Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en ting jeg lurer på. Som sikkert noen har fått med seg, fikk jeg en liten en for en ukes tid siden, og har noen tanker rundt dette med vektnedgang ved amming. Har fått prenta inn i hodet at man ikke skal det, siden det ikke er bra for barnet siden det slippes ut farlige ting i melka som kan være skadelig for barnet. Jeg har ikke tenkt å gå ned i vekt, men har dårlig matlyst og kan gå en hel dag uten å ha spist noe mer enn et par skiver med brød. Så da tenker jeg at det blir jo akkurat på samme måten? Har ikke gått ned noe mer etter jeg fikk jenta mi. Veier 56 kg på mine 164 cm, så det er jo en fin vekt uten at jeg skal fokusere for mye på det. Jeg spiser bare egdntlig fordi jeg vrt jeg må ha mat, nothing more. Tanker rundt dette?

Jeg fullammer, btw.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/27395-vektnedgang-ved-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har relativt lav vekt. Spis mer. Jeg mistenker at du egentlig vil ned fødselskiloene og derfor ubevisst spiser mindre. Du vet nok til å vite hvilke matvarer du bør spise, kaloritette varer osv :) Ellers får du bare tvinge i deg litt hele tiden!

Gravidkiloene er borte så det er ikke noe issue. Ja, jeg vet jo at det irrelevant om jeg vil ned i vekt eller ikke hvis jeg gjør det :-P Men jeg trenger ikke gå noe mer ned i vekt selv om jeg vil stramme opp endel etter fødsel, men vet jo at det ikke er veien å gå da. Tenker bare da at det blir vanskelig å amme, trene og klare å spise nok når jeg vet at amming tar endel kcal også. Er det ikke ca 500? Hvertfall det jeg har lært. Sinnsykt vanskelig å skulle vite om jegspiser for lite eller ikke da.

Her må du rett og slett bare prioritere. Klarer du ikke å spise nok, så bør treningen vike frem til du klarer det. Når du er så lett i vekt som du er fra før av, kan en vektnedgang også gjøre at du slutter å produsere melk, og det er jo ikke ønskelig.

Også gjelder jo da samme tips til deg nå når du ikke får i deg nok, som det gjelder for alle andre her inne på forumet som vil bygge; Mer mat, enkelt og greit:) Press det ned om du så må.

Gratulerer forresten;)

Annonse

Amminga treng rundt 500kcal om dagen, så for å unngå å gå ned i vekt må du finne ut kva den vanlege forbrenninga di er, for så å legge til 500kcal.

Litt vektendring er ikkje farleg, då ein naturleg endrar vekt frå dag til dag, men om det gradvis peikar nedover, er det lurt å få i seg litt meir:) Får du i deg for lite mat, vil du på sikt merke det veldig godt, då energinivået synk til bunns. Og det er som regel trvelt nok med ungar i hus, om ein ikkje skal bli unødig slappe;)

Stress ikkje maten, kos deg og nyt barseltida:)

Hovudgrunnane til at slanking er fråråda er både det med oppsamla styggheiter i kroppen som blir frigjort i morsmjølka, men og det at om ein bevisst slankar seg under amming, så vil det fort bli dårleg med næring i mjøka = dårleg vekst på ungen.

Slik andre har påpekt her; f.eks tungmetaller akkumuleres i fettvev og når disse brytes ned ved vektnedgang kan disse gå over til morsmelken. Derfor anbefales det ikke på et generelt grunnlag å aktivt gå ned i vekt i denne perioden. (Nevner på generelt grunnlag.) Mange vil etter denne perioden endre kroppssammensetning og eventuelt gå ned i vekt når rutinene blir reintrodusert. Prøv å hold deg vektstabil i denne perioden.

Gratulerer så mye med minstemann forresten. :)

Gratulerer med knøtt! :)

Har du noen tanker om hvorfor matlysten ikke er der?

En og annen dag med lite inntak trenger ikke nødvendigvis være noe enormt problem, så lenge babyen øker i vekt som hun skal og du ikke går ned stort mer enn du har gjort nå. Hvis lavt inntak er regelen heller enn unntaket, blir det noe annet.

Sikkert mye styr med nyfødt som krever sitt, nye rutiner med søvn og mat og alt som hører med, husker du om matlysten endret seg tilsvarende etter forige fødsel og hva du eventuelt gjorde da for å få ting på plass igjen? OBS: du behøver absolutt ikke svare her om du synes det blir for privat, spørsmålene er mest for tankeprosessens del. :)

Gravidkiloene er borte så det er ikke noe issue. Ja, jeg vet jo at det irrelevant om jeg vil ned i vekt eller ikke hvis jeg gjør det :-P Men jeg trenger ikke gå noe mer ned i vekt selv om jeg vil stramme opp endel etter fødsel, men vet jo at det ikke er veien å gå da. Tenker bare da at det blir vanskelig å amme, trene og klare å spise nok når jeg vet at amming tar endel kcal også. Er det ikke ca 500? Hvertfall det jeg har lært. Sinnsykt vanskelig å skulle vite om jegspiser for lite eller ikke da.

