Gå til innhold

Beinpress i stedet for knebøy?


Eplet

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hvis jeg tar ca 110 kg på 5 rep i knebøy, hvor mye burde jeg da klare i ved samme antall rep på leggpress? Ligger nå på ca 6 rep på 150 kg. Jeg går nokså langt ned, men registrerer en del som tar kvarts leggpress.

Det finnes det ikke noe rett svar på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke konsensus på at leggpress er "lettere" enn knebøy?

Som regel ja, men det finnes også masse varianter av leggpress maskiner, å det finnes masse varianter av folk. Så eneste du kan konkludere med er at "du tar nok mer i beinpress en i knebøy"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det ikke konsensus på at leggpress er "lettere" enn knebøy?

Jo, men de fleste Leggpress eller Beinpress maskiner er forsjellige. Er forsjellige vinkler, forskjellig smørt, design osv.

Så på noen Beinpress kan man presse 400kg og på en annen presser man kun 200kg.

Lavere vinkel vil gjøre pressing enklere osv.

Ratioen mellom hvor mye folk løfter i Knebøy og Beinpress går egentlig mest på hva de trener mest, eller at de suger i Knebøy.

Er en del folk jeg løfter mye mer enn de i Knebøy, men de kan løfte mye mer enn meg i Beinpress.

Edit:

Dette hadde vist blitt svart på... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Men er det ikke konsensus på at leggpress er "lettere" enn knebøy?

Jeg føler at leggpress/beinpress er enklere. Sikkert mye pga dårlig teknikk i knebøy, men tar vel 90kg maks i knebøy, men hvertfall 120kg maks i beinpress....Enklere å presse ned/bortover enn å "løfte"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er årsaken til at du ikke klarer å ta knebøy og mark?

Er det bare smerter generelt eller har du noe permantente skader i ryggen som forhindrer deg i å utføre øvelsene?

Om det er en faktisk skade ville jeg anbefalt deg å investere i en fysioterapaut som kan hjelp deg.

Når jeg selv begynte å trene for tre år siden satt jeg i en lignende posisjon, jeg tok ikke knebøy eller mark fordi det gav meg en ekstrem smerte i korsryggen - årsaken var jeg usikker på.

Men heldigvis grunnet press av en gammel treningskamerat av meg - så begynte jeg å trene knebøy/mark med så og si ingen vekter. Jeg begynte fra 0(stang/20) og bygget opp sakte men sikkert gradvis, for å vende musklaturen til bevegelsene mens jeg kjørte aktivt med nedtrekk og rygghev for å styrke ryggraden.

Det tok LANG tid, omtrent 4-5 måneder før jeg klarte å fullføre et knebøy set med tunge vekter - men per dagsdato så er jeg evig takknemmlig at jeg tok meg til til å kjøre utallige mange set med knebøy/mark uten noe særlig vekter i tillegg til programmet mitt for å få vendt til musklaturen.

Per dags dato er markløft min desidert sterkeste øvelse, og jeg har ingen problem med å hverken tunge sett eller maksløft i markløft.

Enkelte er ikke fult like heldig som alle andre med at kroppen er naturlig klar for alt av øvelser, slik som meg (og kanskje deg?)

Å lære seg teknikken i Mark og Knebøy er en av dem verre øvelsene, men det er ingen som er født verdensmester. Den personen du ser på gymmet som er super-fit begynte som en nybegynner en eller annen gang han/hun også og så nok like vrengt ut på knebøyet sitt som alle andre dem første gangene :)

Gi det er forsøk, bruk god til å vende deg til øvelsene med veldig lave vekter, og bygg deg opp sakte men sikkert - om du klarer det så er det definitivt verdt det, på sikt vil du sette pris på å kunne utføre både markløft og knebøy! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...