Gå til innhold

Bindevevsprotein (søppel) i karbonadedeig


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

MUK er jo Mekanisk Utbeinet Kjøtt.. Bindevevsprotein er det vevet som holder muskelene sammen og fester det til skjelettet er det ikke? Ikke 100 % sikker altså.

Men jeg veit med sikkerhet at det ikke er bindevevsprotein i karbonadedeigen jeg kjøper :D

imag0227-jpg.2868

imag0226-jpg.2867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sendte mail til Gilde for å høre om antall prosenter bindevevsprotein i Karbonadedeigen dems... Fikk aldri svar..

Bindevevsprotein har INGEN ernæringsmessig verdi og er derfor ønska at det er så lite som overhode mulig av det.

Hvor kjøpte du den svære klompen deig? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Jobber ikke med selve skjæringen selv, jobbe i pakkinga før, nå på kontoret, men jeg veit hva som foregår i skjærehallen for det.

Det er nok vanskelig å få tak i siden den brukes i 14 %. Altså kjøttdeig. Men om du har en lokal slakter eller noe sånt bør det være mulig å få tak i. Du kan alltids høre om det kan bestilles inn til deg i butikken du kjøper kjøtt. Jeg kommer ikke på hva det heter på norsk dessverre.

DU som bor i Oslo bør vel ha en kjøttbutikk eller noe ett eller annet sted :p Eller så selger vi masse til butikker i Oslo og det er alltids mulig å høre i butikken du handler som sagt.

Det er lett å få tak i, vi selger hauger av det, også kalt bibringe. Brukes ofte til å lage kraft o.l av. Hvor bor du da? Jeg veit sånn ca hvor vi har utsalgssteder :D

Bor i Tromsø jeg, hadde lyst å prøve meg på en langtidstekt bringe. Hørt så mye bra om dette ;)

Pluss at jeg ser for meg at det ikke nødvendigvis er så ille pris pr. kilo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail til Gilde for å høre om antall prosenter bindevevsprotein i Karbonadedeigen dems... Fikk aldri svar..

Gilde er treeeeeeeege med å svare på ting :p Prøv å purre på de da vel. Det hadde jeg gjort.

Men det SKAL være merket på pakkene om det er det i deigen.

BTW: Jeg jobber IKKE hos Gilde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Tromsø jeg, hadde lyst å prøve meg på en langtidstekt bringe. Hørt så mye bra om dette ;)

Pluss at jeg ser for meg at det ikke nødvendigvis er så ille pris pr. kilo

Da må du flytte :p hehe.. Er ikke mye som går opp dit. Vi har hovedfokus på Oslo, Akershus, Telemark og Vestfold. Mener jeg i alle fall.

Men hør på en butikk nær deg. De kan sikkert bestille inn til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke med selve skjæringen selv, jobbe i pakkinga før, nå på kontoret, men jeg veit hva som foregår i skjærehallen for det.

OK :)

Det er nok vanskelig å få tak i siden den brukes i 14 %. Altså kjøttdeig. Men om du har en lokal slakter eller noe sånt bør det være mulig å få tak i. Du kan alltids høre om det kan bestilles inn til deg i butikken du kjøper kjøtt. Jeg kommer ikke på hva det heter på norsk dessverre.

Det var det som ante meg. Kunne du undersøkt hva det heter om du husker det? :)

DU som bor i Oslo bør vel ha en kjøttbutikk eller noe ett eller annet sted :p Eller så selger vi masse til butikker i Oslo og det er alltids mulig å høre i butikken du handler som sagt.

Jeg har forsøkt i den lokale slakteren, men det var ikke noe han kunne skaffe. Den eneste plassen jeg har fått tak i det er på SmartClub i Oslo, men det er sesongbetont. Dvs. kun i grillsesong. Som for dem er om sommeren. Jeg griller hele året. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK :)

Det var det som ante meg. Kunne du undersøkt hva det heter om du husker det? :)

Skal se om jeg finner det norske navnet vettu.. :D

Lurer på om det er slagside :D Har vridd hodet litt :p

Smart Club kjøper masse fra der jeg jobber. Hør der da vel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg finner det norske navnet vettu.. :D

Hjarteleg :)

Lurer på om det er slagside :D Har vridd hodet litt :p

Slagside mener jeg er noe annet, det er det som er under ribbeina på kua. Apropos det - hvorfor får man heller ikke tak i short ribs! :D Nom nom nom!

Smart Club kjøper masse fra der jeg jobber. Hør der da vel :D

Jeg har prøvd. Tro meg, jeg har prøvd. Har forsøkt jevnt og trutt i over et halvt år å spore opp noen som kan levere. Det eneste SmartClub hadde var i sommer, og det kom fra tyskland.

Forøvrig, Smedstuen leverer noe av det beste jeg spiser. "Gilde - det kjennes på smaken." Ja, garantert dårlig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Vil legge til følgende om Gilde, og det er at den "mørhetsgarantien" deres ikke henger på GREIP!

Ytrefiletene varierer fra deilig mør til fullstendig uspiselig, noe som er irriterende når man betaler såpass for det. Ofte er mørbradene mørere en ytrefiletene som er høyere på skalaen. Neste gang jeg får en skosåle skal jeg sende det halvspiste kjøttstykket i en polstret konvolutt med skalaen påklistret. Mulig jeg har vært uheldig men synes det skjer alt for ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Bindevevsprotein er glitrende for dine ledd og bindevev.

