Gå til innhold

Overtale foreldre (kreatin)


UngeTorbjørn

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 15, 173 cm, 72 kg. Har trent siden august.

Det har seg sånn at mine foreldre stiller seg generelt negativt til kosttilskudd, men de tar selv tran... Jeg har lyst til å prøve kreatin, for å se om det vil øke resultatene på trening, og gi meg mer energi. Hvordan overtale mine foreldre? Kom gjerne med linker, argumenter og det som er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les deg opp. Forklar foreldrene dine hva kreatin er. Sier de nei, så sier de nei.

Du trenger forøvrig ikke å ta det så tungt dersom de uansett skulle si nei. Mtp alderen din skjønner jeg ikke helt hva du skal med kreatin. Kreatin har ikke så mye å si. Du kommer til å ha kjempegod fremgang uansett (om du trener fornuftig og får i deg nok mat). Om du uansett vil få i deg mer kreatin, får du heller øke inntaket ditt av kjøtt og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les deg opp. Forklar foreldrene dine hva kreatin er. Sier de nei, så sier de nei.

Du trenger forøvrig ikke å ta det så tungt dersom de uansett skulle si nei. Mtp alderen din skjønner jeg ikke helt hva du skal med kreatin. Kreatin har ikke så mye å si. Du kommer til å ha kjempegod fremgang uansett (om du trener fornuftig og får i deg nok mat). Om du uansett vil få i deg mer kreatin, får du heller øke inntaket ditt av kjøtt og fisk.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lord, jeg blir oppgitt av slike innlegg... "Gutt på u.skole-alder får ikke lov av mamma og pappa til å kjøpe kosttilskudd". Sorry ass. Hva vil du TS med denne tråden?

Kjøp for egne penger og ha den i treningsbaggen. De må ikke vite, må de? Jeg oppfordrer ikke til å holde ting skjult for foreldrene sine, men hvis du virkelig vil bruke kreatin om de tillater det eller ike, så bare skaffer du deg det. Så enkelt er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar de at kreatin finnes også i kjøtt, bær osv.. skal de nekte deg det også da eller?

Det finnes proteiner i kjøtt, fisk, melk osv.. skal de også nekte deg proteinpulver også?

Hvis de absolutt skal brå-nekte deg det, de har jo ikke sagt hvorfor du ikke får lov en gang. Kjøp det i "smug" da. :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er en gutt på 15, 173 cm, 72 kg. Har trent siden august.

Det har seg sånn at mine foreldre stiller seg generelt negativt til kosttilskudd, men de tar selv tran... Jeg har lyst til å prøve kreatin, for å se om det vil øke resultatene på trening, og gi meg mer energi. Hvordan overtale mine foreldre? Kom gjerne med linker, argumenter og det som er :)

Kreatin er et naturlig stoff fremstilt i kroppen fra aminosyrene glycin, arginin og metionin (donerer metyl til dannelsen av kreatin) via to trinn. Enkelt og greit, kroppen lager kreatin selv. Dette foregår i all hovedsak i nyrene og leveren, men også i liten grad i bukspyttkjertelen.

j792oy0x8lEbaHcyuuWPDynfVUDvL_IueYknGbMdo5w6wj8aWv42eEtd6snf4sHaQOT_K0iDaj2jyXd5ied3e1JiPFwwAHEnkV_-zSols3sl4FTUmSy8QvnYpVJ-Jw

Kreatin er helt ufarlig og prestasjonsfremmende supplement.

Ved økt lager av kreatin, gjennom kosttilskudd. vil det være mulig å opprettholdige en intensiv aktivitet lengre ettersom det vil være mer lett tilgjengelig energi.

De fleste får i seg kreatin daglig gjennom kjøttprodukter, bare i mindre mengder. Dette blir som proteinpulverdebatten. Det er bare mer "konsentrert". Akkurat som tran er "konsentrert" omega-3. Ha likevel i bakhodet at rundt 3 av 10 responderer ikke på kreatin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneloven gir deg selvbestemmelse over egen helse fra fylte 16 år, men allerede fra 12 års alderen får du bestemme mer og mer selv ifølge loven ettersom du blir eldre.(http://www.ung.no/rettigheter/3012-Hva-kan-du-bestemme-selv.html) I dette tilfelle kan jeg ikke se at foreldrene dine kan si nei til at du skal få bruke et helt lovlig og trygt kosttilskudd på lik linje med vitaminer og omega3, uten at jeg kan gi noen kilder på det. Men som nevnt tidligere i tråden, kosthold og intensitet på trening har mest å si, kreatin eller ikke er en bagatell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreatin -> Proteiner -> PWO -> drit mye PWO -> Ulovlig PWO -> steroider -> diverse tlhørende sykdommer -> hjerteproblematikk -> infarkt -> survives, parents sad and happy, all at once -> nytt infarkt senere -> dør.

DO YOU SEE THE CHAIN? :eek:

Foreldre tenker slik. Jeg tok sovetablett en gang, og pappa trodde jeg var blitt narkoman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreatin -> Proteiner -> PWO -> drit mye PWO -> Ulovlig PWO -> steroider -> diverse tlhørende sykdommer -> hjerteproblematikk -> infarkt -> survives, parents sad and happy, all at once -> nytt infarkt senere -> dør.

DO YOU SEE THE CHAIN? :eek:

Foreldre tenker slik. Jeg tok sovetablett en gang, og pappa trodde jeg var blitt narkoman.

Du mener; Kreatin -> Protein -> Steroider? Treningsekspert Yngve Andersen er jo ledende innenfor dette.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10049198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...