Gå til innhold

Mat til lange sykkelturer


løpelyta

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med å finne god mat til lange sykkelturer (3-6 timer terreng i hovedsak). Jeg har en del intoleranser, bl.a gluten og laktose, så sportsbarer er utelukket. Har til nå blitt mye bananer og litt mandler, men når turene blir lengre og lengre merker jeg behovet for mer næring Happy.gif

Jeg er usikker på om jeg tåler sportsdrikker, ellers hadde dette vært et godt alternativ. Er ikke så lett å få med seg knekkebrød heller, de blir fort til smuler i sekken! Gel er jeg også usikker på, men jeg skal undersøke dette mer.

Noen som har tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja Bompi, det ser ut til å bli planen :) men vanskelig å finne oppskrifter uten honning, aprikos/ananas/dadler og havregryn... :) Som alle er ting jeg ikke tåler, dessverre. Har muuuligens funnet en som kan tilpasses!

Skulle gjerne hatt noe annet også som ikke må planlegges (lages) på forhånd, men hodet mitt kommer ikke på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gel har jeg skjønt er til siste innspurt, så vil anbefale deg å lage egne barer eller sjekke innholdsfortegnelsen på alt du kommer over..

Rosiner bruker jeg litt av da. Aprikoser tørkede, dadler, fiken og tørkede epler vet jeg noen som bruker :)

Har sjekka innholdsfortegnelsen på ca 50 proteinbarer til nå, alle er dessverre i kategorien tåler-ikke.Men jeg gir ikke opp :)

Rosiner er visst også på nei-lista... Virkelig ikke lett å kombinere et komplisert kosthold med trening!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenfritt brødalternativ med fornuftig pålegg funker bra - Med "fornuftig pålegg" mener jeg at du velger litt utfra behov/intensitet. Ved rolige langturer kan du med fordel få i deg noe mer proteinrikt enn ved høyintensitet (typ. ritt) hvor lettopptakelige karbs er å foretrekke. Alt fra peanøttsmør, til prim, kokt skinke, nugattig ... gjerne litt av alt. Så med mindre du skal passe vekta er det egentlig bare å finne noe som gjør at du får i deg mat.

Ellers er det mange som lager sykkelkake (google it) - da kan du bare erstatte det du trenger for å få den allergivennlig; altså glutenfritt mel/havre, o.l

Ellers anbefaler jeg deg å ha to flasker på sykkelen - en med rent vann og en med vann tilsatt karbo+elektrolytter. Det vil gi deg en del energi, og i tillegg hjelpe på væskebalansen.

PS: ikke vær redd for å prøve nye ting som lommemat heller. Bare fordi "ingen andre" bruker det du gjør betyr ikke at det er feil. Jeg kjenner syklister som har seigmenn som lommemat; alltid. En annen jeg kjenner spiser bare hjemmelagede havrebarer (med nøttør i), mens en annen særing sverger til marsipangris. Så det finnes INGEN fasit. Og tro det eller ei så presterer alle disse enormt bra på sykkelen ;) NOK energi er faktisk det viktigste når du trener så hardt og lenge. Så på slike turer syntes jeg ikke at sunnhet og "ren mat" skal være fokus - NOK er faktisk det viktigste. "rent", "naturlig" og "sunt" kan du heller tenke på ellers, altså når du ikke sitter på sykkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo SPortslager har noen uten gluten http://www.oslosportslager.no/produkt/nutri-snax-ginger-rocks-sportsbar-36g-32841.aspx , high5 ser jeg noen med glutenallergi har brukt men kan visstnok innehlde litt gluten.

Jeg har brukt winforce på sykkelritt og lange treninger - mellomting mellom gel og bar http://www.winforce.no/nettbutikk/?cat=1

Ellers er det kanskje en ide å lage egne barer så har du full kontroll.

Jeg spiser også banananer - det er lett å få i seg og gir bra energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glutenfritt brødalternativ med fornuftig pålegg funker bra - Med "fornuftig pålegg" mener jeg at du velger litt utfra behov/intensitet. Ved rolige langturer kan du med fordel få i deg noe mer proteinrikt enn ved høyintensitet (typ. ritt) hvor lettopptakelige karbs er å foretrekke. Alt fra peanøttsmør, til prim, kokt skinke, nugattig ... gjerne litt av alt. Så med mindre du skal passe vekta er det egentlig bare å finne noe som gjør at du får i deg mat.

