Gå til innhold

Finne motivasjon når man ikke liker trening?


Doffy

Anbefalte innlegg

Slanket meg for en stund siden kraftig, og bestemte meg for å forsøke (for n`te gang) styrketrening.

Jeg har nå holdt på kun ei lita uke, 1 trening i uke 2 så kom jeg halveis i øvelsene så orket jeg bare ikke mer. Nå skal det sies at jeg er offshore på nattskift og jobber overtid hver dag. Men alikevell, dette problemet får jeg hver gang jeg forsøker å "bli hekta på trening" som mange blir.

Men jeg liker ikke og får meg ikke til å like styrke trening. Jeg vil så gjerne få muskler og like å trene, men med motivasjonen ikke finner sted, og treningen kjennes ubehagelig for kroppen uansett øvelse og trening.

Jogget 3-4 ganger i uka et års tid men hatet det like mye hver gang, någge målet på 1mil på 1 time så ble det helt stopp.... kanskje jogget 2-3 ganger etter på, og dette er snart 6-7 måneder siden....

Hvorfor kan ikke jeg bli bitt av treningsbasillen? Er bare kroppen min og hodet mitt bare ikke sydd sammen for dette?

En ting er å finne motivasjon når man liker og trene men er i en tung fase men her stritter hvert fiber i kroppen når jeg går å trener hver gang....

Trenger hjelp til "re programmering" av hode,sinn og kropp.

Hele greia ender opp i frustrasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slanket meg for en stund siden kraftig, og bestemte meg for å forsøke (for n`te gang) styrketrening.

Jeg har nå holdt på kun ei lita uke, 1 trening i uke 2 så kom jeg halveis i øvelsene så orket jeg bare ikke mer. Nå skal det sies at jeg er offshore på nattskift og jobber overtid hver dag. Men alikevell, dette problemet får jeg hver gang jeg forsøker å "bli hekta på trening" som mange blir.

Men jeg liker ikke og får meg ikke til å like styrke trening. Jeg vil så gjerne få muskler og like å trene, men med motivasjonen ikke finner sted, og treningen kjennes ubehagelig for kroppen uansett øvelse og trening.

Jogget 3-4 ganger i uka et års tid men hatet det like mye hver gang, någge målet på 1mil på 1 time så ble det helt stopp.... kanskje jogget 2-3 ganger etter på, og dette er snart 6-7 måneder siden....

Hvorfor kan ikke jeg bli bitt av treningsbasillen? Er bare kroppen min og hodet mitt bare ikke sydd sammen for dette?

En ting er å finne motivasjon når man liker og trene men er i en tung fase men her stritter hvert fiber i kroppen når jeg går å trener hver gang....

Trenger hjelp til "re programmering" av hode,sinn og kropp.

Hele greia ender opp i frustrasjon

Ikke så mange andre tips en å alltid ha et mål. f.eks sette et nytt mål etter at et annet er nådd. Finne en treningspartner? Gjøre trening du synes er gøy? Ha kortere økter?

Mål er viktig uansett om det er realistisk eller ikke. Har selv i perioder ikke hatt noe spesielt mål, og da har jeg mildt sagt ikke vært motivert til noe trening. 3-4 måneder med null trening.

BTW har noen nevnt at du likner litt på Sigurd Vongraven?

http://bilostalo.ru/sites/default/files/sigurd-wongraven-satyr-stalo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så er det ingenting som er så motiverende som framgang. Når broren min dro meg med på trening for å begynne på Starting Strength så var jeg skeptisk. Jeg var jo bare en skinnyfat 30-årig kontorrotte som ikke kunne en dritt om trening. Og bare 3 øvelser hver trening, LOL amirite? Og styrketrening, er ikke det egentlig bare for bola bodybuildere'a? Ah, the Dunning-Kruger was strong in this one! Men jeg bestemte meg for å gjøre et forsøk, selv om jeg fortsatt ikke var helt overbevist.

Etter et par-tre uker så merket jeg forskjell. For det første så var stølheten som følger med en fersk nybegynner borte. Og viktigere:Jeg skjønte at dette kan jeg faenmeg gjøre. Visst faen kan jeg løfte vekter! Jeg - kontorrotta! In your face, destiny!

