Gå til innhold

Jeg kunne tenkt meg å flytte til Oslo; hjelp!


Aurelius

Anbefalte innlegg

Jeg har, som flere sikkert har fått med seg, planer om å vende tilbake til skolebenken fra høsten av og begynne å studere i Oslo.

Har allerede søkt om plass på studentbolig, men her er det vistnok så sjukt lange køer at jeg ikke tør satse alt jeg har på det kortet.

Hvor mye burde man påberegne at det koster å bo i hovedstaden?

Jeg regner med at jobb ved siden av studiene er obligatorisk?

Hvor langt "ut"/"vekk" kan man bo,og fremdeles ha det levelig mtp kollektivtransportmuligheter?

Er det noen her som kjenner til noen ledige hybler/rom i leiligheter/kollektiv?

(foreløpig kunne jeg helst tenkt meg Bjølsen/Sagene pga OSK, men om ikke det går er man jo med på andre løsninger)

Eller er det kanskje noen andre som er i samme båt som meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kollektiv ville jeg sterkt anbefalt om du skal studere etc, både for å møte folk og relativt mye rimeligere enn å bo for seg selv.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle høre at noen ville bosette seg på Bjølsen/Sagene, men hver sin smak..

Skaff deg en jobb asap, å leve på studielånet er bare trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i kollektiv før, så kjenner til greia ja (:

Kunne ikke fortalt deg noe om Oslos forskjellige bydeler om det så hadde stått om livet, men OSK gir meg ihvertfall relevante treningsmuligheter, så det er jo _noe_.

Hvor ville du heller anbefalt meg å lete etter krypinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det, jeg vet egentlig bare at jeg ville holdt meg unna de "fattigste" slum områdene som Bjølsen, Sagene, Tveita, osv. Men siden du skal studere og har en student økonomi, så blir det jo litt annerledes.

Men, jeg har både bodd og hatt andre venner som har funnet seg fine kollektiv på blant annet Frogner, Grunerløkka, Majorstua og riktig side av Grønnland.

Men det viktigste er forsåvidt å ha ting i nærheten, så min sjekkliste ville vært: Avstand til Kollektivt som går _ofte_, Avstand til bra daglivare butikk (Altså ikke Bunnpris og Lime) Avstand til godt treningssenter (Ja, jeg lar den ligge slik) Avstand til studiested og avstand til hva enn du liker å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i kollektiv før, så kjenner til greia ja :)

Kunne ikke fortalt deg noe om Oslos forskjellige bydeler om det så hadde stått om livet, men OSK gir meg ihvertfall relevante treningsmuligheter, så det er jo _noe_.

Hvor ville du heller anbefalt meg å lete etter krypinn?

Aner ikke hvor du skal studere, men Sagene/Bjølsen er ett fint og rolig strøk med bra bussforbindelser(hvert 5 - 10min), billige matbutikker(kiwi) og finere(meny) i tillegg til at Storo kjøpesenter ligger innen 1km unna. Ingenting å utsette på der, med mindre du vil ha gåavstand fra nattklubb-livet i sentrum.

Med det sagt så er det mange andre steder som også er fine og finere, men til andre priser. Finner også dårligere steder til billigere priser. F.eks Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det, jeg vet egentlig bare at jeg ville holdt meg unna de "fattigste" slum områdene som Bjølsen, Sagene, Tveita, osv. Men siden du skal studere og har en student økonomi, så blir det jo litt annerledes.

Men, jeg har både bodd og hatt andre venner som har funnet seg fine kollektiv på blant annet Frogner, Grunerløkka, Majorstua og riktig side av Grønnland.

Men det viktigste er forsåvidt å ha ting i nærheten, så min sjekkliste ville vært: Avstand til Kollektivt som går _ofte_, Avstand til bra daglivare butikk (Altså ikke Bunnpris og Lime) Avstand til godt treningssenter (Ja, jeg lar den ligge slik) Avstand til studiested og avstand til hva enn du liker å gjøre.