Ellers er det mange som lager sykkelkake (google it) - da kan du bare erstatte det du trenger for å få den allergivennlig; altså glutenfritt mel/havre, o.l

Ellers anbefaler jeg deg å ha to flasker på sykkelen - en med rent vann og en med vann tilsatt karbo+elektrolytter. Det vil gi deg en del energi, og i tillegg hjelpe på væskebalansen.

PS: ikke vær redd for å prøve nye ting som lommemat heller. Bare fordi "ingen andre" bruker det du gjør betyr ikke at det er feil. Jeg kjenner syklister som har seigmenn som lommemat; alltid. En annen jeg kjenner spiser bare hjemmelagede havrebarer (med nøttør i), mens en annen særing sverger til marsipangris. Så det finnes INGEN fasit. Og tro det eller ei så presterer alle disse enormt bra på sykkelen ;) NOK energi er faktisk det viktigste når du trener så hardt og lenge. Så på slike turer syntes jeg ikke at sunnhet og "ren mat" skal være fokus - NOK er faktisk det viktigste. "rent", "naturlig" og "sunt" kan du heller tenke på ellers, altså når du ikke sitter på sykkelen

Faktisk vanskelig å klare spise nok når man driver med sykkel. Bare igår påstår Polar at jeg brant vekk 2000 kcal på en 2,5 timers (7 mil) tur.. Må faktisk trøkke i meg mer enn jeg har appetitt på for å holde energilagre vedlike. Litt "luksusproblematikk"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sykla Lillehammer-Oslo hadde jeg en pose med to allergivennlige brødskiver med peanut butter og sjokoladepålegg brettet sammen i lomma på trøya. Funka helt fint det, bare tvinnet posen en gang før jeg brettet den, da kunne jeg få tak i den mens jeg satt på sykkelen. Ellers gikk det i bananer, vann og sportsdrikke. Sånne små bokser med rosiner kan sikkert også være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk vanskelig å klare spise nok når man driver med sykkel. Bare igår påstår Polar at jeg brant vekk 2000 kcal på en 2,5 timers (7 mil) tur.. Må faktisk trøkke i meg mer enn jeg har appetitt på for å holde energilagre vedlike. Litt "luksusproblematikk"..

nettopp derfor må en få i seg mye energi underveis på trening, for d blir umulig å dekke et så stort underskudd i etterkant :) og så må en prioritere energitette matvarer hele tiden. kokosmelk, saus, smør, ost, peanøttsmør, laks i stdet for torsk osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M

nettopp derfor må en få i seg mye energi underveis på trening, for d blir umulig å dekke et så stort underskudd i etterkant :) og så må en prioritere energitette matvarer hele tiden. kokosmelk, saus, smør, ost, peanøttsmør, laks i stdet for torsk osv

Jepp, og så "fælt" vi har det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å finne god mat til lange sykkelturer (3-6 timer terreng i hovedsak). Jeg har en del intoleranser, bl.a gluten og laktose, så sportsbarer er utelukket. Har til nå blitt mye bananer og litt mandler, men når turene blir lengre og lengre merker jeg behovet for mer næring Happy.gif

Jeg er usikker på om jeg tåler sportsdrikker, ellers hadde dette vært et godt alternativ. Er ikke så lett å få med seg knekkebrød heller, de blir fort til smuler i sekken! Gel er jeg også usikker på, men jeg skal undersøke dette mer.

Noen som har tips? :)

Vet de i tour de france er ute etter å ha så delikate og smakfulle måltid som mulig fordi de mister matlysten av syklingen, så flere av de har med seg calzoner og forskjellige, kanskje du kan skaffe en glutenfri sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bare fælt hvis en ikke tar ernæring på alvor, slik jeg ikke gjorde på lang tid ;) So not worth it ...!

Har aldri vært kjent for å være kresen i matveien, hverken på type mat eller mengde.. Noe som resulterte i at jeg nærma meg 90 kg før jeg begynte sykle, nå er jeg ca 75 og går ned om jeg ikke passer på. Skal ikke under 65 så godt å ha noen kg å "gå på" nå som sesongen begynner for alvor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...