Gå til innhold

Vondt i lysken ved trening, spesielt knebøy


PaveFrancis

Anbefalte innlegg

Hei! For ca. 2 måneder siden begynte jeg å trene vekter, men gikk litt for hardt ut i knebøy og fikk da noe som kjentes ut som en strekk i lysken. Tenkte det sikkert ville gå over hvis jeg bare tok det rolig fremover, men det gjorde det ikke, begynte å kjenne det på jobb også (klatret litt opp og ned på avdelingen jeg var på da). Så jeg sluttet å trene helt frem til mandag denne uken, tenkte at dette sikkert ikke ville være noe problem, at det ville være vekke.

Kjente det så og si med en gang jeg begynte å ta knebøy. Det er verst rett før jeg kommer helt ned og når jeg begynner å presse opp igjen. Det blir litt bedre etterhvert som jeg tar knebøy, men blir ikke borte på samme måte som gangsperr. Kjenner det også når jeg tar markløft, men ikke så gale da.

Jeg kjenner hele tiden i treningsøkten at skaden er der, men smerten er bare intens når jeg tar knebøy, og litt på markløft.

Hvis jeg løfter benet rett opp når jeg står, kjenner jeg ingenting, men så snart jeg beveger det ut mot siden kjenner jeg det strekker smertefullt i lysken.

Noen som har peiling på hva dette kan være og hvordan jeg kan løse dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovedsaklig så er det beste å holde seg unna smerte som trigger.

Begynner du å merke det mer og mer i hverdagen så kan det være aktuelt og ta kontakt med en form

for terapeut: fysio, naprapat, osv.

På skadefri.no så ligger det rehab øvelser på lyskestrekk. En sånn strekk sitter som regel godt i og man må jobbe i ettertid for at skaden ikke skal slås opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

høres ut som AKKURAT det jeg har. det er iallfall hoftemuskulaturen min som er drit. Prøv å gjør noen tøyeøvelser for hoften, så vil du raskt finne ut hvor smerten sitter. Therese er inne på noe med high/low bar posten hun linker. Les gjennom den, den har jeg selv skrevet, og fått gode innspill på av bla.a Therese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at jeg ikke fikk trent knebøy på 5 mnd, så vær tålmodig, jeg klarer fortsatt ikke å få smerten til å forsvinne helt. Jeg trener mye men ikke tungt. Det går framover, men jæææævlig sakte :) jeg vet andre her vil anbefale deg å ikke tøye skadet muskulatur. Men jeg vil anbefale det, det var ingenting som hjalp meg i riktig retning før jeg begynte å tøye skadestedet. Blodsirkulasjon og inn/ut næring/avfall er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Har problemer med fremside lår, har hatt problemet i ca 5 mnd selv. Var en grad 2 strekk. Greia mi er at med engang jeg har jobba meg opp til å kunne trene "hardt" igjen, så har jeg fått vondt og må hvile det på nytt igjen. Ser folk skriver blodsirkulasjon, tøyning osv. Det er klart det hjelper. Å gå lange turer, sykle rolig eller svømme så føler jeg meg bedre etterpå. Men dette er vel hovudsaklig det eneste du kan gjøre i LANG tid fremover. Jeg beklager negativiteten, men det er bare til å innse at det aldri kommer til å bli 100 % igjen. Har som sagt slitt i 5-6 mnd, og føler dette er en endeløs skade. Håper for din del at du blir bra igjen med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Har problemer med fremside lår, har hatt problemet i ca 5 mnd selv. Var en grad 2 strekk. Greia mi er at med engang jeg har jobba meg opp til å kunne trene "hardt" igjen, så har jeg fått vondt og må hvile det på nytt igjen. Ser folk skriver blodsirkulasjon, tøyning osv. Det er klart det hjelper. Å gå lange turer, sykle rolig eller svømme så føler jeg meg bedre etterpå. Men dette er vel hovudsaklig det eneste du kan gjøre i LANG tid fremover. Jeg beklager negativiteten, men det er bare til å innse at det aldri kommer til å bli 100 % igjen. Har som sagt slitt i 5-6 mnd, og føler dette er en endeløs skade. Håper for din del at du blir bra igjen med årene.

