Gå til innhold

Bindevevsprotein (søppel) i karbonadedeig


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bindevevet er nok tyngre å fordøye enn muskelkjøtt, men å si at det ikke har noen ernæringsmessig verdi blir feil. Nøyaktig hvor høy den biologiske verdien av bindevevet er vet jeg ikke, men skal si ifra om jeg dumper borti det :)

Ser enkelte plasser at gelatin (gelatin lages av collagen) har 0 i biologisk verdi, men tror det da er tenkt på som muskelbyggende verdi. Det trenger jo ikke bety at det ikke kan brukes av andre deler av kroppen. 25-35 prosent av proteinene i kroppen finnes tross alt i bindevev (or so google told me)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser enkelte plasser at gelatin (gelatin lages av collagen) har 0 i biologisk verdi, men tror det da er tenkt på som muskelbyggende verdi. Det trenger jo ikke bety at det ikke kan brukes av andre deler av kroppen. 25-35 prosent av proteinene i kroppen finnes tross alt i bindevev (or so google told me)

Kollagen er hvertfall det proteinet det er klart mest av i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er MUK i produktene så skal det stå på innholdsfortegnelsen. Jeg mener kyllingkjøttdeigen du får på REMA er 100%kjøtt (70 kylling og 30 kalkun eller noe).

Uansett, jeg ser ikke det helt store problemet med MUK. Vi syter og klager over vår overflodsmentalitet der vi kaster mat og ikke utnytter alt. Så når vi endelig faktisk utnytter alt på kyllingskrotten, så er det galt også, fordi det er skåret med en maskin og ikke av en mann med kniv. Det er ikke på noen måte farlig å spise MUK, og det gir vel så god næring som det andre kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MUK han viser, men i Norge er det ikke lov å lage MUK av storfekjøtt.

Alt av kyllingpølser, kyllingburgere og slikt graps er imidlertid laget av MUK.

Hva er da vanlig kebabkjøtt (lam?) laget av? Trodde det var MUK, men det er vel ikke svinekjøtt i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som bor i Oslo, Makwan slakter rett nedenfor biblioteket på Schous plass (Herslebsgate?) har godt kjøtt. Jeg var der inne for å kjøpe karbonadedeig en dag, og da var de utsolgt. Han ba meg vente litt, tok med seg en haug med kjøtt fra kjøttdisken bort til kjøttkverna - voila. Karbonadedeig. Haha. Mistenker at det ikke er voldsomme mengder bindevevsprotein i det! (Vanskelig med næringsinnhold dog, siden man ikke er helt sikker på hvilket kjøtt de har kvernet til karbonadedeig den aktuelle dagen ... Vanvittig lekkert - ikke noe vann under steking!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindevevet er nok tyngre å fordøye enn muskelkjøtt, men å si at det ikke har noen ernæringsmessig verdi blir feil. Nøyaktig hvor høy den biologiske verdien av bindevevet er vet jeg ikke, men skal si ifra om jeg dumper borti det :)

Matt Stone har skrevet om noen interessante observasjoner og antagelser rundt for mye muskelkjøtt og for lite annet i kosten, her er et sammendrag.

Muscle meats and eggs are very rich in methionine, which increases our need for homocysteine-neutralizing nutrients (vitamins B6, B12, folate, betaine, and choline), and also increases our need for the amino acid glycine, found most abundantly in skin and bones.

http://blog.cholesterol-and-health.com/2011/03/anyone-doing-paleo-without-liver-bones.html

Dette er riktignok rettet mot de som spiser steinalderkost, og observasjoner rundt dette. Jeg er usikker på om problemet vil være like uttalt i de som spiser fuglemat, errrh, korn mener jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brukernavn007
MUK er jo Mekanisk Utbeinet Kjøtt.. Bindevevsprotein er det vevet som holder muskelene sammen og fester det til skjelettet er det ikke? Ikke 100 % sikker altså.

Men jeg veit med sikkerhet at det ikke er bindevevsprotein i karbonadedeigen jeg kjøper :D

imag0227-jpg.2868

imag0226-jpg.2867

Har dere utsalgssteder i Stavanger? :D *håpefull*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...