Gå til innhold

Hjelp da jeg bare griner!


Anbefalte innlegg

Jeg jobber med meg selv for å gå ned i vekt. Jeg spiser 1500-1700 kcal om dagen slik som det passer best for meg. Jeg spiser karbo, fett, proteiner og det som er bra. Jeg unner meg også noe ekstra i ny og ne.

Allikevel har jeg det ganske tungt om dagen. Jeg har lyst på godteri, så mye at jeg fysisk griner. Ikke bare godteri, men alt søtt med sukker.

Jeg har googlet, sjekket fitnessbloggen, andre blogger, - men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal gjøre det. Hovedproblemet mitt her er vel min mentale styrke da det alltid bare bli "en bit til" av f.eks sjokolade.

Er det noen som har noen råd til meg? Burde jeg kutte ut sukker helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber med meg selv for å gå ned i vekt. Jeg spiser 1500-1700 kcal om dagen slik som det passer best for meg. Jeg spiser karbo, fett, proteiner og det som er bra. Jeg unner meg også noe ekstra i ny og ne.

Allikevel har jeg det ganske tungt om dagen. Jeg har lyst på godteri, så mye at jeg fysisk griner. Ikke bare godteri, men alt søtt med sukker.

Jeg har googlet, sjekket fitnessbloggen, andre blogger, - men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal gjøre det. Hovedproblemet mitt her er vel min mentale styrke da det alltid bare bli "en bit til" av f.eks sjokolade.

Er det noen som har noen råd til meg? Burde jeg kutte ut sukker helt?

Hvor lenge har du ligget så lavt på kalorier?

Har du en ca fordeling av makronæringsstoffene dine?

Hva vil du oppnå med å kutte ut sukker subjektivt sett?

Hvordan ser treningen din ut?

Har du aktiv eller stillesittende arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ligget på 1500-1700 kcal siden 15 januar. Da med feil og glipper underveis.

Jeg vet ikke hva makronæringstoffer er. Hvis det er typ kalsium og sånne ting så aner jeg ikke.

Jeg tenkte kanskje at hvis jeg kutter ut sukker at jeg da ikke får det ekstreme søtsuget. Er ikke sikker på om det er kroppen min eller hjernen min om du skjønner.

Trener 2 ganger i uken, kardio oppvarming og så styrkeøvelser.

Stillesittende arbeid.

Har gått ned 8kg siden siden jeg begynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan være verdt å lese: http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?t=45808

Cliffs:

Yes, sugar addition is very real. Here's the cliff notes of the mechanism> sugar gets absorbed into the blood stream as glucose and acts on the mu receptors (opiod receptors) in the ventral tegmental area of the midbrain. The opiod neurons connected to the mu receptors are heavily involved in reinforcing and rewarding behavior, and send signals the nucleus accumbens in the cerebral cortex. Quite literally, this reverberating pathway reinforces your craving/desire/need for sugar and sugar containing foods have a higher food reward than an isocaloric food from any other source. This is the same pathway involved in recreational drugs (cocaine, MDMA, etc) but caffeine has more to do with ryanodine and calcium channels with respect to withdrawl.

If you went cold turkey with no sugar for 20-30 days, this would stop. I don't think you need to stop having cookies or chocolate, I just think you need a lower food reward and the only way you can do that is by resetting your palate and brain by abstaining for a while.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen råd til meg?

Jepp - jeg har et råd.

Lysten på noe søtt er grusomt vanskelig å bekjempe når en er på vei ned i vekt og går på kaloriunderskudd.

Om du velger en lavkarbo-diett så vil du bli kvitt dette suget i løpet av kort tid. Det handler utelukkende da om å få stabilisert blodsukkernivåene. Når du - slik du gjør - spiser etter en mer anbefalt fordeling av fett, karbohydrater og proteiner enn hva tilfellet er for en lavkarbo-diett, men bare skal spise mindre - så vil du fortsatt oppleve store svingninger i blodsukkeret. Det er disse svingningene som trigger søtsuget.