Det var gøy å løfte tyngre vekter hver trening. Hvor fedt er det ikke å sette ny personlig rekord tre ganger i uken? Jeg leste SS-boka og annen informasjon, og ble overbevist om at styrketrening er et fundament i livet som jeg inntil da hadde oversett. Etter en måneds tid med SS så stoppa dama mi meg på vei inn i dusjen med et "HeyheyHEY! Hva er det som har skjedd her?!?" og pekte på ræva mi. Squats and deadlifts ;)

Men nok om ræva mi. Det som var motiverende for meg var som sagt å gjøre framgang fra trening til trening. Akkurat det synes jeg kanskje er den mest undervurderte aspektet med Starting Strength, den vanvittige framgangen man kan gjøre på kort tid (3-9 måneder). Jeg kan lett se for meg hvis jeg hadde fulgt et jalla kukerundtprogram så hadde jeg ditcha styrketreninga ganske raskt. SS er krevende, men det er gøy! Det er FEDT å pushe grenser. Det gjør så jævlig godt å knuse arbeidssett på en dag der du egentlig tror du ikke skal klare det. Da snakker vi karakterbygging.

Motivasjon er vanskelig. Alle vet at de bør spise sunt og trene og alt det der, men det er mange som ikke gjør det. Det er en masse faktorer som spiller inn. Hva med dette: Bestem deg for å gjennomføre et opplegg helhjertet i én måned. Uansett hvor lite motivert du måtte være en av dagene så bare gjennomfør treningsøkta som planlagt. Det klarer du fint (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanket meg for en stund siden kraftig, og bestemte meg for å forsøke (for n`te gang) styrketrening.

Jeg har nå holdt på kun ei lita uke, 1 trening i uke 2 så kom jeg halveis i øvelsene så orket jeg bare ikke mer. Nå skal det sies at jeg er offshore på nattskift og jobber overtid hver dag. Men alikevell, dette problemet får jeg hver gang jeg forsøker å "bli hekta på trening" som mange blir.

Men jeg liker ikke og får meg ikke til å like styrke trening. Jeg vil så gjerne få muskler og like å trene, men med motivasjonen ikke finner sted, og treningen kjennes ubehagelig for kroppen uansett øvelse og trening.

Jogget 3-4 ganger i uka et års tid men hatet det like mye hver gang, någge målet på 1mil på 1 time så ble det helt stopp.... kanskje jogget 2-3 ganger etter på, og dette er snart 6-7 måneder siden....

Hvorfor kan ikke jeg bli bitt av treningsbasillen? Er bare kroppen min og hodet mitt bare ikke sydd sammen for dette?

En ting er å finne motivasjon når man liker og trene men er i en tung fase men her stritter hvert fiber i kroppen når jeg går å trener hver gang....

Trenger hjelp til "re programmering" av hode,sinn og kropp.

Hele greia ender opp i frustrasjon

Jeg begynte å trene i februar, etter 4 år med stillesitting.

Det var IKKE fordi jeg hadde så lyst til å trene,

men fordi jeg hadde lyst til å føle meg vel og få en mer velfungerende og penere kropp.

Jeg måtte gå noen runder med meg selv og jeg tenkte at for å få det resultatet jeg ønsker,

må jeg ta den jobben som skal til for å oppnå det....

Som med alt annet i livet...

Jeg tok også bilder fra før jeg startet å trene,

slik at jeg hadde noe å sammenligne med når jeg hadde trent litt.

For meg har bildene vært veldig viktige, de har fått meg til å gidde å reise på trening, også de dagene jeg VIRKELIG ikke har lyst.

For jeg liker ikke å trene, virkelig ikke.

Men jeg liker følelsen jeg får etterpå, også liker jeg endringene jeg kan se.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt elendig på å pushe meg selv både på å få ræva avgårde til trening, og på å ta i maks og gi alt når jeg først har kommet frem. Nå har jeg trent tung styrketrening med enorm fremgang siden nyttår, fordi jeg har fast treningsdate med to andre tre ganger i uka. Først nå er jeg kommet så langt at jeg tror jeg ville klart å opprettholde planen selv om de andre skulle gi seg. Det tar noen måneder med jobbing før du kommer skikkelig inn i det, men plutselig føles trening som en naturlig del av hverdagen - og som noe det blir viktig for deg å få gjennomført. Du kommer dit du også! Har du noen du kan dra med deg blir starten lettere, sånn var det i alle fall her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn et program for nybegynnere du synes høres morsomt ut, eventuelt lei deg en PT som kan sammen med deg sette opp program mål og delmål, samt vise deg riktige teknikker. Finn musikk du blir gira av, klipp på youtube som motiverer deg, og tenk på at alt du gjør på trening som kan virke kjedelig nå KUN vil gagne deg, din kropp, din fysikk og ikke minst at du vil føle deg bedre. Det er sjeldent man hører sure folk som trener ofte. De er som regel blide, og det er det en god grunn til, kroppen elsker mosjon, sunn mat, man blir sosial, kjent med flere folk osv.