Til å være fra Oslo kjenner du byen din helt fantastisk dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sagene og Bjølsen er et fint sted og bo, rolig og nærme sentrum. Flere butikker som både er døgnåpne hele året, og ikke slum i det hele tatt.

Grunerløkka er det alltid noe som skjer, Majorstua er dyrt og Grønnland er det mye bråk.

Jeg bodde på Grønnland, men takker høyere makter for at jeg ALDRI skal bo der igjen.

Men som Tamadeus sier, hver sin smak, så jeg trur du kan få tips til du blir blå, og vil anbefale deg å finne det ut selv ;) Kollektivt er et godt tips hvis du ikke har noe i mot å bo sammen med fremmede, ellers må du ut av sentrum for å få noe som er til en ok pris, hvis du vil bo alene, og ikke på 9 kvadratmeter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 5500 mnd da jeg bodde i kollektiv på Grønnland/tøyen. Du får noen kollektiv som er mye billigre, men i hovedsak det som ligger ute på nett er til over 5000. Betaler 7000 der jeg bor nå, men til gjenngjeld bor jeg alene, med eget kjøkken og bad, kollektivlivet vakke noe for meg. Har også funnet ut at jeg bor relativt billig med tanke på at jeg bor midt i hipsterhelveteløkka.

Man kan bo ganske så langt utfor sentrum om man har ork til å bruke tid på kollektivtransporten, men da er det også greit å sjekke ut alt av buss/bane forbinnelser. Ofte er det opplyst om slikt på annonsene som ligger ute også. Vet iallefall at du kan bo så langt øst som grorud å ha både buss og bane som går veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har økonomien til det, og har tenkt til å bo i Oslo i en lengre periode, så ville jeg vurdert å kjøpe leilighet. Leieprisene er så skyhøye at det er jo helt vilt! Blir omtrent ingen forskjell i månedspris, bortsett fra at den betales på et lån istedetfor å gå opp i røyk. Men da må man jo ha egenkapital og slikt også da. Også vet jeg ikke helt hvordan det står til med boligmarkedet akkurat nå, så mulig det er et dårlig råd :p

Studentbolig tror jeg du bare kan glemme, da de prioriterer unge førstegangsstudenter og utenlandsstudenter.

Jeg kjenner folk som pendler helt fra Røyken og inn. Pendling fra Drammen/Lier/Asker/Sandvika bør ikke være noe stort problem, men jeg skjønner jo også at du kanskje har lyst til å bo i byen du studerer i.

Lykke til! :)

Edit: Haha den første setningen maket ingen sense. Nå bør den gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ett rom ledig hos meg, øvre grünerløkka, med felles kjøkken og ingen stue. ~5800 i måneden. Men det er fra juni da.

Greit å skrive hvor stort rommet er siden det ikke er stue, og lagringsplass, bad osv. Øvre Grunerløkka er veldig bra sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fint på Bjølsen/Sagene, synes jeg. Gode kollektivmuligheter, flere bra matbutikker, fint med turmuligheter (ikke langt til marka), kort til sentrum, og i det hele tatt...

Ganske vanlig med jobb ved siden av studiene, ja ;) Er det lov å spørre hva du har planer om å studere?

Og... Velkommen til Oslo! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å skrive hvor stort rommet er siden det ikke er stue, og lagringsplass, bad osv. Øvre Grunerløkka er veldig bra sted

Du har rett.

Fordeler:

- Øvre grünerløkka (som er sykt awesome).

- ~5800 kr i måneden.

- Rimelig store rom (usikker på akkurat hvor stor, men du får plass til en sofa + seng om du vil).

Ulemper:

- Ingen stue.

- For å komme til dusjen må du gjennom ett av rommene. (Men toalettet er tilgjengelig fra gangen).

- 5 etasje, ingen heis.

- Fellesvaskeri.

Skal lage en egen tråd for å unngå å kapre Aurelius sin tråd, men for all del, folk må bare sende pm om de er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...