Gratulerer med den lille :)

Og jeg sier meg enig med Therese i at du må prioritere.

Det er bare en uke siden fødsel, sier du, og du tenker allerede på at du vil "stramme opp etter fødsel"?

Nok næring og den lille (+ h*n du har fra før) bør være førstepri nå disse første ukene. Mitt inntrykk fra tidligere innlegg er at du kanskje ikke er så tålmodig når det gjelder treningen (spesielt iform at estetisk resultat) ;) (correct me if I'm wrong).

Du kan fort gå på en smell nå, så tenk heller hvile (lite søvn, sliten, nye rutiner...alt det som kommer med en nyfødt og et barn i tillegg kan påvirke matlysten - I know) + mat med høy kaloritetthet, evt smoothies og shakes med mye kalorier.

Det tar seg nok snart opp (y) Gi deg selv tid, ro og pleie :)

Ser nå at jeg skulle ha forandret trådtittel :p Men jeg skal på ingen måte ned i vekt eller har noe tanker om å drive noe syke fitnessgreier nå i nærmeste framtid. Vet jo egentlig at det bare er å stappe i seg mer mat og heller gå for kaloritette matvarer hvis jeg sliter å få i meg nok.

Ang det du skriver Flakkis : Jeg vet jo ikke, men jeg tipper at jeg glemmer å spise. Forrige gang husker jeg at jeg ble helt hol etter alt som heter sjokolade o.l. så da stappet jeg bare i meg. Men da veide jeg også 10 kg mindre etter fødsel, så da gjorde det ikke så mye med tanke på at jeg hadde veldig godt av den vektoppgangen jeg fikk da. Nå er jeg tilbake på utgangspunktet jeg hadde før fødsel. Hva jeg gjorde for å få ting tilbake på plass igjen forrige gang... hmm, jeg gjorde vel ikke det. Jeg har bare fortsatt i samme spor, spist akkurat det jeg har følt for. I svangerskapet hadde jeg også matlyst som var opp og ned, så dette kan selvfølgelig bare være en periode med liten matlyst. Med tanke på at det ikke er lenge siden fødsel er det kanskje ikke så rart likevel, siden vi ikke har fått inn noen spesielle rutiner her i hjemmet enda. Så kan jo være det og.

Freckles : Ja, jeg er gruuusomt utålmodig, men at jeg har lyst til å stramme opp etter fødsel er jo ikke noe jeg har tenkt å gjøre nå. Det er en tanke jeg har på langsikt, selvfølgelig kommer barna først, men ville bare understreke at jeg ikke hadde tenkt meg ned i vekt, heller stramme opp og da er det jo mer mat som gjelder, sant :)

Annonse

Ser nå at jeg skulle ha forandret trådtittel :p Men jeg skal på ingen måte ned i vekt eller har noe tanker om å drive noe syke fitnessgreier nå i nærmeste framtid. Vet jo egentlig at det bare er å stappe i seg mer mat og heller gå for kaloritette matvarer hvis jeg sliter å få i meg nok.

Freckles : Ja, jeg er gruuusomt utålmodig, men at jeg har lyst til å stramme opp etter fødsel er jo ikke noe jeg har tenkt å gjøre nå. Det er en tanke jeg har på langsikt, selvfølgelig kommer barna først, men ville bare understreke at jeg ikke hadde tenkt meg ned i vekt, heller stramme opp og da er det jo mer mat som gjelder, sant :)

Var litt usikker, og tenkte at du kanskje også mente på lang sikt ;) (Og jeg mente absolutt ikke at du tenker på deg selv fremfor barna, bare så det er sagt!) Men det er lett å bli utålmodig, man har jo ventet ni måneder allerede på å få lov til å ta i litt :p

Som sagt, en uke er kort tid. Snart faller dere mer inn i en rytme, så ikke stress for mye med det ennå. Bare tenk kaloritett mat når du først spiser, som du også har fått råd om fra andre her :)

Noen mister vekt ved amming andre legger på seg . Barnet suger til seg all næring uansett om du spiser eller ikke, smutie er et godt alternativ å lage opp i store mengder i kjøleskap så d er lett tilgjengelig for deg om du glemmer spise eller ikke orker.

Faren er jo at du vil svime av og tørsten er vell også stor ved amming

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...