Gå til innhold

Bindevevsprotein (søppel) i karbonadedeig


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Slitsom pris på kjøtt om man skal unngå det helt

Tja. Kommer an på hvor magert du må ha det. Høyrygg feks (som du kan bruke i lapskaus/som grytekjøtt) kan du få for rundt 100 kr kiloen. Nå har ikke jeg prøvd å kverne det fra okse, men jeg vil tro at det blir en ganske mager og fin karbonadedeig. Jeg kommer til å prøve meg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper kun der jeg jobber. Jeg veit hva som er i den. Ikke vann og ikke salt.

Maks 5 % fett siden jeg kun kjøper karbonadedeig.

Det som er i den er renskjært bankekjøtt, lårtunger og flatbiff som ikke egner seg til å være flatbiff :p Sånn er karbonadedeigen her jeg jobber.

Kjøttdeigen er merka med maks 14 % fett. Inneholder høyrygg og andre deler som er feitere. Rundsteiker kan gå her men sener o.l tas ut. Ytrefileter som er for feite til vanlig biff... Samme gjelder for entecote og flatbiff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindevevsprotein, som kollagen og lignende (også skinn og brusk), har et høyt innhold av aminosyren glycin. Dersom du utelukkende spiser muskelkjøtt, får du et høyt inntak av aminosyren metionin som kan gi en funksjonell glycinmangel.

Glycin er spesielt viktig for leverens avgiftningsprosesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bindevevsprotein, som kollagen og lignende (også skinn og brusk), har et høyt innhold av aminosyren glycin. Dersom du utelukkende spiser muskelkjøtt, får du et høyt inntak av aminosyren metionin som kan gi en funksjonell glycinmangel.

Glycin er spesielt viktig for leverens avgiftningsprosesser.

Men jg lurer på når det står feks 94% storfe kjøtt, klarer de å lure 17% bindevevsprotein oppi der? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttdeigen er merka med maks 14 % fett. Inneholder høyrygg og andre deler som er feitere. Rundsteiker kan gå her men sener o.l tas ut. Ytrefileter som er for feite til vanlig biff... Samme gjelder for entecote og flatbiff.

Jane, jobber du med nedskjæring av kjøtt? Vet du hvorfor det er klin umulig å få tak i stykninsdelene som på engelsk kalles flank steak, london broil eller bavette? Det er en del av magemuskelene til oksen/kua og er særlig smakfullt. Enda bedre enn entrecôte, men må stekes hardt og hurtig.

Sjekk her for lokalisering av denne stykningsdelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Flank_steak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane, jobber du med nedskjæring av kjøtt? Vet du hvorfor det er klin umulig å få tak i stykninsdelene som på engelsk kalles flank steak, london broil eller bavette? Det er en del av magemuskelene til oksen/kua og er særlig smakfullt. Enda bedre enn entrecôte, men må stekes hardt og hurtig.

Sjekk her for lokalisering av denne stykningsdelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Flank_steak

Jobber ikke med selve skjæringen selv, jobbe i pakkinga før, nå på kontoret, men jeg veit hva som foregår i skjærehallen for det.

Det er nok vanskelig å få tak i siden den brukes i 14 %. Altså kjøttdeig. Men om du har en lokal slakter eller noe sånt bør det være mulig å få tak i. Du kan alltids høre om det kan bestilles inn til deg i butikken du kjøper kjøtt. Jeg kommer ikke på hva det heter på norsk dessverre.

DU som bor i Oslo bør vel ha en kjøttbutikk eller noe ett eller annet sted :p Eller så selger vi masse til butikker i Oslo og det er alltids mulig å høre i butikken du handler som sagt.

Jeg slenger meg på å lurer på hvorfor man ikke får tak i bringe (brisket på engelsk)

Det er lett å få tak i, vi selger hauger av det, også kalt bibringe. Brukes ofte til å lage kraft o.l av. Hvor bor du da? Jeg veit sånn ca hvor vi har utsalgssteder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...