Nå kan du oppleve annet type ubehag med lav-karbo - hodepine og lave energinivåer, for eksempel - men det gjelder ikke for alle. Det kan være verdt å prøve lavkarbo for deg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

167 - 76 kg - 24 år - aktivitetsnivået mitt er lavt.

Kutt sukker helt en periode evt bytt ut med frukt.

Øk med proteiner og fett da proteiner og fett metter fortere og lengre og holder blodsukkeret mer stabilt=mindre søtsug.

Spis trege karbohydrater i form av havregrøt, søtpotet, fullkornsris/pasta etc.

Etter at jeg la om til lavkarbo så har jeg så og si aldri søtsug. Når jeg først spiser søtt bruker jeg Sukrin Gold til baking etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan være verdt å lese: http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?t=45808

Cliffs:Yes, sugar addition is very real. Here's the cliff notes of the mechanism> sugar gets absorbed into the blood stream as glucose and acts on the mu receptors (opiod receptors) in the ventral tegmental area of the midbrain. The opiod neurons connected to the mu receptors are heavily involved in reinforcing and rewarding behavior, and send signals the nucleus accumbens in the cerebral cortex. Quite literally, this reverberating pathway reinforces your craving/desire/need for sugar and sugar containing foods have a higher food reward than an isocaloric food from any other source. This is the same pathway involved in recreational drugs (cocaine, MDMA, etc) but caffeine has more to do with ryanodine and calcium channels with respect to withdrawl.

If you went cold turkey with no sugar for 20-30 days, this would stop. I don't think you need to stop having cookies or chocolate, I just think you need a lower food reward and the only way you can do that is by resetting your palate and brain by abstaining for a while.

Et nydelig eksempel på at vanskelige ord og fancy formuleringer er alt som skal til for å overtale folk. Hele det første avsnittet er gjennomsyret av påstander som er direkte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doh. Jeg har fått med meg noe med sukker og opiat-reseptorer, men har ingen forutsetninger for å vurdere de spesifikke mekanismene i den siterte teksten. Hva er det som rent konkret er feil (ref. utdrag under her)?

Hvis vi ser på denne ene dyrestudien om sukker og avhengighet så kan det tyde på at det kan være noe i påstanden om sukkeravhengighet og lignende virkning som ymse droger. Hva tror du?

Abstract

The experimental question is whether or not sugar can be a substance of abuse and lead to a natural form of addiction. “Food addiction” seems plausible because brain pathways that evolved to respond to natural rewards are also activated by addictive drugs. Sugar is noteworthy as a substance that releases opioids and dopamine and thus might be expected to have addictive potential. This review summarizes evidence of sugar dependence in an animal model. Four components of addiction are analyzed. “Bingeing”, “withdrawal”, “craving” and cross-sensitization are each given operational definitions and demonstrated behaviorally with sugar bingeing as the reinforcer. These behaviors are then related to neurochemical changes in the brain that also occur with addictive drugs. Neural adaptations include changes in dopamine and opioid receptor binding, enkephalin mRNA expression and dopamine and acetylcholine release in the nucleus accumbens. The evidence supports the hypothesis that under certain circumstances rats can become sugar dependent. This may translate to some human conditions as suggested by the literature on eating disorders and obesity

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doh. Jeg har fått med meg noe med sukker og opiat-reseptorer, men har ingen forutsetninger for å vurdere de spesifikke mekanismene i den siterte teksten. Hva er det som rent konkret er feil (ref. utdrag under her)?

Hvis vi ser på denne ene dyrestudien om sukker og avhengighet så kan det tyde på at det kan være noe i påstanden om sukkeravhengighet og lignende virkning som ymse droger. Hva tror du?

Har lest den studien, men den overbeviser meg ikke. Overspising er absolutt en psykisk lidelse, men ikke med samme mekanismer som rusavhengighet. Her oppsummeres det ganske greit noen av grunnene til det:

•If physical addiction plays a role in the consumption of sugar then various phenomena associated with addiction, for example craving and tolerance, would be predicted to be observed.

