Gå til innhold

Bulke eller Deffe?


Morrissey

Anbefalte innlegg

Nybegynner innen styrketrening. Lagt på meg endel fett (og kanskje muskler) siden jeg starta i fjor. Var under 80kg på mine 191 da jeg starta med SS og veier nå 89. Er blitt litt lei av å ikke se ut som en som trener og lurer på om jeg burde gå ned i fettprosent før jeg begynner å spise mer igjen. Får alltid tipset "eta meir" men føler ikke at det er veien å gå rent utseendemessig. Ligger på rundt 3000-3800 kalorier men har ikke oversikta over kaloriene hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo rippe deg litt ned før sommeren nå. Så kan du bulke opp igjen til høsten. Dette blir en smakssak. Liker du ikke det du ser i speilet gjør du noe med det;)

Har du noen tips til kosthold eller utholdenhetstrening? Flere repitisjoner og kortere pauser? Har progresjon på trening og håper ikke det stopper opp selv om jeg går ned litt i kalorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye løfter du i benk/bøy/mark/press/pullups/curlz?

Vekt, det er antall kilo på stanga.

Intensitet er hvor tungt du løfter i forhold til din personlige maks, med eller uten hensyn til dagsformen.

Volum går mer på hvor mange repetisjoner du har per sett, og mengde på hvor mange sett. Supergrovt forenklet.

En bodybuilder vil ønske å trene med høyt volum (3-4 sett med 8-250(ca:p) reps per sett) da han ønsker seg større muskler tuftet på enkle øvelser.

En styrkeløfter vil ha lavere volum, men høyere mengde( f.eks 4-5-6-7x5, og en vektløfter vil ha enda lavere volum og enda høyere mengde(10x3 eller 12x2 eller mere)

Dette henger veldig sammen med hvor teknisk krevende øvelsene er. Jeg kan curle til kuene kommer hjem uten å bry meg særlig om utførelse, men det skal ikke mye markløft til før jeg må passe på teknikk, og i rykk må jeg ha stålkontroll fra og med første repetisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du orket å forklare meg hva som er forskjell på volum og vekt? Foreks løfter jeg nå 75kg, 5 rep 3 sett i markløft

Hvor mange måneder har du trent og hva slags program følger du? Vekta di er ikke spesielt høy i forhold til at du er ganske lang, så mest sannsynlig er du misfornøyd med formen fordi du har for lite muskelmasse, ikke fordi du har altfor mye fett på kroppen :) Har du mulighet til å legge ved noen bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybegynner innen styrketrening. Lagt på meg endel fett (og kanskje muskler) siden jeg starta i fjor. Var under 80kg på mine 191 da jeg starta med SS og veier nå 89. Er blitt litt lei av å ikke se ut som en som trener og lurer på om jeg burde gå ned i fettprosent før jeg begynner å spise mer igjen. Får alltid tipset "eta meir" men føler ikke at det er veien å gå rent utseendemessig. Ligger på rundt 3000-3800 kalorier men har ikke oversikta over kaloriene hver eneste dag.

Kjenner meg igjen :). Jeg veide 81 kg for 1 år siden på 195 cm og har også trent SS siden mai i fjor. Nå veier jeg 97 og har fått både muskler og flesk på kroppen :p. Føler allikevel at jeg ser bedre ut nå, enn det jeg gjorde for 16 kg og 12 mnd siden, men det hadde jo vært hyggelig å vært litt mindre pløsete rundt magen.

Jeg vurderer også å ta av noen kilo frem mot sommeren. Slik jeg har fortstått det er det viktig å trene tungt, men med færre repitisjoner og sett når man trener på underskudd. Det er også viktig å få i seg nok proteiner. Høy intensitettrening (crossfit, sirkeltrening etc) kan også skru opp fettforbrenningen noen hakk :). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye løfter du i benk/bøy/mark/press/pullups/curlz?

Trener med 60kg i benk, 62.5 i knebøy, 75kg i mark, 30kg i militærpress. Pullups er et svakt punkt jeg jobber hver dag med å mestre. Blitt mye negativer i starten og kombinerer med nedtrekk på rundt 70kg. Curls trener jeg ikke enda. Har bare trent seriøst siden september (holdt på lenge før det men mye av og på) men fremgangen i baseøvelsene stoppet litt opp grunnet noen ferier og flyttinger men nå føler jeg at jeg blir sterkere for hver trening :) Er bare ikke koselig å få kun komplementer for store lår men kjeft for bilringer på magen og mannepupper.. Morsomt å bli sterkere men ikke morsomt at musklene ikke synes enda. Scubby er vel det man kaller sånne som meg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen :). Jeg veide 81 kg for 1 år siden på 195 cm og har også trent SS siden mai i fjor. Nå veier jeg 97 og har fått både muskler og flesk på kroppen :p. Føler allikevel at jeg ser bedre ut nå, enn det jeg gjorde for 16 kg og 12 mnd siden, men det hadde jo vært hyggelig å vært litt mindre pløsete rundt magen.

