Gå til innhold

Få i seg nok proteiner uten pulver hver dag...?


espenaa

Anbefalte innlegg

Jeg veier nesten 130 kg og trener styrke for å gå ned i vekt.

Slik jeg har lært til nå burde jeg da spise 260gram proteiner hver dag.

Dette virker for meg ganske vanskelig.

Her er et par ting jeg har til nå.

100 gram kokt skinke = 17 gram

200 g kyllingfilet = 40 gram

Boks tunfisk = 30 gram.

100 gram cashewnøtter = 18 gram

Jeg kunne gjerne tenke meg noen forslag til hva jeg kan spise uten å ha i proteinpulver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Få i deg en stor og god frokost for eksempel havregryn i melk + noen egg(her får du lett en del protein)

Spis litt mer kylling i kyllingmåltidene (øk til 300g ca 2 fileter )

Spis enda ett måltid med kylling (samme som første måltid med kylling ca 2 fileter)

En større mengde tunfisk gjerne 150-200g

Dette var bare ett eksempel men boom så har du 3-doblet proteininntaket ditt :)!

* Stek opp masse kylling/kjøtt/fisk om gangen så blir det enklere å gidde å spise det når det allerede er lagd.

*Gjerne lag ferdig flere måltider dagen før eller tidlig på dagen av samme grunn som ovenfor.

Skal du øke proteinnivået uten bruk av pulver må du enkelt og greit øke inntaket av proteinrik mat. det er ut som du veit hva proteinrik mat er, og er da bare å gomle i deg enda mer :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan helt sikkert klare deg med 180-200 gram protein om dagen. 2xbw gjelder vel helst for de som skal opp i vekt og allerede har lav f%. Bruk heller den massen du tror ville vært en passende vekt for deg og doble denne.

Btw så skal man ikke spise for mye tunfisk da det inneholder kvikksølv. Jeg tror regelen sier noe som maks 1 kg i uken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper kyllingkjøttdeig, som er ganske rimelig, kan du lage kyllingburgere. Lag massevis når du først lager, og legg i fryseren, så har du alltid tilgjengelig :) Bare bland inn ett egg (vær forsiktig med egg i kyllingkjøttdeig siden den er ganske klissete fra før, det er iallfall min erfaring), hakket/revet løk, litt hvitløk, krydder etter smak og vips er du klar. Burgerne kan du spise som burger med burgerbrød, som pålegg, med salat, med pasta, med ris - med akkurat hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det sånn at for overvektige individer kan man godt ta utganspunkt i 2 x fettfri masse hva proteinbehov angår.

Helt enig. Da kan trolig behovet kuttes til 200 gram, eller kanskje enda mindre.

Selv om helsedirektoratet er ganske konservative hva proteininntak angår, så er anbefalingene deres 0,8-1,2 gram pr kilo kroppsvekt. Det går nok helt greit å legge seg på 1,2 gram også, selv jeg om jeg er enig i at det ikke er optimalt, , spesielt ved vektreduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...