Gå til innhold

Drikke rått egg?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er neppe spesielt forskjell på det, men man blir mere mett(?) av kokt/stekt egg. Det er kanskje ikke lurt(?) å drikke rå egg, men hvis du er like ikke-lur som meg kan du prøve det her:

2 egg (rå)

2 bananer

appelsinjuice (2/3)

yoghurt naturell / cultura eller lignende (1/3)

Dette kjøres i blender. Fant oppskriften i en smoothie-drink-bok som i grunn ikke er ment for #fitness, det bare skal være sånn. Egget smaker ikke og gir en kremete deilig konsistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ikke i deg alt av proteinet hvis du spiser det rått. "Biotin er et vannløselig vitamin i B-kompleksfamilien, og er viktig for omdanning av fett og protein i kroppen og helt nødvendig for at kroppen skal kunne nyttiggjøre seg av de andre B-vitaminene"

Å varme behandle eggene smaker best, og er nok det smarteste og gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange litt for kjappe svar her.

Go varmebehandling:

http://jn.nutrition.org/content/128/10/1716.full

"The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 ± 0.8 and 51.3 ± 9.8%, respectively."

Litt trøbbel med oversettinga her, men dette er laaangt frå mitt fagfelt. Stemmer det at vi kan fordøye/ta opp 90.9% av proteinene i varmebehandlet egg kontra 51.3% i rått egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange litt for kjappe svar her.

Go varmebehandling:

http://jn.nutrition.org/content/128/10/1716.full

"The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 ± 0.8 and 51.3 ± 9.8%, respectively."

Det er vel primært pga trypsin og avidin i eggehvitten?

(ser jo at mitt kjappe svar er feil, men mente det primært for at man ikke skulle begynne med å "måtte" kjøre egga på en viss måte... yay for å bruke egg på mange måter :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Synes alle bare skal drikke egg og gå i badsstu, så kan man drikke egg og varmebehandle de selv. Det må jo bare være gains.

Men særriøst - når jeg var lita var det obligatiorisk med eggeshots for muskelgutta. Idag skjønner jeg ikke helt hvorfor noen vil velge noe så ekkelt over herlig eggerøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har noen fordeler. Men det er neppe noe farlig med det, har drukket eggedosis siden tidenes morgen og jeg lever fortsatt (uten å ha hatt verken salmonella eller andre kyllingsykdommer)

Samme her. Eggedosiskonsumet her har skutt i været etter at sukrin kom på markedet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...