•Most people experience food cravings at one time or another, most commonly for items high in fat or containing a mixture of fat and sugar.

•Fasting leads to a decline in craving and not an increase as the addiction model predicts.

•Food cravings occur to a greater extent later in the day while the addiction model predicts, as occurs with drugs of abuse, that they should also occur early in the morning.

•Food craving, particularly for chocolate, occurs more towards the end of the menstrual cycle, whereas the menstrual cycle does not influence the reaction to drugs of abuse.

•Exposure to sweet tastes may increase food preference although the phenomenon is associated with a particular form of a particular food. Rather than tolerance it is probable that we develop expectations about the taste of specific food items.

•Children like intensely sweet tastes, a preference that declines during adolescence, a finding inconsistent with the development of tolerance.

Angående påstandene i den første posten din:

sugar gets absorbed into the blood stream as glucose and acts on the mu receptors (opiod receptors) in the ventral tegmental area of the midbrain.

Sukker blir tatt opp i blodstrømmen ja, men hovedsaklig har sukker-cravings med smak/lukt/syn å gjøre. Du blir ikke avhengig av rent sukker, men av digge brownies. Det handler om sanseorganers påvirkning. Glukose brukes av hjernen som energi, og har ikke direkte effekt på reseptorer slik som nevrotransmittere har. Man vet ikke hvor ventral tegmental area får sin input fra, men det er her dopamin produseres.

The opiod neurons connected to the mu receptors are heavily involved in reinforcing and rewarding behavior, and send signals the nucleus accumbens in the cerebral cortex.

Opiod neurons connected to receptors? Alle nevroner har reseptorer. Opioid-reseptorer finner man mange steder. Jeg vet ikke noe om sammenhengen her egentlig. Skjønner ikke helt hvorfor han snakker om opioid-reseptorer (bortsett fra at det kanskje høres ut som "opium" og ergo er SKUMMELT). Det er riktig at ventral tegmental area sender signaler til nucleus accubens. Men nucleus accumbens sitter IKKE i cerebral cortex :p Og disse signalene er involvert i reward-signalling, det er helt riktig!

Quite literally, this reverberating pathway reinforces your craving/desire/need for sugar and sugar containing foods have a higher food reward than an isocaloric food from any other source.

Ganske greit riktig dette her. Grunnen til at vi liker ting som er digg er fordi de gir oss mer reward enn ting som ikke er digg. Men veien herfra til avhengighet er ganske lang.

This is the same pathway involved in recreational drugs (cocaine, MDMA, etc)

Riktig. Den er også involvert i klemmer, sex, en god latter med venner, få god karakter på en prøve, kjøpe noe man har lyst på, vinne en konkurranse+++ Rett og slett alt som er rewarding! men vi er jo ikke avhengige av alt vi liker.

but caffeine has more to do with ryanodine and calcium channels with respect to withdrawl.

Dette er relatert til noe helt annet. Hvis du synes kaffe er godt vil også det aktivere reward-pathwaysene. I tillegg vil du utvikle en toleranse, og kanskje oppleve abstinenser når du slutter. Dette skjer for eksempel også ved heroin- og alkoholavhengighet, men ikke ved kokain- eller amfetaminavhengighet. Men det handler om helt andre mekanismer enn man snakker om her.

SORRY til TS for mega-off topic! Jeg bare er så nerd at jeg kan ikke motstå kveruleringsinstinktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off-topic eller ikke: Takk for utfyllende svar :) Så vidt jeg kan se fra min lille googlerunde så er juryen fortsatt ute angående sukkeravhengighet.

Min egen erfaring med sjokolade og smågodt er at ønske/behov for disse mer eller mindre opphørte når jeg endret dietten min til noe nogenlunde fornuftig når jeg begynte å trene styrke. Jeg har sett alt fra proteinmangel til mineralmangel oppgitt som mulige faktorer til sukkercraving uten at jeg har undersøkt dette nærmere.