Åja? Det var bare å kjøre på med samme treninga og kostholdet? Føler at jeg er utålmodig men at jeg burde peise på ei god stund til med samme treninga før jeg begynner å tenke på at magen vokser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du trent? Er jo bare 7 uker siden i fjor.

Jeg startet med 97 kg på 185 cm. Har kjørt 5x5 siden august/sep nå. Økte mye i styrke i starten og er først i det sistet jeg begynner jeg å se fettet forsvinne. Nå ligger jeg på 92, men med mye mer muskler.

Har trent annenhver dag. Den enste gangen jeg har skippet en trening var Julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja? Det var bare å kjøre på med samme treninga og kostholdet? Føler at jeg er utålmodig men at jeg burde peise på ei god stund til med samme treninga før jeg begynner å tenke på at magen vokser

Jeg trente SS fra mai til des og økte vekta i det tidsrommet fra 86 kg til 96 kg (10 kg på 6 mnd). I den perioden hadde jeg følgende progresjon i baseløftene:

1RM Knebøy: 85 til 125 kg (+40 kg)

1RM Markløft: 120 kg til 160 kg (+40 kg)

1RM Benkpress: 70 kg til 95 kg (+25 kg)

1RM Press: 50 kg til 65 kg (+15 kg)

Alt i alt en brukbar progresjon, men ikke spesielt bra. Midjemålet økte fra 93 cm til 97 cm i samme periode. Hvis jeg hadde vært deg, ville jeg kanskje prioritert å bli litt sterkere og byggd litt mer masse først (selv om du har litt flesk).

Jeg er egentlig usikker selv på om det er noe poeng å deffe frem mot sommeren. Det vil jo bli en bremsekloss på styrkeutviklingen, selvom sommerformen kanskje blir noe bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i alt en brukbar progresjon, men ikke spesielt bra. Midjemålet økte fra 93 cm til 97 cm i samme periode. Hvis jeg hadde vært deg, ville jeg kanskje prioritert å bli litt sterkere og byggd litt mer masse først (selv om du har litt flesk).

Jeg er egentlig usikker selv på om det er noe poeng å deffe frem mot sommeren. Det vil jo bli en bremsekloss på styrkeutviklingen, selvom sommerformen kanskje blir noe bedre :)

Prioriteringen min i starten er jo å bli sterkere og få mer masse, for så å gå over til mer "jåletrening" så jeg kan se bedre ut. Men er ikke der ennå da jeg trenger å få mer muskler og bli sterkere først. Er veldig redd for å bremse utviklingen min i styrke i starten så jeg tror ikke jeg vil komme til å prøve å bli kvitt fettet ennå. Vet at +- 90kg ikke er mye på en 191cm lang kropp, men merkes veldig når jeg spiller fotball. 10kg blir fort veldig tungt. Pullupsene blir heller ikke lettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriteringen min i starten er jo å bli sterkere og få mer masse, for så å gå over til mer "jåletrening" så jeg kan se bedre ut. Men er ikke der ennå da jeg trenger å få mer muskler og bli sterkere først. Er veldig redd for å bremse utviklingen min i styrke i starten så jeg tror ikke jeg vil komme til å prøve å bli kvitt fettet ennå. Vet at +- 90kg ikke er mye på en 191cm lang kropp, men merkes veldig når jeg spiller fotball. 10kg blir fort veldig tungt. Pullupsene blir heller ikke lettere

Deffer du noen kilo, mister du sannsynligvis både litt styrke og muskelmasse, så progresjonen vil dermed stoppe opp frem til du evt begynner å bygge igjen til høsten. Da har du noen måneder til å trene opp styrken litt før du evt skal begynne å deffe neste vår :p. Kjører du på med styrke og muskelbygging 1 år nå, så har du sikkert noe å deffe frem neste vår ;).

Morsomt du nevner det med å følge seg tung. Jeg føler meg lettere, selvom jeg veier 10 kg mer :). Kroppen er blitt relativt lettere ifht styrke (kanskje med unntak av pullups som er en drittøvelse :p).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt du nevner det med å følge seg tung. Jeg føler meg lettere, selvom jeg veier 10 kg mer :). Kroppen er blitt relativt lettere ifht styrke (kanskje med unntak av pullups som er en drittøvelse :p).

Føler meg ikke tung hele tida. Kjenner at lårene har blitt mye sterkere og tåler mer enn før. Men merker det når jeg gjør noe med utholdenhet. Sprinting går greit, også spensthopp, men om jeg skal jogge med noen så merkes det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg ikke tung hele tida. Kjenner at lårene har blitt mye sterkere og tåler mer enn før. Men merker det når jeg gjør noe med utholdenhet. Sprinting går greit, også spensthopp, men om jeg skal jogge med noen så merkes det

Ja sånn ja. Kondisen min er også blitt dårligere etter ensidig styrkefokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...