I begynnelsen MÅ du pushe deg selv. Sett deg som mål at du skal pushe deg gjennom den første måneden, koste hva det koste vil. Stå på ditt, ikke pokker om noe skal få ødelegge for deg :)

Hvis du ikke liker trening, så ikke les milliarder av sider på nettet om det. Finn heller noe du synes hører spennende ut (innenfor trening) og les heller litt om det. La tanken om trening og tanken på å bli glad i trening komme mens du gjør det. Jeg gadd ikke å lese en eneste side i begynnelsen, men nå synes jeg det er morsomt og lærerikt. (JEG LIKSOM, hvem ville trudd det)

Skaff deg en diettplan (Les plan med sunn og god mat). Hvis du fra før av spiser mye usunt, så kan jeg garantere deg at innen kort tid med bare sunn mat så vil du merke forskjell på kroppen, fordøyelsen, energien, humøret og mye mer. Her også må du nok pushe deg, men som sagt, det er verdt det :)

Et annet tips kan også å ikke gå all the way treningsnazi. Tillat deg selv litt fri i helgen, ta deg en pils, spis litt digg. Hvis du holder deg til sunn fornuft i ukedagene og heller tillater deg litt digg på lørdager så skjer ting ganske raskt. Mange brenner seg på å kaste deg gamle livet ut av vinduet, for så å bli møkka lei ALT som har med trening å gjøre.

Håper du finne din motivasjon, og at du får en fin tid fremover med treningen ;)

P.s Jeg tør nesten vedde på at du innen 3 måneder gir opp godteri annenhver lørdag også ;)

Ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir neppe bitt av basillen første gang du er på trening. Du må holde ut en viss periode i begynnelsen, slik at treningen blir en vane. Det er heller ikke garantert at selve treningen noen gang blir din store lidenskap eller at du gleder deg hver eneste gang du går inn dørene på senteret. Også for trening er det opp- og nedturer, noen ganger vil flytsonen være utrolig med perser over en lav sko, andre ganger er alt tungt og dritt. Den gode nyheten er at det er mange aspekter ved treningen som kan motivere, som mange nevner foran her. Følelsen etter en gjennomført økt, fremgang å styrken, forandringene i speilet, en kropp man trives i. Synes det STRONG DAD sier høres fornuftig ut, gjennomfør de 4 første ukene, om så på ren viljestyrke, og se om ikke grunnlaget for en god vane er lagt. Ikke gjør det uoverkommelig å dra på trening, ha et greit gjennomførbart program som ikke tar for lang tid. Rom ble ikke bygget på en dag, det blir ikke treningsvaner eller en fit kropp heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer nok til å høres svært kontroversielt ut, spesielt på et forum for styrketrening. Jeg sier det likevel.

Trening er noe du gjør for å få en funksjonell kropp og bygge overskudd. Du sier at du jobber nattskift off-shore. Er dette da tungt belastende arbeid, eller sitter du gjerne mye i ro? Vurder det faktiske behovet ditt for ekstra styrketrening i hverdagen. Er målsetningen bare å mosjonere og holde seg i form, vil det å kjøre planken, push ups og knebøy med kroppsvekt, i tillegg til 2 dager i uka med jogging eller sykling, være nok til det. Om du spiser sunt, vil du da få en tiltalende nok kropp. Er målet imidlertid å bli svært muskuløs, må du innse at dette er like mye en jobb som det du gjør off-shore. Det avhenger av kontinuitet, at du stiller opp til enhver trening over tid. Da handler det ikke om motivasjon, men arbeidsvaner.

Formildende, skal du selvsagt alltid gjøre det lettere for deg selv å trene styrke. Det finnes flere metoder. Du kan trene i lag med andre, enten bekjente, eller via gruppetimer. Du kan bruke færre øvelse osv. Å holde seg sprek handler til syvende og sist om aktivitetsnivå, og da kan det å bli med i en ballsport for noen vedkommende være vel så givende som å løfte vekter på et treningsstudio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...