FB. Men også Twitter har jeg blitt mindre aktiv på i forhold til det jeg var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke facebook, og har heller aldri hatt det og jeg merker det når det kommer til hvordan jeg er i klassemiljøet. Jeg føler at spesielt klassen min i dette tilfelle, men det skjer ellers og, at folk ikke lenger prater sammen på samme måte som før fordi det er enklere å sende en melding. Som en konsekvens av at jeg ikke er på boka er at jeg ikke blir invitert til fester eller andre sosiale hendelser fordi folk kun snakker gjennom sosiale medier. Jeg er egentlig glad for å ikke ha facebook, men jeg har jo fitnessbloggen og snapchat. Jeg blir ikke sur hvis folk driver med mobilen mens vi prater, men under filmer synes jeg det er greit å legge den fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavanger Aftenblad har kjørt et interessant prosjekt med to ungdommer nå sist uke som inkluderte total utlogging fra facebook, twitter, snapchat, tinder, instragram, blogger, nettaviser, og hele pakken:

- Før du logget av observerte jeg deg da du leste til mattetentamen. Da løste du noen oppgaver før du sjekket mobilen, løste noen oppgaver, sjekket mobilen og slik fortsatte det, sier moren til Erling Goldfine.

Da Erling var avlogget, endret dette seg.

- Nå har du jobbet matte, matte, matte. Det likte jeg, sier moren.

---------------

- Du har vært mer til stede, mer konsentrert når du jobber med leksene og lettere å snakke til, sier mor Evy Aasland.

Venninnene Anette Thomassen og Linn Jeanette Lygren gleder seg til å få Marianne Aasland tilbake til den virtuelle verden.

- Det har vært fælt å ikke få svar på Snapchat eller høre hvordan det går, sier Thomasen.- Du er mer til stede uten sosiale medier og fokuserer mer nå når vi er med deg, sier Lygren.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/--Ble-det-en-vekker-for-deg-3414496.html#.U3Cgqvl_vQI

Resten av reportasjen:

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/En-dag-uten-selfies_-klarer-hun-det-3411326.html#.U3CiQvl_vQI http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Ikke-lenger-alltidpa-3408734.html#.U3CiYvl_vQI

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Klar-for-en-ekstrem-utfordring-3408691.html#.U3CiYfl_vQI

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Er-kvinner-mer-utsatt-for-nettavhengighet-3414971.html#.U3CjhPl_vQI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer gjerne at jeg bruker i overkant mye tid på internets.

Men, i disse dager hvor jeg på en måte starter litt på nytt, så har jeg innført mediefri (bortsett fra å sette på musikk osv) så lenge sønnen min er våken. Det skulle egentlig bare mangle.

Ellers så sitter jeg mye på mobilen fordi jeg rett og slett alltid er litt stressa og MÅ ha noe å holde på med.. Jeg ser ikke på bildene på instagram engang feks, jeg bare scroller opp og ned for å ha noe å holde på med, samme med face. Skulle egentlig bare ha skaffet meg en stressball. Har jeg ikke mobilen tilgjengelig så biter jeg negler eller noe sånt... :cautious:

Også kjeder jeg med sykt fort da, og liker å prate med folk :p

Kan bli syykt mye flinkere til å gå i meg selv og slakke litt på sosiale medier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...