Har ligget på 1500-1700 kcal siden 15 januar. Da med feil og glipper underveis.

Jeg vet ikke hva makronæringstoffer er.

Makronæringstoffer er protein, karbohydrater og fett ;) Mineraler som kalsium osv. er mikronæringstoffer. StokkelandFastForm spør i grunn om hvordan sammensetningen av kostholdet ditt er. Om du ikke vet det så kan du oppgi hva du typisk pleier spise i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Off-topic eller ikke: Takk for utfyllende svar :) Så vidt jeg kan se fra min lille googlerunde så er juryen fortsatt ute angående sukkeravhengighet.

Denne artikkelen her gir en veldig god overview.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261561409002398

Det er hovedsaklig denne grupperingen av alle "avhengigheter" sammen jeg ikke liker. At noen kan ha et sykelig forhold til, og intense cravings for mat tviler jeg ikke på. Men de underliggende mekanismene er allikevel ikke de samme som dem man ser i rusavhengighet. Også liker folk å slenge rundt seg påstander om "dopamin" og "reward" og "nucleus accumbens" og skaper en falsk tro om at alt dette er kartlagt og akseptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off-topic eller ikke: Takk for utfyllende svar :) Så vidt jeg kan se fra min lille googlerunde så er juryen fortsatt ute angående sukkeravhengighet.

Min egen erfaring med sjokolade og smågodt er at ønske/behov for disse mer eller mindre opphørte når jeg endret dietten min til noe nogenlunde fornuftig når jeg begynte å trene styrke. Jeg har sett alt fra proteinmangel til mineralmangel oppgitt som mulige faktorer til sukkercraving uten at jeg har undersøkt dette nærmere.

Makronæringstoffer er protein, karbohydrater og fett ;) Mineraler som kalsium osv. er mikronæringstoffer. StokkelandFastForm spør i grunn om hvordan sammensetningen av kostholdet ditt er. Om du ikke vet det så kan du oppgi hva du typisk pleier spise i løpet av en dag.

Et godt eksempel på hva jeg spiser på en dag;

Frokost: 2 knekkebrød - leverpostei og lettost

lunsj: enten rent kjøtt eller en eller annen form for suppe og cottage cheese med syltetøy

middag: håndfull grønnsaker( de blir av og til droppet), enten kylling, svinefilet, karbonadedeig eller biffkjøtt og sweet chili saus

kvelds: havregrøt og eller 2-3 knekkebrød

Jeg spiser sjelden: brokkoli, spinat, løk, sitrus, hvitløk, tåler ikke brød så godt.

Jeg spiser også taco en gang i uken da med lefser.

Alt sukkeret jeg får i meg er via syltetøy, bakverk eller godterier.

Jeg får ikke i meg flytende kalorier.

Men når jeg ser på listen kan det umulig stemme for hvis jeg hadde spist slik hadde jeg vel gått mer/fortere ned i vekt?..

og forresten, takk til dere som tar dere tid til å svare. Jeg setter stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtsug, eller sug etter ulike typer mat, er en naturlig medfødt tendens alle mennesker har i ulik grad. Det kommer av smaken, og ikke noen fysiologisk effekt som sukker har kontra andre søte ting (det er svært få som har sug etter å spise rent sukker). Ofte "craver" man ikke egentlig søtt, men kombinasjonen av søtt og fett (sjokolade, kaker, kjeks osv). Søtstoff kan sikkert stille søtsuget fin, så lenge matvaren oppleves som like velsmakende som sukkerholdige ting. Det handler jo litt om hvilken innstilling man har og sånt også. Generelt kan du ihvertfall si at det ikke er noe "magisk" med sukker i seg selv; det er den helhetlige opplevelsen av matvaren man inntar som avgjør reaksjon, og hvorvidt "cravingen" avtar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...