Gå til innhold

Jeg kunne tenkt meg å flytte til Oslo; hjelp!


Aurelius

Anbefalte innlegg

hatt denne planen i hodet siste 4 år, mangler egentlig fastjobb til å realisere dette. Tenker det hadde blitt et hus til- and thats it. vi kan kalle det pensjonsplanen min. folk flest satser på å betale ned 1 bolig, men eg lar min andre betale seg selv ned, så eg har min lønn til disposisjon- eg må faktisk kjøpe "noe" for å unngå toppskatt og tull :p

Først må eg se om eg får fast jobb her eg har begynt- bedriften er bunnsolid, kan så og si at fremtiden er sikret om eg får fast jobb der.

Kan ikke slikt overskudd og investeres i aksjer/verdipapirer, eller må man toppskatte av de da og?

Men hvor ung var du da du startet boligsirkuset, og hvordan fikk du råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke slikt overskudd og investeres i aksjer/verdipapirer, eller må man toppskatte av de da og?

kan ikke alle reglene, men huset er nedbetalt= ligningsverdi på 550 000kr- uten at eg har tatt ny takst siden huset har blitt total renovert,

tingen er-leie inntektene på bolig nr 2 kan ikke overstige 20 000 per måned, da vil det regnes som næring.

Samme vil skje om man eier 5 boliger og leier ut 4, da blir det regnet som næring. da er det andre spille regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel kan vel si at eg har gått omvendt i livet, i forhold til mine venner fra VGS, eg begynte å jobbe med engang. og satset på boligdrøm først. det var leilighet- så var å eie hus, så å ha en nyere bil, så å studere. mens mine venner tok1 år fri, begynte å studere, og nå begynner å kjøpe bolig og sånt

eg startet å jobbe som avisbud...2 tima per dag, så 5, så 7, etter å ha vært ansatt i 4 måna...jobbet eg 13,5timer i snitt- 6 dager i uken.

kjøpte første bolig 2 uker etter eg fylte 20.

eg og min far sammen, jobbet bokstavlig talt som en HELT- kjøre aviser i 13-15 timer, sove 1 time, pusse opp hus. sove 2-3 timer. jobbe igjen.

bygde om en tomannsbolig- sammen med min far, til 5 boenheter, tok 3,5 år etter vanlig arbeidstid. etter 1,5 år med aviser, begynte å jobbe hos Ekornes- møbelfabrikk,jobbet som en helt der også(mye bedre lønn, akkordlønn- faktisk fikk eg kalle namnet "akkordjeger" xD)

dette var i Ålesundsentrum

2009, ville eg flytte til Fredrikstad, leta etter nytt oppusinngobjekt.

hadde flaks, fant dette huset, 154 kvadrat brutto, 140 netto til 990 000kr- ende på 1250 000. brukte 350-400 lakser til på totalrenovering

nå er det verdt rundt 2,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800 lakser i året, og får ikke lån. DA må bankene skjerpe seg. mens eg sitter og vurderer..om eg fåt fast jobb her eg jobber nå- om eg skal kjøpe en tomanssbolig til. hmm. sumethin wrong in diz crazey shit

Det har ingenting med banker å gjøre, det er på grunn av regulering. Og det er ganske god grunn til at det er sånn, selv om det er kjipt for oss nyutdannede med studielån. Men 15% er jo kanskje litt overdrevent mye i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med banker å gjøre, det er på grunn av regulering. Og det er ganske god grunn til at det er sånn, selv om det er kjipt for oss nyutdannede med studielån. Men 15% er jo kanskje litt overdrevent mye i disse dager.

Det er greit å ha regulering. men da bør man vurdere å gi lån ettter betalingsevne. 800 000kr. selv med 400 000 i studelån +-, så har man muligheter til å kjøpe og betale ned på en leilighet. ja greit nok man bør ikke få lån til å kjøpe penthouse- men 3-3,5 mill skal jo ikke være et problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å ha regulering. men da bør man vurdere å gi lån ettter betalingsevne. 800 000kr. selv med 400 000 i studelån +-, så har man muligheter til å kjøpe og betale ned på en leilighet. ja greit nok man bør ikke få lån til å kjøpe penthouse- men 3-3,5 mill skal jo ikke være et problem

Tror litt av greien er at selv om du tjener 800K eller whatever, så er ikke det ensbetydende med at du har noe som helst peiling på hvordan å håndtere penger, så å vise at du klarer å spare over ett par år sier noe om din evne til å passe på å betale regninger, spare, osv.

Men hovedpoenget er vel at vi nordmenn har en helt latterlig høy gjeldsandel allerede, på grunn av både veldig god økonomi over lang tid og en ekstrem boligprisvekst. Og noe må gjøre for å sette noen bremser på dette, og egenkapital er en måte å gjøre dette på. Godt mulig det finnes bedre måter å gjøre det på dog - jeg er ikke noen økonom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...