Gå til innhold

Jeg kunne tenkt meg å flytte til Oslo; hjelp!


Aurelius

Anbefalte innlegg

Mye fint på Bjølsen/Sagene, synes jeg. Gode kollektivmuligheter, flere bra matbutikker, fint med turmuligheter (ikke langt til marka), kort til sentrum, og i det hele tatt...

Ganske vanlig med jobb ved siden av studiene, ja ;) Er det lov å spørre hva du har planer om å studere?

Og... Velkommen til Oslo! :D

Jo takk skal du ha (:

Planen er å sikte mot lærer; enten lektor og realfag, samfunnsfag/historie eller yrkesfag kokkelærer(:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sagene/Bjølsen hadde et ganske labert rykte for noen år sida, men akkurat nå blir det regna som en av de greiere bydelene.

(noen penere fruer brukte termen "trendy" uten at jeg vil legge så mye i det.)

Det som kan sies er at 37-bussen går her, og den går hele døgnet hver dag i uka.

Er uttafor sentrum, så rolig på kveldstid, men tar deg ikke mer enn 15 min å komme deg til Oslo S eller 10 min til Majorstua.

Jamfør å komme deg til Blindern er det kjipt, da kollektivtransporten ikke er samkjørte dit... men en halvtime å tusle er uansett til å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagene/Bjølsen hadde et ganske labert rykte for noen år sida, men akkurat nå blir det regna som en av de greiere bydelene.

(noen penere fruer brukte termen "trendy" uten at jeg vil legge så mye i det.)

Det som kan sies er at 37-bussen går her, og den går hele døgnet hver dag i uka.

Er uttafor sentrum, så rolig på kveldstid, men tar deg ikke mer enn 15 min å komme deg til Oslo S eller 10 min til Majorstua.

Jamfør å komme deg til Blindern er det kjipt, da kollektivtransporten ikke er samkjørte dit... men en halvtime å tusle er uansett til å leve med.

Eller så tar man bare 37 bussen opp til nydalen og tbanen derfra:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har allerede søkt om plass på studentbolig, men her er det vistnok så sjukt lange køer at jeg ikke tør satse alt jeg har på det kortet.

[...]

Hvor langt "ut"/"vekk" kan man bo,og fremdeles ha det levelig mtp kollektivtransportmuligheter?

[...]

Eller er det kanskje noen andre som er i samme båt som meg her?

Et triks i ludo er å søke om plass på Åråsen studentbolig utenfor Lillestrøm, for så å søke om overflytting til et av hybelhusene i Oslo. Da går du foran i køen... Det var i hvert fall min plan, da jeg studerte. Jeg endte imidlertid med å bli boende på Åråsen standarden på hybelleiligheten og grei pendlevei til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagene/Bjølsen hadde et ganske labert rykte for noen år sida, men akkurat nå blir det regna som en av de greiere bydelene.

(noen penere fruer brukte termen "trendy" uten at jeg vil legge så mye i det.)

Det som kan sies er at 37-bussen går her, og den går hele døgnet hver dag i uka.

Er uttafor sentrum, så rolig på kveldstid, men tar deg ikke mer enn 15 min å komme deg til Oslo S eller 10 min til Majorstua.

Jamfør å komme deg til Blindern er det kjipt, da kollektivtransporten ikke er samkjørte dit... men en halvtime å tusle er uansett til å leve med.

Samt at det går greit å gå herfra og ned til sentrum, løkka, St.Hanshaugen osv. Da sees vi plutselig på Sagen da Aurelius ;)

Den eneste negative tingen jeg kan finne med å bo på Sagene er at det ikke er by-sykler her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde på Bjølsen i mange år (skal du kjøpe, sjekk stavangergata 46, byens minste leiligheter, men helt ok når du studerer!) Vi ville gjerne blitt boende, men det ble for dyrt for oss da vi fikk barn.

Du sykler til Blindern på 10min, og med 37bussen hele døgnet trenger du sjelden taxi. Sthanshaugen er 15min rusletur nedover, så du kan fint gå til Grünerløkka (men ikke hjem om natta alene langs Akerselva!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart ingen har foreslått stedene litt øst i byen, kan være kroner å spare på leie den veien hvertfall. Hasle, Økern, Linderud, Veitvet og tillogmed Grorud. Grorud er et møtepunkt for mange busser og t-banen går hvert 7. minutt på dagtid og 15. minutt på kveldstid etter 20 elns. Tar deg 20 minutter å komme til Grønland/Jernbanetorget. Det negative er at det ikke er hipster-coooolio å bo der. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er et interaktivt kart hvor oslofolk har markert områdene der de føler seg utrygge. Dersom du klikker på punktene, ser du kommentaren/begrunnelsen vedkommede har lagt inn.

http://www.osloby.no/nyheter/Her-foler-oslofolk-seg-utrygge-7112377.html

Det er endel troll som har vært på ferde der og ser jeg hehe. Folk som zoomer ut kartet og markerer Nord-Korea o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du bor i nærheten av en t-banestasjon er alt najs. Oppsal har ikke vært nevnt av "utkantstedene", men det er superkurant.

