Gå til innhold

Mens vi venter på crock-pot: Posjere kylling er genialt! Psmf-vennlig.


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke slow cooker, men i mellomtiden er det ikke noe problem å tilberede store mengder smakfull kylling i vanlig gryte! Posjering i buljong/kraft er genialt! Ingen steke-os, ingen fuzz og raskt ferdig. Psmf-vennlig. Jeg bruker denne metoden fordi jeg knapt behøver å løfte en finger, men kan samtidig ha store mengder saftig kylling ferdig i kjøleskapet.

Bare kok opp 0,5 liter buljong eller mer, legg i tinte/ferske kyllingfileter. Jeg bruker pakke på 1,2 kg. La kyllingen trekke (ikke koke!) like under kokepunktet i ca 10-15 min, avhengig av størrelse på filetene. That's it!

Du har nå perfekt saftig kylling som kan brukes i de neste dagene, uten at du trengte å bruke stekeovn, panne eller fett (for de som bryr seg om det). Perfekt til wraps, kyllingsalat, som pålegg eller til en kjapp middag!

Utnytte kraften? For en rask middag kok ønskede grønnsaker i kraften mens den ferdige kyllingen hviler på benken. Legg i shitake- eller eggnudler mot slutten og du har en god chicken noodle soup.

Vil du ha saus? Du har en super base av kylling/grønnsakskraften som ble igjen i gryta som kan krydre og jevnes til saus. :)

For inspirasjon se lignende oppskrift her: http://www.matprat.no/oppskrifter/kos/posjert-kyllingfilet-med-spro-sommergronnsaker-og-urtesaus

post-20234-14440967932879_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jane, "rett før-småkoking" bør også gå vil jeg anta ;)

Det bobler uansett har prøvd før, teite komfyren. Men jeg skal ha Crock Pot så null stress :D

Kok opp, skru ned, trekk panna litt av og så forsiktig snik den tilbake. Posjerte nettopp uten noen stress, nydelig thai chicken

Funkar inte her :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bobler uansett har prøvd før, teite komfyren. Men jeg skal ha Crock Pot så null stress :D

Funkar inte her :p

du venter jo til den slutter og koke og bare småbobler. Fysisk umulig at det ikke skjer om du demper varmekilden:) og evt så kort tid kylling skal trekke kan du sikker koke opp vesken, hive kyllingen i, på med lokk og sett zen på benken i 15 min
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen partytriks for å få kyllingen til å smake mer, eller er det meninga at all smakstilsetning skal skje i ettertid?

Suppa som jeg kokte opp på kraften ble jo awesome, men kjøttet smaker ikke en pøkk.

Liker å legge den i en blanding av olje, limejuice og masse krydder. Deretter la posjeringen skje i en litt fettete saus (kokosmelk/fløte) med masse tasty stuff i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...