Gå til innhold

Beinpress i stedet for knebøy?


Eplet

Anbefalte innlegg

Jeg kjører 5/3/1 (BBB), men har smerter i korsryggen slik at jeg verken kan kjøre markløft eller knebøy. Er inne i syklus 2 (uke 1) av dette programmet, men det har kun vært benkpress og militærpress jeg har kjørt som normalt pga. dette. Det er svært vanskelig å finne en god erstatter for markløft. Ryggen får dog kjørt seg litt gjennom pull ups på militærpress-dagen.

Når det gjelder erstatter for knebøy, lurer jeg på om beinpress før funke? Jeg sjekket i dag og det var en øvelse jeg kunne gjøre uten problemer. Beinpressen blir da basisøvelsen.

Wendler sier jo selv at dette er en ok "erstatter"/alternativ til knebøy: http://www.jimwendler.com/2013/05/boring-but-big/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du uansett ikke kan kjøre knebøy, så er jo alt bedre en ingenting. Men jeg ville ikke fulgt 5/3/1 på beinpressen.

1RM beinpress er liksom ikke noe særlig treningsutbytte. Men du kunne jo kjørt BBB delen.

Til syvende og sist er jo ingenting "ulovlig" men noen ting er kanskje lurere en andre. Om Knebøy og Markløft uansett ikke går for deg, så ser jeg egentlig ikke vitsen med å følge 5/3/1 annet en å ha en eller annen form for retningslinje for hva du skal løfte på benk og press. Og om det er tilfelle så trenger du ikke kalle det 5/3/1 og da er du heller ikke bundet til noe og kan strengt tatt gjøre hva du vil. Det viktigste er bare at du har en plan for progresjon, finner ting som ikke er skadelig for deg og bare trener.

Jeg går ut i fra at disse smertene er noe du har fått sjekket opp? Beinpressen er ikke nødvendigvis noe snill på korsryggen den heller om man sitter som en banan i setet....

Så mitt råd er egentlig bare, bruk gjerne 5/3/1 som "mal" for benk og press, og drit i det på resten. Så finner du heller et opplegg for rygg og bein som gjør at du kan trene de, skadefritt uten å måtte ha noen "påtvunget maksing" for at programmet sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Jeg kjører benpress istedenfor knebøy. Med masse utspark og lårculs/strakmark i tillegg. Lårene har framgang så det suser. Så MÅ ikke kjøre knebøy. Ikke alle som er laget for det. :D

Joda, men så trener man ikke knebøy bare for lårene heller da, i tillegg skal visstnok de musklene dine som stabiliserer deg bli underutviklet hvis du gjør mye/bare trening hvor det er en låst bevegelsesbane, istedet for en hvor du må balansere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker frivekter på det meste annet jeg gjør, så det er null problem.

Knebøy er en øvelse som lett kan skippes. :D

Mark Rippetoe approves

o I really need to squat if my legs are already big?Edit

Don't be afraid of the squat. Learn to embrace it.

Having said that, I'll give you the benefit of the doubt and we'll assume you are part of the 1/4 that isn't afraid of the squat. Determine what your goals are. If you want to get as big as possible, all over, then you will most definitely want to become a master of the squat. Your physical structure might not be ideal for the squat. You may have zero aspirations of becoming a powerlifting squat champion. You might not really give a flying fig how much you squat.

But if you SERIOUSLY want to be as large as you possibly can, all over, then yes, you will squat, even if you already have big legs.

There is simply no other exercise, and certainly no machine, that produces the level of central nervous system activity, improved balance and coordination, skeletal loading and bone density, muscular stimulation and growth, connective tissue stress and strength, psychological demand and toughness, and overall systemic conditioning as the correctly performed full squat.

– Mark Rippetoe,
Starting Strength, pg. 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mark Rippetoe er en firkantet tufs, som for mange ser opp til.

Jeg vet ikke helt om jeg er enig, rippetoe er først og fremst et verktøy, det er opp til oss å vite hvordan/ når vi kan bruke det på riktig måte. Om noen bestemmer seg for å bruke sag for å slå inn spiker er ikke det saga sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark Rippetoe er en firkantet tufs, som for mange ser opp til.

Poenget var ikke det, bruktw bare rippetoe som eksempel siden har har de mest bastante meningene, kunne gjerne brukt noen andre, poenget var at du kan, men burde ikke droppe knebøy, pga. Fordele ved å bruke det.

Når det kommer til rippetoe kommer han med endel feilinfo også, men tenkte det passet å bruke han her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører benpress istedenfor knebøy. Med masse utspark og lårculs/strakmark i tillegg. Lårene har framgang så det suser. Så MÅ ikke kjøre knebøy. Ikke alle som er laget for det. :D

Men er det først og fremst for lårene at man trener knebøy? Knebøy trener vel like mye rumpe, bakside lår og kjernemuskulatur som quads. Alle som er sterke i knebøy er sterke i beinpress, men det motsatte er ikke like ofte tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det først og fremst for lårene at man trener knebøy? Knebøy trener vel like mye rumpe, bakside lår og kjernemuskulatur som quads. Alle som er sterke i knebøy er sterke i beinpress, men det motsatte er ikke like ofte tilfellet.

tror du må redigere det der? første knebøy skal vel være beinpress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...