Da må jeg nesten spørre deg om du har tatt kontakt med en terapeut av noe slag? Det er ikke unormalt at en slik skade tar 6 måneder med bare opptrening. Å si etter 6 måneder at det aldri kan bli 100% igjen er vel en litt drøy påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i behandling hos fysio og kiropraktor, pluss jeg har vært å tatt MR å hørt om mulige operasjoner. Men uten hell desverre. Er ikke meningen å høre ut som en pesimist her osv. Min situasjon er sikkert ikke lik trådstarter uansett. Men jeg har fulgt fysioer rehab programmer gang på gang, men i det låret mitt har virket bra og jeg skal ha videre progresjon så våkner jeg opp med en smerte i låret igjen og sliter med å gå. Så er litt spessielt i mitt tilfelle sikkert. Vevet som erstatter det orginale vevet er mye svakere enn det orginale, det må vi også huske på. Virker som strekkskader blir mer og mer normalt i spessielt ballidretter som jeg har drevet på med. Har vært ute i måneder nå da. Men det er jo garantert noen her på forumet som har slitt med strekk, så hadde vært interessant å høre hvordan det har gått med deres skade etter noen år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i behandling hos fysio og kiropraktor, pluss jeg har vært å tatt MR å hørt om mulige operasjoner. Men uten hell desverre. Er ikke meningen å høre ut som en pesimist her osv. Min situasjon er sikkert ikke lik trådstarter uansett. Men jeg har fulgt fysioer rehab programmer gang på gang, men i det låret mitt har virket bra og jeg skal ha videre progresjon så våkner jeg opp med en smerte i låret igjen og sliter med å gå. Så er litt spessielt i mitt tilfelle sikkert. Vevet som erstatter det orginale vevet er mye svakere enn det orginale, det må vi også huske på. Virker som strekkskader blir mer og mer normalt i spessielt ballidretter som jeg har drevet på med. Har vært ute i måneder nå da. Men det er jo garantert noen her på forumet som har slitt med strekk, så hadde vært interessant å høre hvordan det har gått med deres skade etter noen år :)

Når du sier strekk, mener du da en avrivning(ruptur?). Dersom du har tatt MR har du vel fått en ganske klar tilbakemelding om akkurat dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En strekk er vel i prinnsippet en mindre avrivning av fibre i muskelen, men jeg har ikke hatt en fullstendig avrivning, nei. Var faktisk i full trening igjen uten problemer 2 uker etter skaden, men gikk til skogs igjen noen uker etter (for lite restitusjon, mer arrvev, mer fucka muskel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En strekk er vel i prinnsippet en mindre avrivning av fibre i muskelen, men jeg har ikke hatt en fullstendig avrivning, nei. Var faktisk i full trening igjen uten problemer 2 uker etter skaden, men gikk til skogs igjen noen uker etter (for lite restitusjon, mer arrvev, mer fucka muskel).

Ja det stemmer, ville bare forsikre meg ift riktig bruk av definisjoner

Så du sier at skogsturen ødela, og ikke styrketreningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, ikke sånn til skogs. Men "til skogs", altså at det gikk til helvete.Styrketreningen var det eneste som hjalp, spessielt mark rippetoe sitt rehab program:) men fikk vondt straks det ble tungt igjen.

Det du egentlig sier her er at du "hoppet av" rehabtreningen før du var rehabilitert

...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men trenger ikke gjøre vondt værre. I mitt tilfelle får jeg ikke vondt i muskelen uansett hvor mye jeg belaster den lenger, det er kvelden etter og dagene etter det er vondt. Og nei det er ikke stølhet.

Så rehabtrening vil gjøre det værre? :D

*kverulant, jeg vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...