Tok ikke helt den om det var ironi eller ei men.

Nå er jeg nysgjerrig hvordan vi kan ha nytte av det når de prøver å begrense andelen av det i kjøttdeigene. Hvis det har helsemessig effekt så vil man jo ha mer av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra wikipedia:

Mekanisk utbenet kjøtt (MUK) er en masse som lages ved at bein og annet avfall fra slaktede griser og fjørkre sendes gjennom en spesiell maskin. Disse MUK-maskinene behandler slakteriavfallet slik at også kjøttrester som ikke lar seg skjære bort med kniv, utnyttes. I tillegg følger det med en del beinmarg, bindevev og beinrester. Det er av den grunn ikke tillatt i Norge å lage MUK av storfe og sau, da det kan spre sykdommer som kugalskap.

Mekanisk utbenet kjøtt kan heller ikke betegnes som fjørfekjøtt/svinekjøtt i ingredienslisten, ifølge forskrift om merking av næringsmidler.

MUK brukes ofte i kebab, kylling/kalkunpølser, samt andre ferdigbehandlede kjøttprodukter.

Støttevev (eller bindevev) knytter sammen, støtter og beskytter kroppens deler. Selve cellene er omgitt av en grunnsubstans, og sterke proteinfibre som begge blir laget av cellene.

Binde- og støttevev er de vevstypene det er mest av i kroppen. De har bl.annet til oppgave å støtte opp kroppen, beskytte andre typer vev og støtte opp og binde sammen andre vev og organer.

Det finnes flere typer binde- og støttevev: beinvev, bruskvev, bindevev og fettvev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil legge til følgende om Gilde, og det er at den "mørhetsgarantien" deres ikke henger på GREIP!

Ytrefiletene varierer fra deilig mør til fullstendig uspiselig, noe som er irriterende når man betaler såpass for det. Ofte er mørbradene mørere en ytrefiletene som er høyere på skalaen. Neste gang jeg får en skosåle skal jeg sende det halvspiste kjøttstykket i en polstret konvolutt med skalaen påklistret. Mulig jeg har vært uheldig men synes det skjer alt for ofte!

Gilde er generelt noe drit :p Jeg har aldri kjøpt noe av de ( eller jo to ganger ). Mør biff har de ikke syns jeg, det kjenner jeg igjennom pakka.

Gilde er så store så de kan gjøre hva de vil virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg :)

Slagside mener jeg er noe annet, det er det som er under ribbeina på kua. Apropos det - hvorfor får man heller ikke tak i short ribs! :D Nom nom nom!

Jeg har prøvd. Tro meg, jeg har prøvd. Har forsøkt jevnt og trutt i over et halvt år å spore opp noen som kan levere. Det eneste SmartClub hadde var i sommer, og det kom fra tyskland.

Forøvrig, Smedstuen leverer noe av det beste jeg spiser. "Gilde - det kjennes på smaken." Ja, garantert dårlig! :D

Så gøy å høre :D

Prøvde å google og oversette, fikk også slagside da.. Ikke lett :p

Shortribs er det samme som bibringe og det er det fullt mulig å få tak i. Vi har engelskspråklige som skjærer storfeen fra oss. De kaller i alle fall Bibringe som shortribs. Han som er sjefen på skjærebordet er irsk og de andre er polakker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jg lurer på når det står feks 94% storfe kjøtt, klarer de å lure 17% bindevevsprotein oppi der? hehe

17% av proteinet kommer fra bindevev kanskje? Mesteparten av bindevevet består av proteinet kollagen, og som jeg nevnte over her inneholder dette mye av noen aminosyrer som muskelkjøtt inneholder mindre av.

Bindevevet er uansett en del av råvaren, og ikke noe som tilsettes etterpå.

Bindevevsprotein har INGEN ernæringsmessig verdi og er derfor ønska at det er så lite som overhode mulig av det.

Det var litt av en konklusjon. Har du noe som helst som støtter det du sier her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17% av proteinet kommer fra bindevev kanskje? Mesteparten av bindevevet består av proteinet kollagen, og som jeg nevnte over her inneholder dette mye av noen aminosyrer som muskelkjøtt inneholder mindre av.

Bindevevet er uansett en del av råvaren, og ikke noe som tilsettes etterpå.

Det var litt av en konklusjon. Har du noe som helst som støtter det du sier her?

Produsenten SPIS/Grilstad sier dette selv på sin side www.spis.no

Og blir jo litt skeptisk når de vil ha minst mulig av dette i kjøttdeig, eneste jeg finner når jeg googler. Finner ingenting positivt om det bortsett fra i reklamen for PF Amino Liquied. Derfor jeg spør også, for finner ingenting hos haijn google.

Har sendt mail til mattilsynet for å høre, de burde vell ha peiling. Men får nok ikke svar i kveld. Skal poste hvis jeg får noe svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Gilde er generelt noe drit :p Jeg har aldri kjøpt noe av de ( eller jo to ganger ). Mør biff har de ikke syns jeg, det kjenner jeg igjennom pakka.

Gilde er så store så de kan gjøre hva de vil virker det som.

Prøver å handle i ferskvaredisker og slaktere så ofte jeg kan, Gilde skuffer bare gang på gang med skosålene til hundrevis av kroner pr kilo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...