Ellers er Sagene, Bjølsen, Torshov, Sandaker veldig kule, sentrumsnære alternativer ("slum"? wtf?). På andre siden av sentrum er Kampen, Vålerenga og Etterstad tilgjengelig og helt ok prisa. Litt mindre utesteder og restauranter, men fine områder.

Jeg har funnet bra steder å bo på hybel.no et par ganger, så kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du bor i nærheten av en t-banestasjon er alt najs. Oppsal har ikke vært nevnt av "utkantstedene", men det er superkurant.

Ellers er Sagene, Bjølsen, Torshov, Sandaker veldig kule, sentrumsnære alternativer ("slum"? wtf?). På andre siden av sentrum er Kampen, Vålerenga og Etterstad tilgjengelig og helt ok prisa. Litt mindre utesteder og restauranter, men fine områder.

Jeg har funnet bra steder å bo på hybel.no et par ganger, så kan anbefales.

Forrige gang vi var på fest på Kampen fikk jeg høre av dama "Aldri at jeg ville gått her om kvelden alene" Steder som går under den definisjonen kaller jeg slum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på følgende:

1) Tenk med deg selv hvor langt du orker med kollektivtransport hver dag.

2) Sjekk hvor lang tid det tar med kollektivtransport til studiested og/eller trening.

3) Er det viktig for meg at det er stille?

4) Trenger man kvm til sosialt samvær hjemme/hjemmelesing/ting/osv? Eller bruker man mye tid hjemmefra og trenger egentlig et skap og en seng (det siste åpner opp for langt flere muligheter men er urkjipt om man bruker mye tid hjemme)

Sagene er et fint sted å bo, man kommer seg til (nesten) alle steder i byn rimelig kjapt med kollektivtransport, og det er rolig og fint, med veldig mange kjekke spisesteder og parker og cafeer og slikt i umiddelbar nærhet. Og døgnåpne matbutikker. Ikke søndagsåpne. DØGNåpne :D Fra der jeg bor har jeg Rema, Rimi, Meny, Kiwi, Joker, Lime og en fantastisk grønnsakshandler innenfor 5 minutters gangavstand. 5/7 innen to minutter. 3-4 steder som selger snobbete hipsterkaffe innenfor 5 minutters gangavstand. Det som er "lengst" unna er faktisk polet, da må du gå et helt kvarter opp til enten sandakersenteret eller storosenteret :(

Treningssentertettheten er ikke like høy som i områdene rundt Grünerløkka, men man har Sats, SiO, Fitness Express og Myrens sportssenter innenfor en ca 15 mins radius i gangavstand om man av ulike grunner ikke tør å trene på OSK.

Majorstua, Grünerløkka og Frogner kan også veldig fint, men har du uflaks kan du havne i helt sykt bråkete bygårder eller gater. Jeg ville ikke turt å gå for noe usett av den grunn, plutselig har du røykerne til Horgans eller trikkelinje 11 rett utenfor vinduet ditt.

Men med tanke på at du kan komme deg til OSK sine treningslokaler på Bjølsen med ikke mindre enn tre forskjellige busser + t-bane til Nydalen, ville jeg ikke hatt det som mest tungtveiende grunn for hvor jeg valgte å bosette meg.

Det finnes en del kollektivmessige "svarte hull" rundt i byn, og en del av dem er blant annet i områdene rundt Grünerløkka og rundt Uranienborg og Frogner der nesten all kollektivtransport baserer seg på at man må via sentrum. Det er veldig kronglete, med mindre man bare skal inn til sentrum og har alt annet i gangavstand. Men der foreslår jeg at du bare setter deg ned med Trafikanten.no og søker til du blir grønn i ansiktet. Jeg bodde en stund i Vibes gate, og brukte derfra lenger tid fra jobb enn da jeg i et års tid bodde utenfor ring tre, og også nå, selv om selve avstanden til sentrum fortsatt er noe lenger

Det at det er "umulig" å få studentbolig er heller ikke et bilde jeg kjenner meg helt igjen i. Det er kanskje "umulig" i 1-2 mnd i året, men resten av året er det stort sett aldri noe problem, i hvert fall i en del av boligene. Og som flere har vært inne på: tar man en mindre populær bolig som valg 1, er det lettere å få intern flytting etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...